1

Onderwerp: Flexibele bakvorm/-rand, handig?

Eind juni moet ik een bruidstaart maken en de ondertaart moet 30 cm worden. Die maat heb ik niet en moet ik dus aanschaffen. Nu kan ik een bakvorm van die maat kopen, maar een flexibele bakvorm (of bakrand?) lijkt me eigenlijk ook wel wat, dan heb je direct alle maten in huis :D.

Ik vraag me alleen af of dat handig werkt aangezien er geen bodem in zo'n ding zit.

Gaat dat erg lekken?

Wat gebruik je het beste als ondergrond tijdens het bakken?

En niet onbelangrijk: hoe hoog wordt de taart? (zonder extra bakpapierrand)

Wie heeft zo'n bakrand, is het een aanrader of toch liever een "vaste" vorm?

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

2

Re: Flexibele bakvorm/-rand, handig?

Ik heb ook bakranden. Werken prima hoor. Ik heb alleen nog geen 30x30 gemaakt of 30 rond. Maar ik gebruik een koekbakblik (25x25) eronder, met daarop bakpapier. Ik knip de bakpapier iets groter en vouw het een beetje omhoog.
Ik heb de bakranden gekocht zodat ik ook alle maten in huis hebt. Lijkt me super handig ;) en is het ook!

Groetjes Tweety!

3

Moet je dan niet met zo'n core-heater werken omdat ie zo groot is, vraag ik me af?

Groetjes, Tessa

4

Ik heb net gisteren een  30 x 30 cm gebakken met een flexibele bakvorm. Zonder bloemnagel of   heating core. Is perfect gelukt. Ik had wel een dubbele laag bakpapier op de bodem, daarop de vorm, en de randen van de vorm ook ingespoten en bekleed met bakpapier. Een mooi 4-kant taartje kwam uit de oven.

5

Ik heb al een paar maal een 30 rond gebakken met m'n flexibele ring. Gewoon, op een pizzabakblik, op een ingevet vel bakpapier en de randen (zonder bakpapier) ook ingevet. Gaat prima! Er loopt in het begin wel eens een heel klein beetje onder de ring uit maar dit is zo weinig dat het echt geen probleem veroorzaakt.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

6

Ik heb de vierkante verstelbare rand, en die bevalt prima.
Ik doe meest wel bakpapier langs de rand, en uiteraard eronder.

Wel valt me op dat het kapsel, in vergelijking tot een bakblik op t rooster, sneller donker wordt aan de onderzijde.

Erika

7

Bakranden werken prima! Er komt maar een heel klein beetje onderuit, echt een cm randje rondom, als ie dat al haalt.
Ik zet hem gewoon op bakpapier op een bakplaat.
Ik heb een siliconenbakmatje geprobeerd, maar dat bleef plakken, zelfs ingevet. Gewoon weer bakpapier dus.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

ik ben ook heel tevreden :)
het is echt waar voor je geld :) doen dus ;)

9

Ik hoor het alweer, ben de enigste die het niets vind.
Op de een of andere manier wordt hij nooit echt rond, maar ietsjes ovaal. Hier kan ik niet zo goed tegen en heb dus bakpannen gekocht en mijn felxibele rand ligt stof te happen op zolder.

Groeten Dorien.

10

dorien heb je die van de webshop??

want ik heb andere gezien... die waren inderdaad ovaal, maar die van de webshop vind ik echt heel mooi :) en nooit ovaal :P

11

Ik heb er een van de Lidl, 3 euro. Gekocht voordat ik een taart wilde bakken, ik dacht, misschien komt hij nog eens van pas. En ja hoor. IDEAAL! Ik zet hem op zo'n siliconen matje op de bakplaat, spray hem in met Baukje bakspray en giet het erin. Het gaat prima, lekt hooguit een cm, maar dit stolt zo snel in de oven dat het niet verder loopt.

Als je vorm ovaal is hem je hem dan wel goed opgeborgen? Op zijn kleinst. En goed uitgevouwen zegmaar?

12

Ik heb er ook een gekocht maar nog niet gebruikt want mijn oven is niet zo groot. (en ik ben echt niet blond) Wat de mevrouw in de winkel zei over de ronde vond ik ook wel handig. Als je bakvorm te laag is kan je de ring erover schuiven en zo je bakblik verhogen zonder te klungelen met bakpapier. Vond ik wel een goede tip.

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

13

Ik gebruik de randen regelmatig. I.v.m. mijn eigen bruidstaart die ik ga maken.

Heb een kleinere en een grote ring (tot 60 cm) die kleine gaat bij mij ook gewoon op een pizza plaat ofzo. B
Boven de 32 cm diameter gebruik ik mijn rooster, die wikkel ik in de aluminiumfolie een paar keer zodat het lekker stevig is, dan 2 x bakpapier erop en het bakpapier plak (met boter) ik vast aan de buitenkant van de ring.. Zo komt er bij mij nooit iets uitlopen.

14

Bedankt voor jullie antwoorden! Het wordt inderdaad een bakrand, de vaste vorm van de Blokker is heel erg laag (vind ik), dus nu ik lees dat die bakranden prima werken ben ik helemaal overtuigd :).

www.detaartentantes.nl
Workshops en webshop taartdecoratie. Ook afhalen in Zwolle en Elburg!

15

Heb een kleinere en een grote ring (tot 60 cm) die kleine gaat bij mij ook gewoon op een pizza plaat ofzo. B

Zo'n grote bakrand waar kan je die kopen?
Ik moet ook een bruidstaart gaan maken van 5 hoog en heb dus een
grote vorm nodig.

16

Leuk om te lezen. Heb net namelijk een vierkante rand besteld zonder eigenlijk te weten of het wel werkt. Maar ik ben al overtuigd!

17

ik vind die verstelbare bakranden dus helemaal niks !
ik vind dat ze erg scheef worden , je krijgt de hoeken niet mooi haaks , ik heb nu een wiltonpan van 25 bij 25 cm gekocht en das toch veeeeel mooier hoor ! deze verhoog ik trouwens ook met bakpapier.

18

Ik krijg als het goed is morgen mijn verstelbare vierkante bakring binnen, ben benieuwd.....

Enne, Dorien, die stofhappende bakring op je zolder....... is die rond??..... :D:D

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.