1

Onderwerp: Hoe werkt een Patchwork Cutter ?

Ik zag net deze staan bij de webshop: Patchwork Cutter Butterflies, Ladybirds & Bees  , zo wat ziet dat resultaat er prachtig uit zeg.
Ik vraag me alleen af of het wel makkelijk werkt.
Want als ik het zo zie maakt de cutter er zelf een puzzelplaatje van? Allemaal kleine stukjes aan elkaar. Komt het dan nog wel als 1 geheel eruit? of moet je dat dan zelf gaan puzzelen?
Nog een vraagje, hoe krijg je verschillende kleuren precies in die kleine stukjes?
Want als ik 1 lap mexican paste zou neerleggen, die wat gemarmerd is, komt het nooit precies op de andere kleur. Snappen jullie mijn vraag nog?
Sorry, ziet er niet duidelijk uit, maar hopelijk snappen jullie me nog.

En dit kan alleen met mexican paste?
Helaas staat er heel weinig info bij de webshop.

2

Re: Hoe werkt een Patchwork Cutter ?

Van www.patchworkcutters.com, vrij vertaald:

Tips voor Patchworkcutters als je Mexican paste gebruikt:

- vet je werkblad (rolling board) in met crisco of trex (vegetable fat)
- rol de mexican paste uit, niet optillen of ronddraaien tijdens het rollen. De paste moet aan je ondergrond blijven plakken
- vet de cutter zelf ook in. Druk deze stevig in de paste
- verwijder de cutter door hem vanaf de hoek op te tillen. Verwijder altijd eerst de cutter voordat je restjes paste verwijdert
- de paste moet netjes uitgestoken zijn. Als de randjes rafelig zijn heb je het waarschijnlijk te dik uitgerold

HOe kleiner de cutter, hoe dunner de paste en hoe meer vet je moet gebruiken over het dunste deel van de cutter

Met heet water met een sopje en een kwastje kun je je cutter weer schoon- en vetvrij maken

Hoop dat ik het een beetje goed heb vertaald, zelf moet ik het ook nog steeds uit proberen ;)

Aanvulling van mezelf:
de kleurtjes verf je erop, het is niet een kwestie van puzzelen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

prima vertaald hoor. Alleen trek ik wel de rest rond de cutter weg voordat ik hem optil. Dan nog even met mijn vinger over de rand en met een fijn naaldje (kopspeld) de paste uit de cutter halen. Hoe langer je wacht hoe makkelijker het gaat (bij mij dan toch ;))

4

Oke, klinkt niet zo heel moeilijk.
Dus  als de onderkant plakt aan werkblad, laat het zelf los, als je de cutter omhoogtrekt?
En verven? Dus gewoon ongekleurde paste gebruiken, en met kwastje kleurstof erop smeren? Onderkant van de vlinders dan ook kleuren? Want die vleugels staan omhoog.
En nog een vraagje, als je hem eruit haalt, met behulp van een speld, komt hij dan wel in zijn geheel eruit? Want leek mij meer dat er veel puzzelstukjes in zitten.
Of zitten ze wel aan elkaar vast?
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil eerst zeker zijn, dat dit me gaat lukken, voor ik hem bestel.

5

Blijft de afbeelding dan aan je ingevette ondergrond plakken? Dus niet zoals een tappit in de vorm zitten?

6

O, ik wil te snel. Ik lees dus dat je met een speld de paste uit de cutter moet pielen...

7

witje75 schreef:

Oke, klinkt niet zo heel moeilijk.
Dus  als de onderkant plakt aan werkblad, laat het zelf los, als je de cutter omhoogtrekt?

Ben net aan het testen geweest (heb de cutter pas 3 maanden in huis :o)
Ik heb ingevet met crisco (mijn trex was ook op :P), zowel ondergrond als cutter zelf.
Toen Ballina gumpaste uitgerold. Leek me er ook wel goed geschikt voor ipv mexican paste, want dat had ik liggen en mexican paste niet :+ Wel ligt er nu ook RegalIce met tylose in te trekken om dat later uit te proberen. volgens mij is het met mexican paste of gumpaste meer voor de decoratie? Maar dat is een gok van mij hoor.

Goed, toen dus cutter er goed ingeduwd, vanaf een hoekje omhoog getild en er afgehaald. Toen de restjes rondom de vlinder - die bleef plakken op de ondergrond - verwijderd. Zag er best netjes uit :Y  En nu ligt-ie te drogen :P

En verven? Dus gewoon ongekleurde paste gebruiken, en met kwastje kleurstof erop smeren? Onderkant van de vlinders dan ook kleuren? Want die vleugels staan omhoog.

Beetje verdunnen met alcohol, of met poeders (en evt. alcohol) verven. Zijn allemaal nieuwe poeders te verkrijgen in de shop ;)

En nog een vraagje, als je hem eruit haalt, met behulp van een speld, komt hij dan wel in zijn geheel eruit? Want leek mij meer dat er veel puzzelstukjes in zitten.
Of zitten ze wel aan elkaar vast?

Blijft aan elkaar vast!

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil eerst zeker zijn, dat dit me gaat lukken, voor ik hem bestel.

Hihi, ik heb dat gewoon in omgekeerde volgorde gedaan :P

8

Oke, nou ik ga hem zeker bestellen, bedankt voor alle antwoorden.
Het resultaat vind ik ook prachtig, maar het zag er zo ingewikkeld uit!
En ik ben nog maar een beginneling.

9

Dat is nou een duidelijk verhaal. Grote dank!

10

Trouwens Marianne, knap dat jij die 3 maanden kan laten liggen, voor je hem probeert.
Ik sta steeds te popelen of het postpakket al binnen komt. Ha ha.
En natuurlijk meteen alles uitproberen.

11

Aanvulling :P
Ik heb 100gr regalice gemengd met 1tl tylose en een uur laten rusten. Goed doorgekneed en het voelde een beetje vergelijkbaar met gumpaste/mexican paste.
Zelfde gedaan als met de gumpaste en het gaat goed :Y Scheelt weer mexican paste maken :+

witje75 schreef:

Trouwens Marianne, knap dat jij die 3 maanden kan laten liggen, voor je hem probeert.
Ik sta steeds te popelen of het postpakket al binnen komt. Ha ha.
En natuurlijk meteen alles uitproberen.

Kwestie van geen tijd hebben ;)

12

Ok, na schoolspullen shoppen weer thuis en vlindertjes gecheckt. Die van gumpaste zijn hard, de vleugeltjes blijven rechtop staan. Die van regalice met tylose zijn nog niet uitgehard.

13

Ik heb er ook mee zitten foeteren gisteren. Zelf mexican paste gemaakt maar precies niet helemaal goed. Kreeg ze niet heel van het werkblad af.
Ook eens gumpaste aanschaffen.

14

aah ik wil ook patchwork cutters...

Groetjes Renske

15

renskemorees schreef:

aah ik wil ook patchwork cutters...

Helaas voor ons, uitverkocht. dus we moeten even geduld hebben.
Ik heb ook veel zin om te proberen.

16

Update: het kleintje (medium maatje) van regalice met tylose was droog en uitgehard. Prima alternatief dus voor mexican paste of gumpaste. Van de grootste brak helaas het vleugeltje :( Denk dat die te dun was.

Oh en ik heb het recept voor mexican paste van Marion Frost bij de recepten gezet :)
(linker hoofdmenu --> recepten --> decoreren)

ik vind het maar moeilijk hoor..
gister heb ik er een hoop gemaakt maar ik heb er veel uitgesneden en de randjes geprobeerd mooi te maken , ze liggen nu uit te harden..
ik had laatst zelf mexican paste gemaakt maar dat was niet zo goed gelukt of zo ..
bij mij blijft het echt in de cutter zitten als ik te hard duw , ik owrd er chaggie van zeg..
maar ik heb er genoeg hoop ik nu..

Neem even een kijkje op:
http://joytaart.come2me.nl/

18

Marianne schreef:

Oh en ik heb het recept voor mexican paste van Marion Frost bij de recepten gezet :)
(linker hoofdmenu --> recepten --> decoreren)

Werkt die beter dan het andere recept?
Heb ik net daar alles van besteld, en dus geen tragantgom, kan ik dat nog vervangen door wat anders?

19

Geen idee, heb ze geen van twee

20

Marianne, volgens mij kun je mexican paste ook vergelijken met 50% fondant/50% gumpaste. Als je toch aan het testen bent.... :D, is dat nog een testje waard??

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

21

Gaan we doen :Y :+

22

Deze vraag wilde ik net gaan stellen.

Maar ik weet niet of ik wel blij ben met het antwoord......

NU WIL IK ZE OOK!!!!

Ik weet dat ik niet perfect ben maar ik ben er zo dichtbij dat 't bijna eng is!  Ciao, Petra Hier vindt je mijn website.

23

:D

Ik heb ondertussen getest met half om half gumpaste en rolfondant (regalice). Ik vond het niet zo fijn werken eerlijk gezegd. Heel dradering, kleverig. Nou weet ik wel dat mexican paste ook plakkerig is, maar ik geloof niet dat dit mijn keus zou zijn. Het uitsteken gaat op zich wel goed, het verplaatsen om te drogen is wat lastiger vanwege het feit dat het zo zacht is. Na een nachtje drogen zijn ze wel hard.

Ik hou het denk op gumpaste en/of op met tylose versterkte rolfondant :)

24

De vlinders had ik ook eens gemaakt met fondant en veel tylose. Voor mijn dochter had ik cupcakes gemaakt om te trakteren op school. Helaas was bij aankomst bijna alles gebroken.
Later nog eens geprobeerd, maar had toen alleen flowerpaste in huis(van het eenvoudige recept hier van de site), en geen zin en tijd om nog mexican paste te maken. En dat ging ook perfect.  Harden goed uit, en nagenoeg onbreekbaar. Wel zo handig als je ze later nog wilt beschilderen.

25

kan het ook met mmf of fondant