1

Onderwerp: Machinaal kneden van marsepein

Hallo,

Heeft iemand ooit eens een (betaalbare) oplossing gevonden voor eventueel machinaal kneden van marsepein? Mijn Kenwood durf ik er niet aan te wagen (en ooit eens een keertje geprobeerd, maar lukte ook neit echt) en voor de rest vind ik op internet eigenlijk alleen maar professionele apparatuur die gelijk in de duizenden euro's loopt, dan heb je het over zogenaamde vork-kneedmachines.
Iemand een idee, of suggestie? Het gaat natuurlijk om relatief kleine hoeveelheden (denk aan 7 a 800 gram per keer)

Groetjes, Niels.
Wil je onze taarten zien? Bezoek dan: http://www.nisastaarten.nl

Re: Machinaal kneden van marsepein

Een broodbakmachine kan ook alleen kneden...heb het zelf nog nooit geprobeerd hoor.

Groetjes Renske

Heb het zelf inderdaad al eens geprobeerd, maar de mijne blijft alleen maar bolletjes marsepein heen en weer meppen, in plaats van te kneden :(

Groetjes, Niels.

4

ik kleur mijn grotere porties fondant ook wel eens in de kennie, wel met deeghaak. gaat prima!

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

mmm.. ooit eens een poging gedaan, maar de kop begint dan zo heen en weer te schudden dat ik mijn hart vasthou... hoe doe je dat dan? eerst even verwarmen in de magnetron?
Welke kennie heb jij? ik heb de 27* serie

Groetjes, Niels.

6

ik heb de 262 en de kop gaat idd heen en weer, maar dat moet ook, dat is de speling die daar juist voor bedoeld is. ik kneed de fondant eerst zelf goed door en dan doe ik er kleurstof bij en dan hup, de machine in...

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

Nou, misschien dat ik het dan eens ga proberen, maar dat wordt wel magnetronnen omdat ik met mijn handen nauwelijks kracht kan zetten... blijf zoeken naar oplossingen wat dat betreft... maar vooruit... eerstvolgende klus, doen we het weer eens... Professionele apparatuur (afgezien van krachtstroomgebruik) kost werkelijk in de duizenden euro's... beetje teveel van het goede :0

Groetjes, Niels.

Ik heb de patissier, heb het een keer geprobeerd, maar hij schudt en wiebelt vreselijk en op een gegeven moment dacht ik zelf wat rook te zien... Durf het dus niet meer an.

Groetjes Renske

Maar de mijne heeft dus ook minder watt.

Groetjes Renske

10

kwebbeltje schreef:

ik kleur mijn grotere porties fondant ook wel eens in de kennie, wel met deeghaak. gaat prima!

Vraagje: Over wat voor hoeveelheden heb je het dan?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

ik denk dat dit ook wel kan met een pasta machine. Bij de kijkshop hebben ze vaak van die dingen voor 15 euro. Daar moet je er wel eerst met een deegroller lappen van maken en die er dan doorheen doen. Met een pastamachine kun je namelijk ook lappen maken van een product, pasta maar ook marsepijn denk ik.

Ik gebruik zelf mijn pasta machine weleens om er klei mee te mengen, waar ik dan vervolgens weer kralen van maak voor een mooie ketting.   ;)

12

Ik heb het gisteren met de broodbakmachine geprobeerd en dat was geen succes! Ik durf mijn KA er nog niet echt aan te wagen!

Groetjes, Tessa

13

Adrienne schreef:
kwebbeltje schreef:

Vraagje: Over wat voor hoeveelheden heb je het dan?

sorry voor later reactie, had het over het hoofd gezien. het is voor het bekleden van een taart, dus gemiddeld 600-900 gram per keer

14

Ik doe het in mijn Kitchen Aid. Ik snijd de marsepein in kleine blokjes en doe de kleurstof erbij en zet dan het apparaat aan op de laagste stand. Ik blijf erbij en haal af en toe de marsepein van de zijkanten. Het is heerlijk, ik hem het idee dat de haak iets gebogen is, maar ik gebruik hem toch alleen maar voor marsepein te kleuren. Wellicht kan het zo ook in een nadere machine. Ik gebruik maximaal 700 gram

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

15

Ik vind het kleuren van marsepein ook altijd zo´n gedoe, heb altijd zo´n pijn in mijn armen erna :) Maar voorgekleurd bestellen vind ik geen optie, ik wil toch altijd zelf mijn specifieke kleuren kunnen bepalen.
Maar als ik jullie zo begrijp, zou ik het in mijn Kenwood kunnen proberen. Welke haak gebruik je dan? Die draadgarde gebruik ik voor mijn biscuitmix, dat witijzeren ding (weet niet goed hoe ik em moet beschrijven) gebruik ik voor de botercreme, en dan blijft dus de deeghaak over. Die?

16

Je K-klopper en draadgarde leggen gegarandeerd het loodje. Maar dat zouden ze ook doen als je probeerd het deeg voor een brood of bijv. een appeltaart er mee te kneden.

Daar is echt enkel je Deeghaak voor geschikt, dus antwoord op je vraag "Die" antwoord Ja ;)

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

17

eergisteren met de Leukste Taarten gebeld en ook zij vertelde mij dat dit kan met de deeghaak. Ik durf het nog niet aan met mij nieuwe Kenny, maar ze vertelde me dat het goed kan en dat het goed is om je kom even te verwarmen (wel droog maken he) en dan de marsepein erin te doen. Ik ga het eens proberen.. maar pas nadat ik de kapsels heb gebakken van de volgende workshop ;)

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

18

Ik durf het niet. Ben veel te blij met mijn KA. In het begin een keer geprobeerd maar ik vond het toch te eng....

Dat verwarmen in de magnetron vind ik bij marsepein niet aan te raden, het scheurt daarna veel sneller naar mijn mening. Met fondant heb ik dat niet. ( en nee, ik doe het niet 5 minuten erin, maar ongeveer 5 seconden ;) )

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.