1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (23-09-2008 07:00)

Onderwerp: van blokkerbol en blanda 12cm tot voetbal....

hallo dames,
ik heb een tijdje terug van ikkie een blokkerbol gekregen en daar wil ik eens een voetbal mee maken. het uitrekenen van de mix gaat mij wel lukken, maar in hoeveel lagen verdeel je zoiets en hoe snij je hem daarna aan. want een punt van boven naar beneden is wel erg veel lijkt mij. en bestaat er een soort van patroon op maat voor, zoja heeft iemand die voor mij? voetbal patroon op maat voor een ikea bolletje van 12 cm is ook heel erg welkom ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2

Re: van blokkerbol en blanda 12cm tot voetbal....

Tom Poes, ikke dus schreef:

Dit is de formule (op onze site gevonden en op juistheid getest): De omtrek van de bal in cm  x 2 gedeeld door 30 is de lengte in cm van de zijde van 1 vlakje, de zwarte vlakjes zijn dan een 5 hoek, de witte vlakjes 6 hoeken.

Dus: meet de omtrek van je taart, bijv. 30 cm x 2 =60 cm, gedeeld door 30, dus de zijde van zowel je 5 kantje als je 6 kantje moet 2 cm zijn!

Is je taart in omtrek bijvoorbeeld 40 cm dan dus: 40x2=80, gedeeld door 30= 2,66666 = 2,7 cm dus per zijkantje. Omdat marsepein / fondant rekbaar is kun je het altijd nog een beetje pas trekken!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

En die staat nu (als in: vanaf 2 minuten geleden) bij de FAQ :+

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Hoi kwebbeltje,

Ik had zelf voor de grootste bol van Ikea een handig maniertje gevonden om de taart te snijden zonder dat je van die enorm hoge stukken krijgt.

Ik heb de kapsel in de breedte middendoor gesneden. De onderste en de bovenste helft beiden als taart gevuld (2 lagen) en vervolgens met een taartkartonnetje in het midden weer op elkaar gelegd. Zo kun je eerste de bovenste helft opsnijden en daarna de onderste helft. Krijg je tenminste eetbare stukken die op bordjes passen :lol:

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

5

dank je wel, aan zoiets zat ik ook al te denken ja ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.