1

Onderwerp: cake barst open in midden aan bovenkant

hoi

als ik een cake wil maken in mijn combi magnetron barst de cake aan de bovenkant na 20 min helemaal open.
ik bak de cake met onder en bovenwarmte op 160 graden,

wie weet wat ik er kan doen zodat het niet kapot gaat

groetjes patricia

2

Re: cake barst open in midden aan bovenkant

hoi Patricia,

een cake gaat altijd wel een beetje barsten, de bedoeling is dat je hem omdraait van zodra hij uit de oven komt, op je taartrooster dus. ZO wordt de bovenkant de onderkant, en heb je altijd een mooie gladde kant om te bekleden en versieren.

Soms helpt het als je je graden opbouwt, dus eerst op 145-150 graden en dan per 10 minuten iets warmer zetten...

succes!

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

3

Wat ook kan helpen is met een spatel in het midden van je beslag een kuiltje te maken, en juist wat meer beslag naar de zijkanten te brengen.
Dan wordt hij veel gladder, en komt er niet zo'n bult op in het midden, dus kan hij ook niet barsten.

4

Ik bak de cakes gewoon rustig op 150 graden. Dat duurt wat langer maar ze bakken gelijkmatig van boven en ze rijzen veel meer (luchtiger) . Ik gebruik nu nog maar de helft van het beslag in de bakpan in plaats van 3/4de.

5

karentje schreef:

Ik bak de cakes gewoon rustig op 150 graden. Dat duurt wat langer maar ze bakken gelijkmatig van boven en ze rijzen veel meer (luchtiger) . Ik gebruik nu nog maar de helft van het beslag in de bakpan in plaats van 3/4de.

Cakes, dus geen biscuit?

Ik bak ook in een combi en heb mijn temp  naar beneden gehaald en die staat nu op 145 graden dan blijft hij bijna recht aan de bovenkant baktijd ongeveer 50 minuten.

gr monica
En mijn website is in de lucht www.monicake.nl