1

Onderwerp: weer ingezakt

Beste baksters,

Ik heb vanmiddag een taart gebakken, biscuitdeeg met 6 eieren, 10 min. gemixt, dan nog 3 min. langzaam gemixt, bloem en maizena erdoor, in de oven: 15 min. 140 gr, 15 min. 160 gr. en 15 min. 180 gr. gevoeld, volgens mij nog niet gaar, wel suuuuperhoog, was ik al blij om. dus nog 5 min. o 180 gr. nog niet gaar, nog eens 5 min. toen wel stokje droog, dus eruit, meteen omgekiept, en nu een diepe kuil in het midden. En dat is al de zoveelste. Gelukkig is ie wel hoog, dus snij het er wel af. Maar hoe kan dit nu?
Hellup mij.

groetjes Linda

2

Re: weer ingezakt

Ik kan je helaas niet er mee helpen. Ik krijg exact hetzelfde resultaat als jij hebt met eigen mengsel taarten. Daarom gebruik ik altijd de mix van de webshop. Ik heb de hoop opgegeven dat het ooit nog goed gaat komen met mij en eigen taarten...
Het is balen maar niet anders. Misschien nog iemand anders waar het  wel altijd lukt, die een paar tips heeft voor je

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

3

En met die mix gebeurt het niet? Bak je die ook in fasen?

4

Ik heb nog nooit de eigen mix gemaakt dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Ik gebruik altijd de mix van de webshop en nooit geen problemen. Ik bak ook niets met de oven oplopend. Gewoon wat er op de zak gaat en dat gaat bij mij altijd goed.

5

en ik laat mijn biscuit nog 10 min in de oven afkoelen, wel de ovendeur op een kier zetten.
dan nog 5min buiten de oven in de vorm laten afkoelen, dan pas omkiepen.

Ik haal hem er juist meteen uit, dus volgens mij maakt dat niet zoveel verschil.

Groetjes Renske

7

bij mij zakte de taart altijd in elkaar, sinds ik dat doe blijft die mooi hoog.

8

In het begin maakte ik ook zelf de taart, en daarbij werd mijn taart ook nooit hoog of goed. Ik gebruik nu de mix van de webshop en die is echt perfect! Ik wil niet anders meer. De mix van de webshop is ook gewoon superhandig omdat er alleen nog maar ei en water doorheen moet.

Groetjes Laura!

9 Laatst bewerkt door birgitta (05-10-2008 18:28)

mix van aveve moscovisch kun je ook gebruiken.
wel die waar geen boter er in hoef

10

Ik gebruik ook mix van de hebshop. Voor ik de taart uit de oven haal duw ik altijd wel ff met de ovenwant op de bovenkant. Als die inzakt, laat ik hem nog vijf minuten staan. Als ie niet indeukt haal ik hem er uit en stort hem direct op een rooster.
Geen centje pijn!

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

11

Heb ik pas ook een paar keer gehad. Dan stak ik de naald er tot op de bodem in, en leek het alsof hij niet gaar was, op het onderste puntje dan.
Dus liet ik hem langer in de oven. Ik denk misschien te lang, en daardoor werd hij juist weer heel laag.
Nu steek ik de naald er  pas in, als de bovenkant er goed gaar uitziet, en niet helemaal tot op de bodem. Dan is hij na 30 min. al klaar, en dan meteen eruit halen. Dan bleef hij bij mij wel hoog.

12

Ik maak altijd zelf de mix. Erg lang het eimengsel kloppen, totdat het bijna lijkt alsof je meringue hebt. Maizena en meel al door elkaar kloppen, en dan pas door het eimengsel spatelen. Eventueel de temp opbouwen. 10 min 150 graden, 10 minuten 160 graden, rest van de minuten 175 graden.

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

13

Ik vind het wel fantastisch dat je zo blijft proberen, zou er helemaal gek van worden!!! Zelf gebruik ik ook de mix van de webshop. Gewoon doen wat er op de verpakking staat, oven voorverwarmen op 150 graden, hup de oven in en ongeveer 30 minuten later heb je een fantasche biscuit! Ik stort um meteen op z'n kop op een rooster om af te laten koelen. Nu 2x gedaan en geen centje pijn....

Succes en ik ben benieuwd naar je eindresultaat! ;)

================
Groetjes, Celina.

Groetjes, Celina.

14

sinds ik met m'n kennie de basis biscuit maak krijg ik ook hetzelfde probleem. als ik hem uit de oven haal is die hoog, maar na een paar minuten zakken de zijkanten naar binnen. voor die tijd ook altijd zelf gemaakt en nooit last gehad van dit probleem. Kun je ook te lang mixen? Ik laat het meestal 20 min.

groetjes Bibia

15

Bibia schreef:

Kun je ook te lang mixen? Ik laat het meestal 20 min.

Jazeker kan dat, dan klop je de emulgatoren kapot en wordt je taart niet echt hoog inderdaad. Soms zelfs met harde brokken erin. Echt niet langer dan 10 minuten totaal kloppen hoor, zeker met een goede machine, mag het zelfs nog wel korter.

en nu een diepe kuil in het midden. En dat is al de zoveelste. Gelukkig is ie wel hoog, dus snij het er wel af. Maar hoe kan dit nu?
Hellup mij.

groetjes Linda

Linda, je taart heb je gewoon nog net iets te snel eruit gehaald. Ik denk dat het een paar minuten langer genoeg was geweest. En zoals Teiget schrijft doe ik het ook, echt wachten tot hij goed terugveert, alsof het een stevige spons is. Dan is hij goed.

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat