1

Onderwerp: Tylose

Ik ben al een tijdje fanatiek taarten aan het maken, maar wil me nu toch ook eens aan het boetseren wagen. :)
Er komen echter een paar vragen bij me naar boven.
Ik ben er inmiddels achter dat je bij boetseren vaak tylose moet gebruiken. Is dit echter alleen bij dingen die dun zijn en rechtop moeten blijven staan (zoals bv. een strik), of ook als ik een figuurtje wil boetseren zoals een poesje of een tijger?

In de webshop zag ik bij tylose staan dat je de tylose door de marsepein moet mengen en dan een paar uur moet laten staan. Moet je dan de marsepein eerst boetseren en dan uit laten harden, of eerst laten staan en daarna boetseren?
En hoelang moet een figuurtje eigenlijk uitharden? Paar uur, paar dagen? In een doos, gewoon in de 'open lucht', afgedekt of niet?

Daarnaast vroeg ik me af, is de marsepein nog wel eetbaar en lekker met tylose er door?

Heleboel vragen, ik hoop dat er mensen zijn die me antwoord kunnen geven, want ik kan niet wachten om aan de slag te gaan. ;)

2

Re: Tylose

ik gebruik eigenlijk alleen bij strikken en diingen die rechtop moeten blijven staan zoals bv fondant vlinder enzo tylose
zelf vind ik de smaak dan wel wat minder
blijft zo'n vies laagje op je tong zitten (of hoe leg ik dit uit :S)
maar dat kan ook aan mij liggen
voor de poppetjes die ik tot nu toe geboetseerd heb (en dat zijn er nog niet zo veel ) gebruik ik geen tylose
maar ik gebruik dan ook (bakels) fondant en geen marsepein en dat wordt al een beetje hard

je moet eerst de marsepein/fondant kleuren dan de tylose erdoor en dan goed luchtdicht even laten liggen (al doe ik dat niet altijd )

daarna pas gebruiken voor het maken van de strikken enzo

en dat uitharden tja ligt eraan wat je maakt denk ik  een strik best lang ....
vlindertjes zijn met een uurtje of twee goed (bij mij in ieder geval)

ik bewaar het of in een plastick bak of onder een taartstolp

succes groetjes no

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

3

Ik gebruik het alleen bij dingen die echt rechtop moeten blijven staan.

Gewone boetseersel blijven wel staan, desnoods een sate prikker erin. :Y

4 Laatst bewerkt door Mocca (17-09-2008 20:05)

He Nienke, jij ook hier.
Je hebt me op bokt helemaal aangestoken hoor!

Maar bij bijvoorbeeld deze olifant, die wil ik maken voor mijn nichtjes 3e verjaardag, moet je het zeker wel gebruiken voor de slurf en oren?
http://picasaweb.google.com/FABIANA202/ … 6753708578

En hoe zet je de kop dan aan het lijfje?
Met een sateprikker, of kan dat bijv. ook met lijm en dan ondersteunen tot het droog is? :)

5

Je kan ipv een sate prikker ook een stukje spagettie gebruiken

Voor meer handige How to's, Sjablonen, Tips en Adviezen voor taarten !! Wordt lid van
http://bakingdreamcakes.hyves.nl/