1

Onderwerp: niet te veel marsepein/fondant aub!

ik ga een dora taart maken voor mijn collega haar dochtertje die 3 wordt.
maar niet van die dikke lagen marsepein, want dat vinden we niet lekker...
nou dacht ik gewoon alleen de bovenkant marsepein te doen.
en de zijkanten in te smeren en dan door de hagelslag of zo te halen. nootjes houden ze ook al niet van.
maar wat smeer ik op de zijkanten? botercreme of slagroom of ???
en wat is nog meer lekker om aan de zijkanten te doen?

2

Re: niet te veel marsepein/fondant aub!

Ik zou botercreme doen, dat hard ook nog iets uit en je hagelslag blijft er goed in 'hangen'. Je kan natuurlijk ook met van die chocosticks aan de gang (er rechtopstaand tegen aan plakken) Heb dat hier op het forum gezien, zag er erg leuk uit. Zal eens kijken of ik die link kan vinden.

groetjes Ellen

groetjes Ellen

3

en de link gevonden, je kan natuurlijk ook witte chocola gebuiken, of lange vingers of, kaneelstokken of... :D
leuke zijkant

succes!

groetjes Ellen

ja of kitkats!

Groetjes Renske

5

mmmm lekker! zal vragen wat mijn collega er van vind!

6

Of van die lange ronde spekken. Vind ik ook echt wel wat voor een kindertaart!

Groetjes, Tessa

7

Je kan ook gewoon slagroom gebruiken hoor. Als je dat klaarmaakt met een zakje klopfix, en een zakje vanillesuiker, dan heb je stevige slagroom wat ook goed blijft zitten.

Wat misschien ook een leuk idee is, zijn snoepjes op de zijkant. Engelse Drop en van die wijngumsleutels.

Staat erg fleurig en is nog lekker ook voor die kleintjes.

Succes,

Nanda

Groetjes,
Nanda

8

Kan je geen gananche gebruiken voor de hele taart, eventueel de witte, en kleuren zoals je wilt? Dan daarop Dora leggen. Dan heb je weinig marsepein nodig.

9

oja, dat kan ook nog. alleen was mijn eerste en laatste ganche taart niet zo mooi geworden. ik denk dat het nog steeds te dun was, heb wel een keer of 8 de boel overgegoten denk ik! en toen zakte het nog steeds naar beneden van het bolletje.

10

De zijkant met een chocoladerand. Die kan je ook kleuren. Het viel mij reuze mee, zie dit topic:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=33853

Deze rand is expres hoger, maar je kunt hem natuurlijk ook een stuk lager doen en dan de marsepein erover laten 'vallen'. Ik zeg maar wat, misschien het proberen waard, toch?

Groetjes en veel bakplezier,

Annemiek

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

11

bedankt allemaal voor de goede ideetjes!
maar het gaat niet door helaas. maar ik onthoud het wel hoor!
hoe heb je die chocoladerand gemaakt annemiek?

12

Hoi,
Die rand kan je maken door bakpapier te knippen op maar van je taart, of 1 of 2 cm hoger, dan chocola smelten en als het lauwwarm is, het goed te verdelen op het bakpapier. Dan direkt het bakpapier om je taart leggen. in de koelkast, en na een paar uurtjes haal je het er makkelijk weer af.
succes

13

Niet direct om je taart heen leggen, hoor dan druipt het zo naar beneden! Eerst even op het bakpapier iets laten afkoelen.

Groetjes Renske

14

Zoals ik al schreef doe ik het met lauw warme chocola.
Gister nog geprobeerd, en direkt om de taart gedaan. Ging prima.
Maar als je bang bent dat het toch te warm is, even laten liggen tot het lauw is.

15 Laatst bewerkt door chantal1980 (12-09-2008 20:42)

ik ga het zeker proberen! jeroen, mijn man, is 1 december jarig en houd toch niet van fruit. dus wordt het een chocoladetaart :D
welk merk chocola gebruiken jullie? verkade, perfect of milka of ???