1

Onderwerp: Ikea bol afsmeren

Tja, die van 20cm heb ik inmiddels in huis (joehoe!!), en er ook vast 2 gebakken.
Nu wilde ik ze afsmeren met de 1 op 1 botercreme (voor het eerst, normaal doe ik de mix), dus hiernaast het recept gevonden. Helemaal goed dus.

Maar kan ik met die hoeveelheid zo'n bol besmeren? Of is het genoeg voor 2?
En een gewone ronde taart van 30cm, zou het daar ook genoeg voor zijn?

Ik hoop dat iemand me straks kan helpen! Ze moeten vandaag nog af :D

Vast bedankt!
groetjes, Marjolein

Groetjes, Marjolein
Wil je mijn taartjes bekijken? Klik dan hier!

2

Re: Ikea bol afsmeren

Misschien te laat, maar ik heb daar altijd meer dan genoeg aan hoor. Soms nog wel over voor in de vriezer.
Bij een ronde van 24 cm hou ik ook over, dus 30 moet ook wel lukken!

3

zou ik mogen weten welke verhouding je heb gebruikt voor de bol van 20 cm?

Voor meer handige How to's, Sjablonen, Tips en Adviezen voor taarten !! Wordt lid van
http://bakingdreamcakes.hyves.nl/

4

Sixy schreef:

zou ik mogen weten welke verhouding je heb gebruikt voor de bol van 20 cm?

Haha, ik mezelf ook suf gezocht op het forum naar dit soort gegevens! :D
Uiteindelijk ben ik begonnen met 5 eieren (dus 330gr mix, 33ml water), maar toen kon er ook wel een een kleine bol van gemaakt worden.
De tweede heb ik gemaakt met 4 eieren (265gr mix en 26ml water) dat was ook prima (liep een klein beetje over).
In de oven had ik iets meer problemen. De eerste heb ik 40 min op 175 gehad, en toen nog 10 op 165.
De tweede leek na 40 min op 175 al gaar, maar had uiteindelijk nog ietsjes langer gemogen.
Ik heb er ook wat gekruisde reepjes bakpapier ingelegd om hem er makkelijk uit te krijgen (dus over de rand laten hangen).

Ze waren in ieder geval errug lekker. Ik post ze vanmiddag!

Groetjes, Marjolein

5

Oh ja, en ik had de botercreme 1 op 1 uit "recepten" gebruikt (iets meer, want de computer crashte voordat ik de hoeveelheden na kon kijken...) Dus uiteindelijk 240 boter en 240 poedersuiker. Daar had ik wel 3 bollen mee kunnen afsmeren.

Kiwi, nog bedankt!

Groetjes, Marjolein

ikea bolletje 20 cm270 gram mix 27 ml water en 4 eieren.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!