1

Onderwerp: Boltaartje

Ik ben nog niet zo lang bezig met bakken en ben er net 3 maanden uit geweest ivbm stage op Curaçao, maar nu ben ik weer terug en helemaal klaar om weer verder te gaan met bakken.
Komend weekend heb ik een verjaardag en daarvoor wil ik graag een boltaartje maken. Maar vandaag/morgen wil ik alvast even een proeftaartje maken:)
Nu zie ik dat hier iedereen zijn boltaartjes bakt in bolletjes van ikea/blokker/xenos die in de oven kunnen.
Ik hoorde bij de taartenwinkel echter dat ze het boltaartje niet in de oven bakten, maar gewoon een willekeurige vorm en daar bekleden ze dan een kom mee (en meteen voorzien van vulling) en die zetten ze dan een nacht in de koeling om op te stijven. Vervolgens kunnen ze 'm de volgende dag bekleden.. en voila: een boltaartje.

Heeft er iemand ervaring met deze werkwijze? Ik wil het namelijk gaan proberen, omdat ik niet zo'n bakbol heb:( Maar als dit niet gaat werken, zal ik toch nog heel snel naar ikea/blokker/xenos moeten..

“Well, that’s real swell, but it still doesn’t get the cream in the cupcake.”
- Kim Cattrall, Samantha: Sex and the City

2

Re: Boltaartje

Heb je wel 'vlaschaaltjes'?
Want daarin kan het ook gewoon!
Dat zijn die van Ikea en Action ook in feite..

Van die andere werkwijze heb ik nog nooit gehoord..
Succes ermee!

3

Ja ik heb ook wel gehoord van die manier, zou het gewoon uit proberen :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

Goed.. heb net nog even de laatste spulletjes gehaald, dus vanavond bakken en vullingen maken en morgen "bouwen"
:)

Ik zal jullie op de hoogte houden:)

5

Ik zie trouwens net dat het kommetje dat ik wilde gebruiken om 'm in te vormen ook in de oven kan:p
Maar nu staat ie al in een bakblik in de oven.. Nouja goed.. We proberen eerst deze methode uit en als het niet werkt gaan we voor de andere;)

6

Wat een catastrofe zeg!
Alles wat fout kon gaan, is volgens mij fout gegaan.. Dus graag tips van jullie hoe ik een en ander kan voorkomen.

Foto's voor leedvermaak:

http://img352.imageshack.us/img352/4505/mislukkingwl0.jpg

Om te beginnen was het biscuit heel laag gebleven. Wat kan hier de oorzaak van zijn? En hoe verhelp ik het?

Daarnaast was de bailey's vulling erg pudding achtig en daardoor niet echt makkelijk te "smeren". Hoort dit?
Het recept dat ik heb gebruikt is als volgt:

8 blaadjes gelatine
250 ml melk
250 ml Bailey's of andere irish cream
200 ml slagroom
1 zakje vanillesuiker

Gelatine weken in koud water.
Verwarm de melk. Daarna de uitgeknepen gelatine door de melk roeren tot het opgelost is.
Dan de Bailey's erdoor heen. Dit mengsel laten afkoelen.
Daarna 15 min in de koelkast lobbig laten worden.
Slagroom stijf kloppen met de vanillesuiker en door het Baileysmengsel scheppen.
Laten opstijven in de koelkast.

Gezien deze mislukking denk ik dat ik het toch maar moet proberen op de manier die hier veel meer gebruikt wordt: bakken in een kommetje.
Ik hoorde dat ik dan een spijker erin moet zetten, zodat de warmte goed verdeeld wordt?

En dan nog een vraag over de taartsnijder. Ik probeerde deze vandaag voor het eerst te gebruiken, maar kwam helemaal niet door het bisquit heen.. Hoe kan dit? Hoe gebruik je het ding ? Het lijkt namelijk zo simpel, maar ik kwam er gewoon niet door heen.

Ik kan echt alle hulp gebruiken!

Spijker hoeft niet, alleen bij hele grote bakblikken.
Het recept voor bailey's heb ik nog nooit gemaakt, maar er lijkt behoorlijk veel gelatine in te zitten...

Dat het kapsel laag bleef komt volgens mij doordat het chocoladebiscuit is, dat blijft wel vaker wat lager.

Taartzaag; taart op aanrecht zetten, taartzaag op de goede hoogte stellen, tegen de taart aan houden en heen en weer bewegen, zagen zeg maar. Soms duurt het even voordat je door de buitenkant heen bent, maar als dat eenmaal is gelukt, glijdt hij zo door de taart heen.

Succes!

Groetjes Renske

8

mijn eerste taart heb ik gedaan op deze manier. Wel had ik als tip gekregen er iets zwaars op te zetten. Ik had toen laag cake, laag vulling, laag cake etc. De bolvormen gewoon bakken is makkelijker, strakker, netter, lekkerder dus ik doe het nu niet anders meer

lekker duurt het langst!

9

Goed.. heb 'm nu nog een keer gebakken, maar dan in een kommetje.. Hij is een stuk beter dan de vorige poging, maar nog niet optimaal.
Zie hier het resultaat
http://img185.imageshack.us/img185/9981/kleintjefh7.jpg
Het kapsel is aan de ene kant een stuk hoger, dan aan de andere kant. Komt dit echt alleen door het chocoladebisquit? Want dan gebruik ik komend weekend voor die verjaardag wel gewone bisquit... Hoe kan ik dit voorkomen?

10

En nu heb ik 'm gevuld... de onderste laag met chocoladeganache en de bovenste met bailey's creme, met daaromheen een dijkje van chocoladeganache tegen evt. "doorlekken":)
Hij is nog niet perfect.. maar poging nummer 3 moet dan wel perfect gaan.. hoop ik:)
Deze ga ik morgenavond nog even bekleden, nu moet ie eerst de koelkast in:)

Foto:
http://img167.imageshack.us/img167/5883/gevuldde8.jpg

11

Sparklin' schreef:

Ik hoorde bij de taartenwinkel echter dat ze het boltaartje niet in de oven bakten, maar gewoon een willekeurige vorm en daar bekleden ze dan een kom mee (en meteen voorzien van vulling) en die zetten ze dan een nacht in de koeling om op te stijven. Vervolgens kunnen ze 'm de volgende dag bekleden.. en voila: een boltaartje.

Dit heb ik ook wel eens gehoord. taartwinkels doen dit omdat zij waarschijnlijk omdat zij de biscuits kant en klaar krijgen aangeleverd.  De tafel van 18 doet dit ook. Als je de taart dan aansnijd valt je biscuit lichtjes uit elkaar, omdat het dus niet uit 1 deel bestaat

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

renskemorees schreef:

Taartzaag; taart op aanrecht zetten, taartzaag op de goede hoogte stellen, tegen de taart aan houden en heen en weer bewegen, zagen zeg maar. Soms duurt het even voordat je door de buitenkant heen bent, maar als dat eenmaal is gelukt, glijdt hij zo door de taart heen.

Succes!

Het kan helpen als je even een inkeping zet in de biscuit,
dan kan het zaagje er wat makkelijker doorheen!

13

Thanks voor de tips.. het zagen ging nu in ieder geval wel een stuk beter. Ben benieuwd hoe het bekleden morgenavond gaat:)

14

Heb het taartje inmiddels bekleed en versierd.
Het bekleden ging redelijk. Liep tegen 1 probleem aan: toen ik de lap marsepein over het bolletje had gelegd, ging deze "bloezen" als een tafelkleed zegmaar en daardoor kreeg ik 'm niet mooi strak en ontstond er een scheur. Hoe kan ik dit verhelpen? Moet ik dan een grotere lap gebruiken?

Bij deze een foto van het beklede taartje:
http://img156.imageshack.us/img156/6017/bekleedig5.jpg

Na het bekleden heb ik het taartje versierd, ik heb de versiering simpel gehouden en alles in 1 kleur omdat ik die kleur al een tijd had liggen en nauwelijks gebruik. Het is een oefentaartje en dus vond ik het zonde om andere fondant te gebruiken.

Het eindresultaat:
http://img293.imageshack.us/img293/7268/eindresultaatoefentaartrk8.jpg

Tips & adviezen zijn welkom!

15

Leuk geworden! Hoe groot was jou bolletje? Wil er vanavond ook een gaan bakken..

16

Als je even links kijkt bij FAQ, lees je hoe je het makkelijkst een taart bekleed. En anders even via de zoekfunctie.

Maar... hij is leuk hoor!

Groetjes Renske

17

Gisteren was de verjaardag en het taartje heb ik zaterdag gebakken en gevuld en gisteren voor de verjaardag nog versierd.
Hij was prima gelukt en de vulling was ook beter:)
Het eindresultaat is hier te zien:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=34211

:-)

18

Sparklin' schreef:

En nu heb ik 'm gevuld... de onderste laag met chocoladeganache en de bovenste met bailey's creme, met daaromheen een dijkje van chocoladeganache tegen evt. "doorlekken":)
Hij is nog niet perfect.. maar poging nummer 3 moet dan wel perfect gaan.. hoop ik:)
Deze ga ik morgenavond nog even bekleden, nu moet ie eerst de koelkast in:)

Foto:
http://img167.imageshack.us/img167/5883/gevuldde8.jpg

een dijkje van chocoladeganache?
En ik heb juist een dijkje gemaakt van bc creme bij de ganache.
Maar zoals jij schrijft is dat dus helemaal niet nodig?
Trouwens je eindresultaat ziet er leuk uit.