1

Onderwerp: tremperen

Hoi, Ik heb een vraag over het tremperen. Ik zal mij eerst even voorstellen (hoort in andere rubriek. Ik weet het) Ik ben Angelique en mama van twee kinderen een jongen van 7 en een meisje van 5. Ik maak al sinds dat mijn zoon twee werd taarten voor verjaardagen met marsepein. Nu is mijn dochter volgende week jarig en die wil een ballettaart. Ik wil graag tremperen met een koffielikeur. Kan dit met koffie kaatje en moet je dan gewoon een beetje water toevoegen. En het belangrijkste: Kun je het dan nog aan kinderen geven want er zit wel alcohol in.
Trouwens een geweldig site met forum. Ik heb hem van de week ontdekt en ben niet meer opgehouden met lezen. Ik heb al heel veel tips en trucs gekregen dankzij het forum.

Angelique Vleugel

2

Re: tremperen

Natuurlijk kan je met koffiekaatje trempreren. Er hoeft dan niet eens water bij. Maarre..... voor kinderen lijkt me dat inderdaad minder geschikt want er zal best wat alcohol vervliegen maar ik denk niet helemaal.
Dus als je op safe wilt spelen zou je ook kunnen trempreren met siroop. Die zijn er ook in allerlei smaken, je hebt toch ook siroop voor in de koffie? Met hazelnootaroma geloof ik, en nog andere.... Daar zit geen alcohol in en je geeft je biscuit toch een extra heerlijk smaakje!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

Bedoel je dan gewoon limonadesiroop van de winkel. Waar je water doorheen kan doen voor kinderen? Ene siroop voor in de koffie? Kun je dat gewoon bij een supermarkt kopen? Ik zat te denken aan een bokkebootjesvulling en banketbankersroom. Welke smaak siroop zou jij daar dan bij doen? Ik deed het namelijk altijd zonder tremperen maar de cake wordt wel droog. Ik gebruik wel altijd bescuitcake. Alvast bedankt voor je antwoord.

Angelique

4

Ik lees even mee maar hoe doen jullie precies tremperen???

5

Het is het vochtig (Niet te nat!!!) maken van bescuitgebak na het bakken. Maar ik ben er ook nog niet helemaal in thuis. Ik deed het altijd zonder maar je gebak wordt dan erg droog. Maar kan je na het tempreren gelijk verder of moet het eerst even opdrogen? En nog steed de vraag welke siroop met bokkepootjesvulling en banketbakkersroom?

Angelique

6

Er wordt denk ik koffiesiroop bedoeld.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

7

En dat kun je in een gewone supermarkt kopen bij de koffieproducten?

Angelique

8

chantall schreef:

Ik lees even mee maar hoe doen jullie precies tremperen???

Kan je met plantenspuit doen. Gewoon dus licht inspuiten.
Anderen sprenkelen met de hand er wat over.

9

Heb het even opgezocht; het is van het merk Monin, en volgens mij heb ik het wel eens bij de Albert Heijn gezien. Hier is een linkje: http://www.kialde.com/shop_nl/product_i … ts_id=1714
Ze hebben dus allerlei smaken; in principe bedoeld om in de koffie te doen. Maar, dus ook heel geschikt voor trempreren. Net als andere siropen. Onverdund sprenkelen of spuiten zoals Witje schrijft.

Groetjes Wendy

10

Okee, bedankt dus Albert heijn. Misschien hebben ze het ook wel bij de Koffie en theewinkel hier in Alkmaar. Die heeft ten slotte alles op het gebied van koffie en thee. En de laaste vraag. Ik las dat je je gebak ook even in de vrieser kan doen en dan weer ontdooien en dan is hij ook vochtiger. Kan je hem getrempreerd en wel in de vrieser doen of hoeft dat niet als je gaat tremperen? En kun je gelijk na het tremperen afwerken of moe hij even "drogen"

Angelique

11

Je kan ook tremeperen met sterke afgekoelde koffie, zoals je met tiramisu doet. Het verder bewerken weet ik niet (alleen bij tiramisu en trifle dan) dus ik lees even mee :)

12

Ze hebben ze ook bij de Xenos :Y

Je hart fluitsert, luister goed!

13

Kook gewoon een pan trempeerlikeur!!!!!!!!
Lang houdbaar, geen alcohol (meer), wel de smaak daarvan, dus ook geschikt voor kinderen, gewoon met ordinaire ingredienten te maken, hoef je niet naar speciale winkels ook.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

14

En hoe maak ik dan zo'n pan trempeerlikeur????

15

1 deel suiker met 1 deel water een beetje inkoken en voordat je het vuur uitdraait een scheut drank naar keuze, liefst iets met minimaal 40% alcohol, erbij schenken.

Groetjes, Carin

16

1 deel water 1 deel suiker beetje likeur en koken maar :D
af laten koelen en klaar
kun je met alles smaakjes doen
kan gewoon wat vanille(aroma) sinasappelsap enzo in
koffiesiroop temperen is ook echt lekker zoveel smaken te koop !!!!
die van de xenos is lekker !!!!!
alleen
niet teveel gebruiken !!!!!!
overheerst best snel
omdat het best puur is
verdunnen met wat water /suikerwater kan altijd

zo ga je te werk
je snijd de cake/bisquit
besprenkeld of besproeid de bodem met de siroop,likeur of wat dan ook niet te veel
ik sproei meestal twee keer een beetje met een plantenspuitje :D
dan gewoon dijkje spuiten vullen afsmeren bekleden enzo zoals je altijd doet

veel succes
groetjes no

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

17

ik typ te langzaam :D

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

18

Ook zonder drank te maken, bijvoorbeeld met citroen- amandel- of vanillearoma erdoor. Maar je zou ook kunnen overwegen om te tremperen met sterke koffie met suiker erdoor.

En de methode: gewoon her en der een lepeltje vloeistof 'neerleggen'. Dat zakt dan in je biscuit. Dat doe je op elke laag voor je de vulling aanbrengt. Je kunt hem direct bekleden hoor. Wel zorgen dat je niet overdrijft, anders drijft je taart aan de onderkant van je aanrecht af ;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

19

Nou ik denk dat ik dan toch maar ga voor het zelf maken 1 deel suiker 1 deel water met koffie kaatje erdoor. Want als ik het toch moet koken is de alcohol eruit. En dan kan ik het wel aan de kinderen geven.;)

Angelique

20

Juistem!
De alcohol vervliegt, maar de smaak blijft :)

Groetjes, Carin

21

Nog nooit van gehoord Carin, maar ik ga het zeker onthouden! Goeie tip!!

Groetjes Wendy

22

je kan ook tremperen met een bakkwast, of een silliconen kwast, die gebruik ik altijd, even indopen en dan ''uitschudden'' boven je kapsel  gaat perfect, geleerd bij taarten op maat, op de workshop, super!!!

en sap uit een blikje van de mandarijntjes of annanas, kan je ook heel goed gebruiken.l

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

23

Wat ook heel goed gaat is een klein plantenspuitje! Ik denk dat 'ie met zo'n suikersiroop vrij snel verstopt zal zitten, maar als je puur likeur of blikjessap gebruikt gaat het echt suuuuupermakkelijk.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"