1

Onderwerp: Nieuwe funcakes marsepein: plakkerig!

Ik had gisteravond een proeverijtje voor een bruidstaart die ik in oktober moet leveren. Ik had wat IKEA bolletjes gebakken en bekleed met de nieuwe Funcakes marsepein. Ik vond het echt rotspul, zo ontzettend plakkerig. Ik had de taartjes in de koelkast bewaard, in een kartonnen doos, doe ik altijd en gaat altijd prima. Nu haalde ik ze eruit en ze glommen en waren plakkerig, niet normaal meer. Het aansnijden werd een hele kledderzooi, niet echt professioneel naar het bruidspaar toe.
Ik heb er nog 2 kg van liggen en over 2 weken moet ik weer een taart leveren. Doe ik iets verkeerd, of is dit spul gewoon zo plakkerig van zichzelf? Als ik er verder niets aan kan veranderen, moet ik toch weer de oude marsepein gaan bestellen..

2

Re: Nieuwe funcakes marsepein: plakkerig!

Zou er even wat poedersuiker onder kneden. Gaat het plakkerige weg!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Ik heb het idee dat het iets gevoeliger voor vocht in de lucht of warmte is; beetje extra poedersuiker bij het kneden en/of je handen invetten met Crisco scheelt al een stuk.
Na het kleuren even in de folie wikkelen, minuutje of 5 is al voldoende en het 'plak' is eraf. Met uitrollen/bekleden heb ik (en elke workshopper hier) dan geen enkel probleem.

Taarten die uit de koelkast komen worden bij mij per definitie al nat en plakkerig, daarom doe ik dat ook minstens 2 uur van te voren. Dat was bij mij niet anders dan bij taarten met andere marsepein (of met rolfondant).

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Poedersuiker gebruik ik altijd bij het kneden, ook bij de nieuwe marsepein, maar het leek wel alsof de marsepein de suiker gewoon in zich opnam en vrolijk weer plakkerig werd :)
En ik had de taarten er bijna 2 uur van tevoren uit de koelkast gehaald, maar ze droogden niet op.

5

ik ben er ook niet kapot van en vind m ook te plakkerig.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen moment aan de poedersuikeroptie heb gedacht, omdat ik dat nooit gebruik (ik zweer bij mijn plastic tafelzeiltje)

(bennie blond bennie blond :lol:)

Alles goed???? nee 3 fout

6

Ik vind het dus ook

groetjes Syl
Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver.

7

Ik vind het ook rotspul ik vraag me eigenlijk af of de voorgekleurde marsepein ook van funcakes is.

Groetjes Charissa Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Arnhem!!
Website: www.droomtaarten.nl

8

Roos88 schreef:

En ik had de taarten er bijna 2 uur van tevoren uit de koelkast gehaald, maar ze droogden niet op.

Vanmiddag om 15:00 uur taartje uit de koelkast gehaald, het was erg warm in huis dus ik was benieuwd. Om 17:00 uur boodschapjes gaan doen, hij was toen bijna droog. Toen ik terug kwam was-ie droog... Vanavond lekker bij de workshop van gesmuld :9

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de decoratie van MMF dat er op zat eerder droog was, maar ik vind 2 à 3 uur bij de warmte van vanmiddag niet verontrustend lang..

9 Laatst bewerkt door anoli (12-09-2008 22:10)

ik vind m ook erg plakkerig maar wel erg flexibel... desondanks is mijn taart geruineerd door het compleet smelten van de marspein. maar dat ligt niet aan de marsepein maar aan mij.
vind de kleuren prachtig

Met een dosis geduld, onsje geluk en heel veel liefde krijg je alles voor elkaar!

10

Wat had je eronder gesmeerd, Anoli?