1

Onderwerp: chocomousse zonder rauwe eieren?

Hoi,

Van t weekend ga ik een taart maken voor een dame die 30 wordt, ze heeft specifiek gevraagd om een (witte en pure) chocomousse, :9 maar bij de chocomousse recepten wordt altijd gebruik gemaakt van rauw ei.. en omdat de kans bestaat dat zwangere dames en ouderen ook van de taart eten durf ik dat eigenlijk niet aan. Terwijl ik die chocomousses (hemelse modder) eigenlijk wel errrrruuug lekker vind..

Wat raden jullie aan? Slagroom met (lauwe) gesmolten choco en dat als vulling, of is dat dan erg saai? Ik vind de meeste chocomousses in de winkel vrij chemisch smaken, dus wil het liefst hem zelf maken..
Heeft iemand de gouden tip? :)

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

Re: chocomousse zonder rauwe eieren?

rauwe eieren vervangen door bijvoorbeeld gepasteuriseerd vloeibaar ei

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

3

Claudia Mv 2 schreef:

en waar haal je zoiets?
maar.. dan is het ook niet gescheiden, terwijl je in de recepten eerst het eiwit moet stijf kloppen en de choco bij de eidooiers...

bij de macro of sligro of je kan  eens langs de verse bakker. Deze gebruiken dit om brood e.d. te bakken. Ze hebben vast nog wat voor je over tegen een kleine vergoeding.

Mvg Claudia

Keetie schreef:
Claudia Mv 2 schreef:

en waar haal je zoiets?
maar.. dan is het ook niet gescheiden, terwijl je in de recepten eerst het eiwit moet stijf kloppen en de choco bij de eidooiers...

Ja het is niet gescheiden ik weet niet hoe je het dan moet verwerken in je recept
Mischien dat iemand anders het weet

Mvg Claudia

6

volgens mij heb je zowel het eiwit als eigeel apart in de Sligro.

7

whaha, hebben jullie al gezien waar ik woon? :S :D in the middle of nowhere! Geen sligro of Makro te bekennen ( wel in Breda,  maar daar kom ik voor het weekend niet meer) dus moet het doen met onze plaatselijke buurtsuper :D
Wel fijne tips trouwens, maar kan het ook zonder rauwe eieren of vervangers daarvan?

8 Laatst bewerkt door LiZZ (12-08-2008 22:50)

Ik was hier nieuwsgierig naar, maar er bestaat dus wel iets wat jij kan gebruiken :)

Bij de Jumbo koop je gepasteuriseerd eiwit en eigeel in het koelvak, in een soort mini-vla-pakjes. De cupjes Danegg zijn niet meer te koop bij de Appie.

Echt waar, salmonella moet je niet onderschatten. Dan waren wij ook nog "jong en gezond".

bron http://forum.viva.nl/forum/list_message/831025

En ik las ook ergens dat je chocomouse kan maken met slagroom en klopfix en dan kan je het ei weg laten (zal wel iets anders van smaak zijn, maar dan ben je wel zeker van je zaak)

oja je kan niet voorzichtig genoeg zijn, mijn moeder heeft tijdens haar laatste zwangerschap ook een vergiftiging gekregen!

succes

He jo, Geertruidenberg is niet zo in the middle of nowhere. Ene eiwit en geel kan je ook oa bij de AH kopen, dus dat hebben ze misschien wel in den Berg of 't Veer

10

Chocolademousse uit een boekje met Klop-Klop recepten:

1 zakje klop-klop
0,8 dl melk
2 repen bittere chocolade(70 gr)

Maak de Klop-Klop met de melk volgens de grbuiksaanwijzing op het pakje. Breek de chocolade in stukjes, doe ze in een kopje, dat in heet water wordt geplaatst. Laat ze smelten, maar niet heet worden. Roer de gesmolten chocolade door de Klop-Klop en laat het mengsel in de koelkast opstijven.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

gewoon slagroom kloppen idd met klopfix erdoor  , chocolade smelten en er doorheen mengen , heerlijk!!!!
iedereens favoriet hier!

Neem even een kijkje op:
http://joytaart.come2me.nl/

12

Chocomousse ala Nigella, met marshmellows! Lekker, zo klaar en zonder eieren. Staat een filmpje van op youtube.http://nl.youtube.com/watch?v=8jKRuAAB9lM

grtz Elly

13

Mok dat is een lekkere mousse (nouja lijkt mij lekker)

Ik heb even op zitten letten:

In een pan doe je:
150 gram marshmellow
50 gram ongezouten boter
250 gram pure chocolade (in brokjes)
4 eetlepels gekookt water

Dit verwarm je, totdat ook de marshmellow "gesmolten" zijn.
Is dit klaar, dan laat je het even rusten

In een andere kom doe je:
284 ml slagroom (raar aantal, maar zal wel engels zijn)
1 theelepel vanille

Dit klop je op, totdat de slagroom goed is.

Meng de slagroom met het chocolade mengel.
Dit alles in de koelkast zetten (een tijd maakt niet uit, je kan het ook binnen 5 minuten serveren zei Nigella)

14 Laatst bewerkt door Keetie (13-08-2008 12:10)

Brabantsetaart schreef:

He jo, Geertruidenberg is niet zo in the middle of nowhere. Ene eiwit en geel kan je ook oa bij de AH kopen, dus dat hebben ze misschien wel in den Berg of 't Veer

whahaha.. jij hebt hier ook in de buurt gewoond? :D Maar de AH zit nog steeds niet in t veer of den Berg, we mogen ons gelukkig prijzen met een kleine PLUS supermarkt..

enne dames, bedankt voor alle tips, ga eens kijken of ik marsmellows kan scoren, want lijkt me stiekem een heeeeerlijk recept, anders toch gewoon slagroom, klopfix en lekkere donkere chocolade!

Nee hoor nooit daar gewoont, maar kom er regelmatig, mijn peettante en petekind wonen er.

16

Wat ik lekkere chocomousse vind is Saroma en dan niet aanmaken met alleen melk, maar met melk en slagroom. Je kunt alle melk vervangen door slagroom of gewoon de helft. Dan wordt het iets minder zwaar ;)

Liefs Martinique
Verslaafd aan taarten maken sinds December 2007

Martinique schreef:

Wat ik lekkere chocomousse vind is Saroma en dan niet aanmaken met alleen melk, maar met melk en slagroom. Je kunt alle melk vervangen door slagroom of gewoon de helft. Dan wordt het iets minder zwaar ;)

Bedoel je gewoon die pakjes om pudding met te maken van Saroma?
Of zijn er echt andere voor mousse?

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

18

Ik vind dat eiwit uit die pakjes niet te pruimen. Ooit gebruikt voor icing te maken, yakkes bah. al m'n spuitwerk weggegooid.

Je zou ook slagroom/kwark en gesmolten chocolade en daar wat gelatine onder doen.

19

in iedergeval nooit gesmolten chocolade met alleen maar slagroom mengen... dan krijg je boter. ja uitgevonden uit eigen erfaring hahaha

voor inspiratie kijk op www.kakeboksen.no