1 Laatst bewerkt door liejanne (24-09-2008 15:46)

Onderwerp: beginners foutjes ? wie helpt?

hallo allemaal,

na ontzettend te zijn aangestoken door de creaties van een kennisje van me, wilde ik me toch ook eens aan het bakken wagen.
vandaag de stoute schoenen maar aangetrokken, maar als het bij al mijn baksels zo gaat als vandaag.. dan moet ik er maar snel mee ophouden.. :S

heb gebruik gemaakt van een basisbiscuit (eieren,suiker,vanillesuiker bloem,maizena,zout)
taart zag er best mooi uit, alleen iets te bruin en hard) aan de 'korst' wat mij betreft..
vanbinnen juist weer zo super zacht en luchtig dat hij nauwelijks te snijden was..
(of is ie dan gewoon nog te vers?)

toen had ik, ook hier op de site, de vulling 'chocolade-ganache' gezien, dat leek me wel wat.
netjes volgens het recept gewerkt, af laten koelen, op gaan kloppen.. maar verder dan ietsje dikker kwam ik eigenlijk niet. ik wa er eigenlijk vanuit gegaan dat het een schuimigere massa werd echt om de randen af te smeren voordat ik de marsepein er op zou doen..
heb ik het verkeerd gedaan? of was het gewoon het verkeerde recept?

heb nu uiteindelijk de redelijk vloeibare chocolade maar gewoon over mijn taart gegoten. maar daar krijg ik de oneffenheden natuurlijk niet mee weg.

zal ik er toch maar nu gewoon marsepein overheen gooien? of heeft iemand anders een 'noodplan'? hihi

bij voorbaat dank!

2 Laatst bewerkt door Carin (24-09-2008 15:50)

Re: beginners foutjes ? wie helpt?

Het kapsel kun je het beste pas de volgende dag snijden en verder verwerken.

Die chocoganache moet je een nacht in de koelkast zetten en dan opkloppen. Maar een schuimige massa wordt dat sowieso niet, althans als je het goed doet niet.
Ermee afsmeren zou ik niet doen want je ziet het door de marsepein heen. Tenzij je witte ganache hebt gemaakt :+

Om een strakke taart met ganache te krijgen moet je hem 3 of 4 keer overgieten, met hele dikke ganache.

Maar het geheel zal er niet minder lekker om smaken hoor :D. Dus gewoon lekker oppeuzelen :lol:

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

jeetje, das nog eens een snel antwoord! dankjewel!

dus ik heb het nog niet direct ver-uh-dingest?
maar goed dat ik nog wat van die choco heb bewaard en in de koelkast heb gezet.. ga ik morgen gewoon nog een poging wagen..
maar het zou dus idd wel een redelijk stevige substantie moeten worden? of blijft het in principe vloeibaar?
of bestaan er gewoon verschillende vormen van ganache?

(heb namelijk her en der op internet naar ganache gezocht en daar gebruikten ze het zelfs in spuitzakken om versieringen mee te maken)

4

Als je ganache niet opklopt en niet in de koelkast zet blijft het vrij lang dun en kun je je taart ermee overgieten. Als je het op laat stijven en opklopt, kun je het als vulling gebruiken.
Afsmeren doe je met botercreme, daar staan ook recepten voor op de site. Daar doe je dan fondant of marsepein overheen :)
suc6!

Je hart fluitsert, luister goed!

5

dankjewel!
ik heb de ganache nu dus idd laten opstijven in de koelkast en toen opgeklopt
het werd toen een soort van dikke chocoladepasta..
daar heb ik uiteindelijk toch de taart mee afgesmeerd -omdat ik inmiddels al een andere vulling had gebruikt en het zonde vond om mijn ganache niet te gebruiken- en er toen (groene) marsepein overheen gedaan. het schijnt (nog) niet door ;)

6

Afsmeren met ganache kan prima hoor. En als je geen witte taart hebt schijn het meestal ook niet door. Afsmeren kan ook met chocopasta, gewoon heel even in de magnetron en dan smeren maar.
Ben benieuwd naar je taart. Staat hij al in de parade?