1

Onderwerp: mijn eerste taart

hallo allemaal,

Ik ben een beginneling en ik zou morgen mijn eerste taart willen bakken, maar ik zit dus nog met heel veel vragen...

Ik zou een biscuit bakken en die dan willen opvullen met bananencr

2

Re: mijn eerste taart

Hoi Marjolein,

Ik zal even wat vraagjes voor jou beantwoorden.
Bescuit moet je inderdaad bakken....geintje.
Ik zou 'em (als het nog kan) even een nachtje laten rusten in plastic (evt in koelkast) dat snijdt een stuk makkelijker! Dan snij je de bescuit dus in de lengte door (1 of 2 keer, afhankelijk aan hoogte bescuit).

Je maakt dan botercreme (zie verschillende recepten op site). Je kunt het beste voordat je de vulling naar keuze op de taart smeert een dijkje spuiten langs de hele rand van de taart, zo loopt de vulling niet eruit). Nu de stukken op elkaar drukken. Je kunt de taart vervolgens helemaal insmeren met botercreme. en evt versieren. Wat de meesten hier doen is er nog een lap fondant overheen leggen. Zo krijg jee een mooi strak geheel.

Die tekeningen waar jij het over hebt zijn puzzels van fondant/marsepein. Is dus niet gekleurd of zo, maar gewoon gemaakt van verschillende kleuren fondant/marsepein. Als je even zoekt via zoekvraag op puzzelen of puzzels maken kun je hier veel over vinden.

Nou hopelijk heb je hier wat aan.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Alvast al bedankt voor de uitleg!

Ik ga dan vanavond mijn biscuit maken en in de koelkast stoppen!  Dan ga ik morgen voor de botercr

4

Nog een vraagje,
die fondant is dat dan ook chocolade?  Of heb ik het verkeerd voor?

(ik begin het een beetje te begrijpen!)

mijn zoontje heeft voor zijn tweede verjaardag een grote doos met plasticinespullen gekregen (wat ben ik daar blij mee!!! haha)

5 Laatst bewerkt door CarolienS (25-09-2008 14:11)

Fondant is geen chocolade nee. Deze definitie staat bij de FAQ (neem daar best eens een kijkje voor nog meer begrippen!):

Fondant (eigenlijk: rolfondant) is een mengel van suikerbakkerspoeder, gelatine, water, glucosestroop en glycerine, evt met toevoeging van een kleurtje of smaakje. Te gebruiken om taarten te bekleden.

Op de site van Annette en Wietske staat een uitleg over hoe je een puzzelplaatje maakt:
http://www.felicitaartjes.nl/

Als je nog meer beginnersvragen heb kan je ook best eens zoeken adhv de zoekfunctie bovenaan.

Veel succes!

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

6

fondant kun je kant en klaar kopen, is een dikke suikerpasta (soort eetbare suikerklei) en wit van kleur. Je kunt het met kleurstok iedere kleur geven wat je wilt. Dat is dus de gekleurde laag die je hier op de taarten ziet liggen.

Puzzelen in het kort:
Kies een kleurplaat of plaatje die je wilt namaken. 2 keer afdrukken. Van 1 knip je alle onderdelen apart uit. De ander stop je in een plastic hoesje als voorbeeld. Vervolgens maak je alle kleuren die je nodig hebt met fondant een kleurstof. Dan uitrollen en de uitgeknipte stukjes erop leggen, uitsnijden en alles weer (op het voorbeeld) in elkaar "puzzelen"....(snap je mijn uitleg een beetje :S)

7

Yep, ondertussen begrijp ik het!  Had de site van felicitaartjes ook al gevonden (en met de foto's wordt het wel duidelijk!)

Maar nu word ik wel een beetje bang!!  Kga straks es naar de winkel om te kijken wat ik kan vinden en daarna zal ik wel nog een bestelling moeten plaatsen!

Alvast heel erg bedankt!

8

Niet bang zijn! Gewoon doen en proberen. Je moest eens weten hoe mijn 1e puzzel en taart eruit zagen!!

Als ik een puzzel maak, print ik hem wel 3 of 4 keer uit om alle losse onderdelen uit te kunnen knippen. (En dat komt niet omdat ik niet op de lijntjes kan knippen :lol:)

Groetjes Renske

10

ik ben erg benieuwd hoe je eerste 'taart-ervaring' is..

ik ben ook super beginneling. heb vandeweek min eerste taart gemaakt en voor mij is het ook allemaal nog erg chinees hoor.
moet zeggen dat mijn taart best goed gelukt is en dat iedereen hem erg lekker vond, maar hoe meer ik hier ga lezen op de site over mogelijke vullingen enzo.. hoe zenuwachtiger ik word om een volgende taart te maken.

ook wel doordat veel mensen het toch net iets anders doen
de ene werkt graag met marsepein en zegt dat dat het beste is
de ander werkt liever met fondant..
de ene maakt botercr

11

Ik heb ook eens een voorbeeld van een puzzelplaatje gemaakt.
http://www.dekoekjesfee.be/nl/forums/de … zelplaatje

Veel lezen en opzoeken hier en je komt er wel uit.

12

ik heb even meegenoten van je duidelijke uitleg

heb er alleen 1 vraagje over
je schrijft dat je het wit op de oogjes en het zwarte mondje erop geschilderd hebt..
waar heb je dat mee gedaan?
(ik snap dat je dat niet met verf doet)
maar doe je dat met bijv Wilton icing colors? of met foodwriters? ofofof?

13

liejanne schreef:

ik heb even meegenoten van je duidelijke uitleg

heb er alleen 1 vraagje over
je schrijft dat je het wit op de oogjes en het zwarte mondje erop geschilderd hebt..
waar heb je dat mee gedaan?
(ik snap dat je dat niet met verf doet)
maar doe je dat met bijv Wilton icing colors? of met foodwriters? ofofof?

Kan allebei...als je een beetje kleurstof bij een kleurloze alcohol (wodka ofzo) doet, krijg je "verf". Je hebt

Je hart fluitsert, luister goed!

14

Ik ben hier terug (ben een tijdje niet meer op het forum geweest!).

Ondertussen heb ik mijn eerste taart gebakken maar heb er helaas geen foto van (de batterijen van het fototoestel waren leeg en geen tijd op ze op te laden en foto te trekken!).  Ik heb wel geen gebruik gemaakt van marsepein of fondant, heb de taart gewoon afgewerkt met botercr