Onderwerp: SPOED-vraag!! Botercrème schift
HELP! Merinque botercreme zit volledig in de schift en krijg m er niet uit !!
Heb al flink geklopt en au bain marie geprobeerd......
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » SPOED-vraag!! Botercrème schift
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
HELP! Merinque botercreme zit volledig in de schift en krijg m er niet uit !!
Heb al flink geklopt en au bain marie geprobeerd......
Hmm...als het schift is het denk ik of niet goed gelukt, of niet goed meer...
Kan je geen advies geven verder, succes ermee!
Au bain marie en dan tegelijkertijd mixen? Weet niet of je het zo al geprobeerd hebt? Moet echt tegelijkertijd, en meestal lukt het dan wel.
Succes!
Stukjes boter toevoegen en goed mixen, dan krijg je het uit de schift.
Ik wist niet dat je iets überhaupt UIT de schift kan krijgen....weer iets geleerd vandaag!
Ik wist niet dat je iets überhaupt UIT de schift kan krijgen....weer iets geleerd vandaag!
Dat zijn van die dingen die me nog zijn gebleven van school Heel veel nog hoor trouwens
Thanx allemaal maar ik ben er nog niet! Ik heb net maar gauw nieuwe gemaakt maar snap er echt geen moer van; de merinque was echt al bijna koud maar boter nogal zacht en dat was gister met maken ook zo dus maar even in de vriezer gezet; maar het werd met toevoeging weer niet echt stijf echt anders dan de 1e keer dat ik het heb gemaakt; toen ging het gewoon super.....zou het met het weer of met de kwal;iteit van de boter te maken kunnen hebben???!! Want heb nu 2x Lidl boter gebruikt....als deze nieuwe straks na opstijven toch ook in de schift blijkt te zitten....in welke temperatuur voeg ik m'n boter dan toe???!
(Au bain marie lukte niet )
De boter moet een hoog vetgehalte hebben, anders gaat het shiften. Dan lukt de binding niet volledig, heb het ook al eens ondervonden.
Ahhh gelukkig zie je wel....ik hoef niet te twijfelen aan m'n bereiding; die boter van de Lidl is daar dus NIET geschikt voor!!
Nou ik heb m'n lesje wel weer geleerd; na zo'n kilo aan boter te hebben moeten weggooien maar nu heb ik wel een negerzoen vulling dankzij een geniale tip van een medeforummer...is misschien nog wel lekkerder dan met botercreme
Mogen wij die tip van de negerzoen-vulling ook?
De boter moet een hoog vetgehalte hebben, anders gaat het shiften. Dan lukt de binding niet volledig, heb het ook al eens ondervonden.
maar die van de Lidl is toch ook gewoon echte roomboter??
Lidl roomboter is 82 % (uit mn hoofd) vet gehalte, net als vele anderen (in ieder geval AH).
Mij is het ook al een aantal keer gebeurt bij het maken van merenguecreme, echt balen, geen idee waardoor het net wel of net niet gebeurt.
Marleen,
Ook ik ben erg benieuwd naar die negerzoenvulling. Waar kunnen wij die vinden. Misschien nog ergens op dit forum. Wil ik graag eens proberen.
Ik weet dat de roomboter van de gb maar iets in de 70 vooraan percentage had en die van de delhaize zat op 84 en dan heb ik naar ander merken gekeken en zag daar toch wel grote verschillen in.
En proefondervindelijk was het bij mij met de lagere vetgehaltes ? En nu neem ik altijd die van 84 en heb ik het nooit meer ?
Marleen,
Ook ik ben erg benieuwd naar die negerzoenvulling. Waar kunnen wij die vinden. Misschien nog ergens op dit forum. Wil ik graag eens proberen.
Geen idee waar je het terug kan vinden; t was een geniale tip van een medeforummer ergens gelezen als vulling bij de plaatsing van een taart in de parade.....
maar ik heb gewoon heel simpel de kontjes van de negerzoenen afgesneden en ze daarna in een kom gemikt en met een lepel een beetje geprakt; je neemt een flinke kwak en smeert het glad op je taart
Volgens mij moet je het geschifte mengsel even opwarmen. Ik dacht altijd koelen, maar ik heb een keer in opperste wanhoop mijn RVS beslagkom gewoon op mijn inductieplaat gezet, opgewarmt en lekker doorkloppen, en toen deed ie het ineens weer! Kun je altijd nog proberen, voordat je het wegkiept toch?!
Volgens mij moet je het geschifte mengsel even opwarmen. Ik dacht altijd koelen, maar ik heb een keer in opperste wanhoop mijn RVS beslagkom gewoon op mijn inductieplaat gezet, opgewarmt en lekker doorkloppen, en toen deed ie het ineens weer! Kun je altijd nog proberen, voordat je het wegkiept toch?!
Had ik al geprobeerd ....maar het was echt drama; echt niet te herstellen, lag blijkbaar echt aan de kwaliteit boter die het eiwit niet kan opnemen.
Mij gebeurde het net ook met de Lidl-roomboter, waar het aan ligt is me een raadsel, want het vetgehalte is gewoon 82%, net als de (biologische) roomboter die ik normaal gebruik. En zowel boter als water (waarmee ik de botermix aanmaakte) waren gewoon op kamertemperatuur.
Maar goed, schiften komt normaal gesproken doordat er temperatuurverschil zit tussen de verschillende bestanddelen. Kun je soms opheffen door de kom boven een bak ijswater te zetten en goed door te mixen.
Of door kleine stukjes koude boter toe te voegen terwijl je aan het mixen bent. Dat laatste heb ik nu gedaan en dat hielp. Dezelfde hoeveelheid gezeefde suikerbakkerspoeder toegevoegd en klaar.
Ik heb het probleem ook al eens gehad met de Lidl-roomboter. Ik gebruik altijd planta (die in de papiertjes wegens hoger vetgehalte) en ik wilde wel eens echte roomboter gebruiken om het smaakverschil te kennen... hele sjemik weggekieperd want er was niks meer van te maken.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » SPOED-vraag!! Botercrème schift