1

Onderwerp: bicarbonate(natriumbicarbonaat)..............???

amai ,ik heb me weer wat aangeschaft bicard............

eens gezocht op google

het word gebruikt in deeg, je kan er je tanden mee witter poetsen, je kan het gebruiken in het huishouden, zoals kalk verwijderen , voor maagpijn ... enz.... enzo....

nu denk ik dan , wat voor spul is dat?  moet dat in mijn deeg?
ik krijg schrik van da dinges ,lol

bij welke recepten gebruiken jullie dat?
en is die dan beter dan de gewone bakpoeder?

lijkt me echt iets om schrik van te krijgen bij alles te lezen op internet daarover

2

Re: bicarbonate(natriumbicarbonaat)..............???

Ik ken het spul op zich niet maar weet wel dat het ook gebruikt wordt in het recept van de Red Velvet cupcakes.

Groetjes Angelique

3

Is niks engs aan, ze noemen het zuiveringszout, baksoda of officieel: Natriumbicarbonaat. Op veel plaatsen verkrijgbaar. Ik koop het gewoon bij de apotheek. Het wordt voornamlijk gebruikt in veel Engelse recepten als rijsmiddel. Het is wel iets anders dan bakpoeder!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4 Laatst bewerkt door Petr@ (30-09-2008 09:08)

In het Nederlands heet het dubbelkoolzure soda. Het is een onderdeel van bakpoeder dus je kunt het niet in plaats van gebruiken.
Het enige recept waar ik het in gebruik is sticky toffee pudding :9 en voor de rest om te poetsen ;) (werkt inderdaad heel goed om kalk te verwijderen en ik maak er ook mijn oven mee schoon).

5

euh , heb je receptje van die sticky toffee pudding? danb weet ik waarvoor ik het kan gebruiken
kga eens mijn tanden poetsen daarmee hahahaha met die bicard.........

6

http://www.videojug.com/film/how-to-mak … ee-pudding

Succes er mee

7

hij vind deze link niet , intussen eens mijn tanden ermee gepoetst ;-)

8

Je kunt het gewoon bij de apotheek of drogist halen onder de naam zuiveringszout. Kost 2.50 voor een pakje.

9

je kunt er vanalles mee doen, ik heb veel engelse en ierse recepten. Je moet als je baksoda gebruikt wel altijd een zuur ingredient gebruiken, vaak wordt karnemelk gebruikt, anders werkt het niet
Maar erg lekker is een iers soda brood. Heel makkelijk en lekker, als je wilt zoek ik het recept wel voor je op. Wel geen taart, maar ja.

10

oeee, was net op de bbc een lekker recept van Nigella, 100 gram fijne kristalsuiker gemengd met 4 theelepels golden syrop, dat door elkaar mengen in een pannetje, op vuur zetten, tussendoor even schudden, en als dat "kookt" dan van het vuur afhalen. Anderhalve theelepel bicarb erdoorheen en uitstorten over een vuurvaste ondergrond ( bijvoorbeeld een bakplaat) met bakpapier eroverheen.
20 minuutjes laten opstijven, en dan met de hamer eroverheen, en je hebt stukjes hele luchtige karamel.. mmmmmmmmm.. als jij dit nu maakt, kom ik langs met de koffie!! :D :lol:

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

11

Jaaa dat is honeycomb! Dat is echt superlekker (staat ook nog op mijn to-do lijstje), in de UK heb ik wel eens ijs gegeten waar dat doorheen zat, jammie...

12

oei nu weet ik niet wat  golden syrop is??

Keetie schreef:

oeee, was net op de bbc een lekker recept van Nigella, 100 gram fijne kristalsuiker gemengd met 4 theelepels golden syrop, dat door elkaar mengen in een pannetje, op vuur zetten, tussendoor even schudden, en als dat "kookt" dan van het vuur afhalen. Anderhalve theelepel bicarb erdoorheen en uitstorten over een vuurvaste ondergrond ( bijvoorbeeld een bakplaat) met bakpapier eroverheen.
20 minuutjes laten opstijven, en dan met de hamer eroverheen, en je hebt stukjes hele luchtige karamel.. mmmmmmmmm.. als jij dit nu maakt, kom ik langs met de koffie!! :D :lol:

Jaaah,ik heb het gisteren ook gezien op tv,lijkt me hartstikke lekker!!!
Ha,ze zou het meenemen op visite,maar had het in de auto al op!!!!
Ga het ook maar eens maken!!

14

blackangel schreef:

oei nu weet ik niet wat  golden syrop is??

Dat is kandijstroop, van rietsuiker (het is gelig en ziet er een beetje uit als vloeibare honing). Die van Lyle's kun je in sommige supermarkten vinden. En anders hier: www.fabulousfood.nl