1

Onderwerp: HELLUP!!!! een taart volgens islamitsch dieet.

Hoi meiden,

Ik heb een aanvraag gekregen van een islamtisch gezin die zich aan een aantal dieet eetgewoontes houden.

"Wij mogen geen gelatine, dierlijke vetten, E nummers en emulgator.  Wel emulgator(sojalecithine)"

Ik vind dit best lastig, ik wil best een mooie taart voor ze maken. maar zou even niet weten hoe ik dat zou moeten doen.

Heeft er misschien iemand ervaring met deze dieetregels?
Heeft er iemand tips voor me?

Alvast bedankt!

Glitter (Anne)

2

Re: HELLUP!!!! een taart volgens islamitsch dieet.

Heb je al gekeken wat voor ingredienten zitten in de producten die je normaal gebruikt?
Stel dat ze niet mogen, dan moet je voor die dingen een alternatief zoeken. Ik denk dat het vooral lastig word met de kleurstoffen (de E nummers).
Suiker, meel, eieren dat mag volgens mij gewoon, dus een biscuit is zo gemaakt.
Succes!

3

wat mag er precies wel in die taart, ook eieren?

weet niet of dit goed is
http://www.islamcity.nl/forum/showthread.php?t=706

4

Dat van die enummers zou ik even nagaan. Heel veel natuurlijke stoffen hebben nl ook een enummer. En ik gok dat die wel gewoon zouden kunnen, anders zouden ze bv ook geen citroenen of bietjes mogen eten om maar wat te noemen omdat daar van nature stoffen in zitten die ook met enummers aangeduid worden........

Groetjes,
Mirjam (Die gek is op islamitische kant en klaar produkten, omdat daar (vaak?) geen melk in zit en dan mag mijn zoontje het!!)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

eehhhh een worteltjes taart? zit nl olie in ipv boter.

Groet Corinne

6

Dat van die E-nummers is inderdaad een beetje gek... misschien doelen ze meer op allerlei chemische toevoegingen??

Bv de kleurstof E100 is gewoon kurkuma, een gele wortel??? En die wordt in veel keukens als smaakmaker gebruikt...

Maar goed, kleuren kan ook met cacao, dan kun je alvast allerlei tinten bruin maken???
En margarine is toch ook altijd plantaardig tegenwoordig? Dus botrecreme lijkt me ook geen probleem...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

7 Laatst bewerkt door Hanna (13-10-2008 12:10)

Als het alleen om religieuze bezwaren gaat, hoef je alleen maar op te letten of een product gemaakt is van een niet-halal geslacht dier of niet. Gelatine wordt van botten gemaakt, daarvoor in de plaats kun je agar-agar gebruiken.
Eieren zijn gewoon toegestaan.

Mocht je nog meer vragen hebben, laat het me maar weten.

8

Hier een lijstje met dierlijke E-nummers, want daar zal het waarschijnlijk om gaan:
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

dank jullie wel !!!

@yvon. je bent echt een googlewonder!!

10 Laatst bewerkt door kokkie (14-10-2008 08:01)

Wel eens interessant om te lezen, die lijst! Je leert hier ook vanalles....

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

11

lilo schreef:

En margarine is toch ook altijd plantaardig tegenwoordig? Dus botrecreme lijkt me ook geen probleem...

Noop!! In bijna alle soorten/merken margarine zit melk of een deel daarvan. Alleen in hel somigen niet. B.v. wajang.

Groetjes,
Mirjam

12

Glitter, ik zou voor de zekerheid toch even vragen naar de reden van het dieet. Is het alleen om islamitische redenen, dan kun je gewoon melkproducten gebruiken. Maar misschien zijn er nog meer redenen die met gezondheid te maken hebben.
Succes!

13 Laatst bewerkt door mavis (14-10-2008 22:28)

Ik ben zelf ook islamitisch, maar eet wel gewoon e nummers en emulgator. Ik eet idd ook geen gelatine en dierlijke vetten, maar het is wel moeilijk denk ik om een taart te maken zonder die enummers erin.

maar goed succes verder ik hoop dat je een geschikte recept kan vinden..

Groetjes Serife..

14

Mirjam5 schreef:
lilo schreef:

Noop!! In bijna alle soorten/merken margarine zit melk of een deel daarvan. Alleen in hel somigen niet. B.v. wajang.

Groetjes,
Mirjam

Ik ging er dus vanuit dat het om dierlijke vetten ging en niet om evt andere melkbestanddelen... zoals in het berichtje met de vraag stond.

Voor bv een lactose intolerantie kun je inderdaad dan Wajang nemen, maar daar ging het hier niet over.
Hoe het precies met islamitische dieten zit dat weet ik niet...

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

15

Aha! Want voor melk wordt geen dier geslacht. Het kwartje is gevallen ;) :lol: