1

Onderwerp: Help!!!!

Vandaag had ik dus zoiets van ik ga het eens proberen.

Gisteravond de marsepein gekleurd,die een nachtje laten staan en vanmiddag de biscuitdeeg gebakken,maar dat lukt dus niet :( begint al lekker....hahaha.
Ik heb zo'n bol van Ikea(12 cm) die ingevet en daar het deeg in gedaan,maar echt gaar worden ho maar,alles loopt erover heen(misschien te veel deeg??)
Toen maar cupcakes gemaakt in een bakvorm,die waren echt zwaar misvormd.......maargoed dat kon ik nog wel een beetje bij snijden.Vulling in de cupcakes gedaan(jam) en toen geprobeert de marsepein te rollen.......beetje poedersuiker op het werkblad en rollen maar,alleen bleef het alsnog kleven aan de ondergrond.Voel me nu echt een ongelovelijke doos,wat doe ik verkeerd :(
Ik begrijp dat als je de eerste keer iets probeert het natuurlijk nooit meteen super kan zijn,maar er staan nu een paar misbaksels op het aanrecht.Ik heb dus kant en klaatr biscuitdeeg gebruikt uit Duitsland(had ik nog staan).Morgen ga ik het wel opnieuw proberen,het zal me lukken.

2

Re: Help!!!!

hai Sandra,

ik ben ook beginner dus misschien slaan mijn tips nergens op. Ik vul het bakblik niet helemaal een deel laat ik leeg misschien dat dit helpt tegen het overlopen maar misschien doe jij dat ook.
Bij het uitrollen van het marsepijn moet je elke keer je marsepijn een kwartslag draaien heb ik gelezen en doe ik sinds dien ook. Eerst deed ik dit niet en plakte het ook telkens vast.
Hoop dat je hier wat aan heb en anders dat andere je beter kunnen helpen.

Bedankt voor alle leuke ideeën en inspiraties!!!
Bedankt voor het kijken en tips!!!!!!

3

Als je eens wat trisco probeert??
Dat is een soort plantaardig vet, dan blijft het ook niet meer plakken...

Succes Marlies.

4

Hoi Sandra,
Haha, maar geef niet op hoor!! Ik zal proberen of ik je wat tips kan geven.
Wat voor kleurstof heb je gebruikt voor je marsepein? Als dat vloeistof is, dan is misschien je marsepein te plakkerig geworden en dan kan je er wat poedersuiker doorheen kneden om het weer minder plakkerig te krijgen.
Als je biscuit niet gaar wordt: iets langer in de oven laten. En als het over loopt was het inderdaad te veel beslag ;)
Cupcakes kan je het beste bakken in papieren vormpjes en die dan in een muffinvorm zetten. Dan blijven ze wel in model. Vul ze dan voor niet meer dan de helft met beslag dan blijft het binnen het vormpje.
Marsepein uitrollen met poedersuiker moet inderdaad wel goed gaan, maar zie hierboven. Wat er ook veel doen hier (ik ook) is uitrollen op een stuk tafelzeil. Als je die dan nog heel licht invet (crisco, bakspray, enz.) dan blijft er echt niets meer plakken. *) En als laatste tip: lekker veel lezen op het forum, dan doe je heel veel ideeen op! Succes met take 2!!

Groetjes,
Mirjam

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5 Laatst bewerkt door meissie (26-08-2008 13:23)

Mijn moeder gebruikte weleens 2 lagen bakpapier, dus boven en onder en dan erover rollen, dan plakt het niet. Dit is niet handig met heel grote stukken, maar voor een klein taartje kan het wel.

Ik heb net zelf cupcakes gebakken in siliconen vormpjes van de xenos (6 voor 2 euro) en ze zijn mooi van vorm geworden :D

make cupcakes, not war
***mijn foto-album***

6

Ik heb dus vloeibare kleurstof gebruikt en daarna(omdat het nog aardig plakte)er nog wat poedersuiker door gedaan.Ook heb ik die vorm niet helemaal gevuld,maar het ging er evengoed overheen.Ik heb net de vorm omgekiept en de helft bleef dus nog plakken........hahahaha.Ik moet er nu enorm om lachen,als je die baksels op het aanrecht ziet staan,lig je van zelf helemaal in een deuk.Ik ga eerst maar eens goed lezen hier en genieten van jullie creaties en morgen maar weer een nieuwe start maken met jullie tips(wat ik trouwens geweldig vind,de hulp!!!)

Bedankt daarvoor
xxx

Marsepein uitrollen op VEEL poedersuiker en steeds weer even oppakken/draaien. Dan zie je ook dat er vrijwel geen poedersuiker meer op je blad ligt. Als je dan die marsepein laat liggen, gaat het weer plakken. Ik strooi ook tussendoor soms wat bij.

Succes!

Groetjes Renske

8

Poedersuiker heb ik alleen maar in huis voor de botercreme, ik rol al vanaf het begin uit op een plastic tafelzeil zonder extra dingen zoals crisco en dat werkt super!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

9

hoi hoi
weet het niet zeker ben ook beginner maar je kunt toch ook maizena gebruiken tegen het plakken???werd me verteld want als je te veel poedersuiker gebruikt wordt het ook te zacht van.
als ik het verkeerd heb  sorry ,kreeg dit ook maar te horen :think
groetjes marie

10

geen idee of maizena kan. maar volgens mij wordt je fondant of marsepein er niet lekkerder van.
ik gebruik dus lekker (heel veel als het nodig is) poedersuiker.