1

Onderwerp: wie helpt een beginner op weg?

Ik wil volgende week mijn eerste taart gaan bakken. Nu heb ik al heel wat gelezen op het forum maar zie zoveel tips voorbij komen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik wil graag een ronde of vierkante taart maken met marsepein of fondant erop en dan versieren met wat vrolijk gekleurde bloempjes.

Maar wat heb ik allemaal nodig? En hoe ga ik van start.

ik begin met het bakken van de biscuit basis.  Daar heb ik natuurlijk alle ingredienten voor nodig en een vorm. Als de biscuit klaar is vulling ertussen maar dan...............

Ik loop echt tegen een helebole vragen aan zoals:
Wat is makkelijker (om later te bekleden) vierkant of ronde vormen?
Welke materialen heb ik allemaal nodig voor het bakken en decoreren? Tips wat is echt onmisbaar gereedschap etc
Wat is voor een beginner makkelijker fondant of marsepein om mee te bekleden?
Ik wil de bloempjes uitsteken. Doe je dit ook marsepein of fondant?

Wie kan een beginner wat op weg helpen?

Groetjes Simone

2

Re: wie helpt een beginner op weg?

hoihoi,
Even een paar tips:
een ronde vorm is makkelijk dan vierkant. Omdat in de hoeken er zich de meeste plooien komen.
Je kunt beginnen met heel weinig, maar een pvc pijpje als roller is erg gemakkelijk.
Over wat het makkelijks bekelden is, is geheel afhankelijk van persoon tot persoon. Ik gebruik zelf gemaakte mmf (marshmallowfondant)
Bloemetjes uitsteken kan zowel met marsepein of fondant. Maar ik geef de voorkeur aan marsepein (omdat ik dat heeel lekker vind)

materialen: een smoother is heel fijn (om het mooi glad te krijgen, maar een geplastificeerd pocketboekje werkt ook()
een roller dus
en als je kinderen hebt: kijk eens bij hun kleisetje voor uitstekers.

Veel succes

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl

3

Dank je voor de tips! Ik ga het eerst maar eens proberen met mijn ronde vorm.

Nog andere baksters die tips hebben!

Groetjes Simone

Ja, uitproberen! En heel vaak oefenen. Dan kom je vanzelf dingen tegen waar je tegenaan loopt. Dat kun je dan weer vragen (of opzoeken) op het forum.
Succes!

Groetjes Renske

5

een pizzasnijder is ook erg handig om het overtollig marsepein weg te snijden, een paletmes om de taart met botercreme te bestrijken, taartzaag om mooie rechte lagen te snijden. succes

6

een pizza snijder is inderdaad wel handig, maar een paletmes heb je nu nog niet meteen nodig, het gaat ook met een gewoon mes, en een taartzaag is handig, vind ik, maar er zijn ook mensen die het handiger vinden om gewoon met een gewoon broodmes ofzo de taart door te snijden, dus probeer dat eerst maar...

uitstekertjes kun je bijvoorbeeld vinden in een hobbywinkel of zelfs de v&d op de hobby afdeling! en kleurstoffen kun je krijgen bij de toko! (en natuurlijk ook de webshop... ;) maar dat geld voor vrijwel alles :) )

succes :D

7

als je het lastig vind om de marsepein/fondant op je aanrecht uit te rollen, omdat het vast gaat zitten (ondanks het gebruik van poedersuiker of maizena onder je marsepein/fondant) een stuk doorzichtig tafelzeil. Kun je op de meter kopen bij blokker/marskramer. Kun je zo je uitgerolde lap over de taart heen leggen en daarna het plastic eraf halen. Laat heel makkelijk los, zonder scheuren

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

8

5 Paletmessen kan je bij kruitvat nu voor maar €0,60 krijgen. werkt echt ideaal.