1

Onderwerp: rechte taarten?

Regelmatig zie ik hier taarten voorbij komen met fantastische rechte zijkanten zonder bolling. Dus echt in een hoek van 90 graden. Die wil ik dus ook!!!!

Nu keer ik m'n baksels al direct na 't bakken om en leg ik er vervolgens een glazen plank op. Dit helpt wel iets, maar nog hou ik 'n bolling. Om toch recht hoeken te houden, verwerk ik 'm vervolgens op z'n kop (dus bolle bovenkant wordt bodem), maar dan komt m'n volgende probleem om de hoek kijken .... dan hou ik dus een kier aan de onderkant.

Nu zie ik ook wel 'ns staan dat de bolle kant eraf gesneden wordt, maar wordt het geheel dan niet te slap? En doe je deze korstloze kant dan boven of gebruik je deze als bodem?

Hopelijk kunnen jullie me helpen?

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

Re: rechte taarten?

ik snij de bolling eraf met de taartzaag en keer hem dan om. werkt prima!!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Volgens mij moet je de taart altijd op z'n kop zetten.
Dus onderkant wordt bovenkant.
En die kier aan de onderkant kan je weer opvullen met bijvoorbeeld botercreme.

als je de bolling er helemaal af snijd, heb je als je hem omkeert aan de onderkant ook geen kier... Ik zou hem niet vullen met BC want als het warm is, loopt het er uit...

groetjes Tirza     

5

Als je de temperatuur in de oven in 3 stappen opvoert is de bolling ook minder dus eerst....+/-100-140graden(bij mij nr2)dan  +/- 140-175graden(nr3) en als laatste 175-210(nr4) en dan laat je bakken tot hij goed is....

Vele en lieve groetjes Nicole

6

tipseytaartje schreef:

als je de bolling er helemaal af snijd, heb je als je hem omkeert aan de onderkant ook geen kier... Ik zou hem niet vullen met BC want als het warm is, loopt het er uit...

En ik was juist zo blij dat ik een taart van 6 cm. hoog had gemaakt,
De vorige waren steeds maar 4 cm. Maar als ik nu 2 cm. eraf moet snijden,
dan is het nog geen hoog taartje.

7

Ik haal er wel een klein beetje af, maar niet te veel. De kier aan de onderkant vul ik op met een stukje fondant.

Petr@ schreef:

Ik haal er wel een klein beetje af, maar niet te veel. De kier aan de onderkant vul ik op met een stukje fondant.

ja zo kun je het ook doen. Een strookjes fondant of marsepein erom leggen en in je kiertje drukken! Dat heb ik eens gezien in een filmpje, maar nog nooit uitgeprobeerd!

groetjes Tirza     

9

tipseytaartje schreef:
Petr@ schreef:

ja zo kun je het ook doen. Een strookjes fondant of marsepein erom leggen en in je kiertje drukken! Dat heb ik eens gezien in een filmpje, maar nog nooit uitgeprobeerd!

Zo heb ik 't bij m'n bruidstaart van vandaag dus ook opgelost, maar .... zodra 't lint bij 't snijden verwijderd wordt .... zie je dit dus wel. Tenminste .... zien wij 't dus! En ik vind 't dus storend.
Opvullen met botercreme vind ik inderdaad te tricky i.v.m. het smelten. Dus dan ga ik misschien toch maar een stuk van de bolling afsnijden.

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl

10

Nou, dat ga ik eens proberen, vind het veel te jammer om de taart kleiner te maken.
goeie tip. Bedankt.

11

Ik doe ook mijn oven trapsgewijs verhogen en ik heb nooit last van een bolling. En iets van mijn biscuit afsnijden......no way....ben juist zo blij dat mijn taarten hoog zijn, gevuld vaak 10 cm!!! Natuurlijk is de bovenkant (die onderkant wordt) altijd een beetje bollig, maar door hem gelijk om te draaien als ie uit de oven komt, slinkt de bolling wel een beetje!

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

12

10 cm hoog als hij gevuld is? Klinkt goed. Hoe hoog is hij dan ongevuld?

13

glashill schreef:
tipseytaartje schreef:
Petr@ schreef:

Zo heb ik 't bij m'n bruidstaart van vandaag dus ook opgelost, maar .... zodra 't lint bij 't snijden verwijderd wordt .... zie je dit dus wel. Tenminste .... zien wij 't dus! En ik vind 't dus storend.
Opvullen met botercreme vind ik inderdaad te tricky i.v.m. het smelten. Dus dan ga ik misschien toch maar een stuk van de bolling afsnijden.

Je ziet het inderdaad wel een beetje als je gaat aansnijden, maar ja de pro's doen het ook zo... Aan de buitenkant ziet het zo wel het netste eruit. Bij kleine kiertjes durf ik ze wel eens op te vullen met botercr

14

Ik zet de taart neer zoals ze in de oven stond (met kleine bolling aan de bovenkant)
Je snijdt met de taartzaag het eerste lage stuk van onder af. (dit wordt seffes je bovenkant)
Die plak haal je er onder uit, en je snijdt er weer een stuk af, weer er onderuit halen en dan je laatste stuk.
En uiteindelijk snij je de bolling er af.
De laatste schijf leg je op je taartkarton (die dan natuurlijk super recht is), vulling; volgende laag, vulling volgende laag,vulling en het schijfje dat je als eerste afsneed , die nu ook super vlak is.

Ik weet niet of het te volgen is ? Misschien straks eens foto's maken.

15

Nu een ander vraagje,feetje.......ik heb zo een electrisch mes,zou ik dat ook kunnen gebruiken ipv een taartzaag?Ik heb nogaltijd niets gebakken,ik lees dus veel mee en koop dus bakspulletjes.En eerlijk gezegt ik kan moeiljk tegen bakverlies(niet sportief he)Ik weet dat oefenen kunst baart maar ik zie hier veel te mooie taarten !!

16

Ik zou een taartzaagje kopen. Kost echt niks, ligt ook in de AVEVE.
En ik zou toch maar gewoon bakken. Het is niet dodelijk als er iets mis gaat :D
behalve voor de lijn.

17

Ik doe het net als Bien. Stort elke taart op z'n kop en laat zo ook afkoelen. Snij er ook nooit wat van af, want het zakt toch wel wat in en dat kiertje is dan verwaarloosbaar op het moment dat je gaat smeren en bekleden. Lager dan 7cm bak ik ze eigenlijk niet.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag