1

Onderwerp: strik blijft niet recht op staan, grrrrrrr

Hallo
Ik ben gisteren aan mijn strik begonnen met de how to van taartacadabra voor mijn neus. Ik had al marsepein met tragant gum gemaakt, een dag van te voren dus wat kon er nu nog mis gaan!!!
Nou alles ging goed behalve toen ik vanavond de strik in elkaar wilde bouwen, toen zakte de lussen als een plumpudding in elkaar. Ik heb uitgerold met crisco zou dat het zijn,of moet je echt Tylose gebruiken ipv tragant.
Wie helpt mij, ik nu de lussen maar op zijn kant laten staan en er een margriet van gemaakt, bestaande uit 16 blaadjes!!

Mijn taarten op http://knibbelknabbeltaart.hyves.nl/ kom kijken. Ook voor workshops kom je bij knibbel knabbel taart!

2

Re: strik blijft niet recht op staan, grrrrrrr

Ik denk dat de lussen nog niet goed gedroogd waren. Bij mijn eerste strik (ook van marsepein) duurde het minstens 2 dagen voor de lussen gedroogd waren en misschien zelfs 3 dagen (is al even geleden).

Volgens mij droogt het met fondant w

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

3

Ik gebruik voor de strikken alleen tylose, volgens mij is de tragant meer bedoeld voor hele fijne bloemetjes te maken enzo. maar dat weet ik niet helemaal zeker. Soms leg ik de lussen wel eens in een (niet te warme) oven, bijvoorbeeld als hij toch aan is geweest voor de pizza :P Dan drogen ze ook nog een beetje.

4

Tylose werkt iets sterker en zeker sneller dan tragant

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Volgens mij kun je ook beter tylose gebruiken. Ben zelf nog geen held. Maar als we op de cursus iets moesten maken om te laten drogen gebruikten we tylose.

Tylose mengen en dan toch enkele dagen laten staan, zodat het kan uitharden. Misschien moet je wat meer tylose gebruiken dan bij rolfondant, daar marsepein vochtiger is. Maar dat weet ik niet met zekerheid. Heb het nog nooit geprobeerd.

Voor het uitrollen heb je normaal gesproken geen crisco nodig. Je kunt wat suikerbloem op het werkblad strooien en op de marsepein een klein beetje maïszetmeet (tegen het plakken). Met suikerbloem maak je de marsepein of rolfondant ook wat droger. Gebruik je vet of crisco dan wordt deze weer vochtiger volgens mij.

Succes ermee