1

Onderwerp: Afsmeren

Een poosje geleden was er een topic over afsmeren. Daarin werd een link geplaatst met een filmpje van expertvillage. Heel duidelijk, maar doet iedereen hier zo'n dikke laag botercreme op een taart? Ik vind de botercreme met de mix best lekker, maar niet zo'n lepel vol.....

Enjoy!

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (24-08-2008 14:36)

Re: Afsmeren

HOI,

Ik doe ook nooit zo'n hele dikke laag boter cr

3

voor afsmeren gebruik ik geen botercrememix, maar gewoon 1 op 1 ( dus 1 deel poedersuiker en 1 deel roomboter), voor een grote taart van 28 cm gebruik ik ong 200 gr boter en dus ook 200 gr poedersuiker om af te smeren, net genoeg zodat je het biscuit niet meer ziet, en dus een strakke taart ervan kan maken!
ben wel benieuwd hoeveel andere dames gebruiken om af te smeren..

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

4

ik eigenlijk net als keetie,

maar ik wil er gelijk een vraag bovenop gooien, somigen, zoals mijn vriend en 'schoonmoeder' vinden het dijkje van botercreme wat ik maak om de vulling tegen te houden echt heel vies. wat kan ik daar aan doen?? :P zijn er mensen die geen dijke gebruiken en van iets anders een dijkje maken ofzo?

5

evamaria schreef:

ik eigenlijk net als keetie,

maar ik wil er gelijk een vraag bovenop gooien, somigen, zoals mijn vriend en 'schoonmoeder' vinden het dijkje van botercreme wat ik maak om de vulling tegen te houden echt heel vies. wat kan ik daar aan doen?? :P zijn er mensen die geen dijke gebruiken en van iets anders een dijkje maken ofzo?

Ik gebruik eigenlijk altijd een klein dijkje, als ze het vies vinden dat eten ze het toch niet op..? :D
je kan ook proberen een paar cm van de rand te smeren, maar ik durf dat bij natte vullingen toch niet aan hoor...

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

6

Ik spuit eigenlijk nooit dijkjes. En heb nooit geen last van uitlopen. Wel hou ik ongerveer een kleine cm vrij van de kant. Ook smeer ik af met roomboter en poedersuiker 1 op 1.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

Vraagje; ik heb wel eens geprobeerd geen dijkjes te spuiten, maar dan zakt de taart in aan de zijkanten (logisch, omdat het midden gevulder is). Hoe lossen jullie dit probleem dan op?

Groetjes Renske

8

Ik spuit bijna altijd dijkjes. Behalve als ik een dun laagje jam gebruik. Dit loopt toch bijna niet uit en hierbij zorg ik er gewoon voor dat ik ruim uit de rand blijf.
Sinds een maandje gebruik ik voor de dijkjes en 't afsmeren trouwens de 1:1 botercreme. Aangezien ik deze wel minder lekker vind als de mix, probeer ik 't afsmeerlaagje altijd zo dun mogelijk te houden. Dit natuurlijk met uitzondering van de taarten die ik bekleed met een lichte fondant/marsepein kleur. Hier smeer ik een royale laag op om doorschijnen te voorkomen.

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

9

Dit kan ook nog als je geen botercreme wil gebruiken als dijkje, dan hoef je alleen nog een dun laagje als 'plakmiddel' of daar pasta of jam voor gebruiken...
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=11536

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

Ik smeer altijd maar een dun laagje botecreme op mijn taart (wel 1:1 spul).
Misschien dat ze daarom nog wat bobbelig zijn :)

Maar ik vind botercreme niet zo lekker en zo'n dijkje....jakkers, hap boter in je mond.
Probeer het zoveel mogelijk te beperken.
\

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

11

tom poes schreef:

Dit kan ook nog als je geen botercreme wil gebruiken als dijkje, dan hoef je alleen nog een dun laagje als 'plakmiddel' of daar pasta of jam voor gebruiken...

Die gaan we onthouden!

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

12

ik gebruik botercreme 1 deel boter, 1,5 deel poedersuiker en een scheutje vanille essence. dat smaakt helemaal niet naar boter. soms doe ik er ook nog een beetje vanille suiker in.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

Maar heb jij dan niet dat het poederig blijft?? Ik voel nog steeds een beetje het korrelige van de poedersuiker.
Die zeef ik vantevoren, gebruik ook nog eens die van de webshop. Dus waar het nou aan ligt ?????

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

14

tom poes schreef:

bedankt! wat vreselijk handig zeg :D echt eentje om te onthouden :)

15

Wat je ook kan doen is meringue botercr

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

16

Ik smeer af met meringue botercreme. Met een beetje vanille-aroma. Dat smaakt heel lekker, het lijkt ijs, vinden de kinderen.
Ook maak ik daarmee een dijkje, als een dijkje nodig is.

Groetjes Gerien

17

http://www.luciadeb.nl/diversia/plaatjes/koe-in-sloot.jpg

Tot taarts, Yvonne

18

slagroomtoefje schreef:

Maar heb jij dan niet dat het poederig blijft?? Ik voel nog steeds een beetje het korrelige van de poedersuiker.
Die zeef ik vantevoren, gebruik ook nog eens die van de webshop. Dus waar het nou aan ligt ?????

Ik blijf ook de korrels proeven en ik vind dit verschrikkelijk. Ik ben terug overgestapt op botercrème met italiaanse meringue. Ik moet de botercrèmemix (een soort pasta) van Zeelandia nog eens uitproberen, misschien is deze wel ok voor afsmeren.

19

Tom Poes schreef:

heeft zij ook een dijkje nodig???

Groetjes Gerien

20

grietje schreef:

:lol:  :lol:

Ik smeer altijd zo dun mogelijk af, maar wel zo dat ik m'n hobbels en bobbels verdoezel.

Verder heb ik hier op het forum wel eens de tip gelezen om de dijkjes half over de rand te spuiten. op die manier sluit je het wel af maar heb je niet zo'n dikke rand botercreme wat ik zelf ook niet zo lekker vind. Alles wat dan 'er buiten' hangt gebruik je om af te smeren.

En dat werkt wel, tenminste tot nu toe bij mij wel  :P

Nou weet ik trouwens niet wat voor filmpje het was, maar Amerikanen (en Engelse ook geloof ik) smeren altijd uber dik af.

21

je kunt toch gewoon een eetlepen pasta oid door de botercreme doen
zodat t niet zo vies naar boter smaakt?

Leven is het meervoud van lef.

22

ik gebruik ook 1 op1 met  vanille of citroen aroma erdoor of ook wel een van die pakjes poeder waar je pudding van kan maken kan ff niet op de naam komen ....saroma of zoiets :/  dan proef je ook geen boter

23

grietje schreef:
Tom Poes schreef:

Nee :nooo , maar jullie zitten ineens te reageren in een topic uit 2008

Ouwe koe uit de sloot gehaald dus....

Tot taarts, Yvonne

24