1

Onderwerp: glycerine in zelfgemaakt fondant?

Ik heb zelf fondant gemaakt volgens een recept met poedersuiker, eiwit en glucosepoeder. De dikte is prachtig , het lijkt makkelijk uit te rollen maar het is net alsof het veerkracht mist. Ben bang dat ik dit niet netjes over de taart heen krijg. Heeft nogal de neiging tot scheuren en stuk kruimelen. 
Ik las in de recepten op deze site, en via de zoekfunctie over glycerine.
Ik heb dit gekocht bij de drogist maar op het potje staat voor cosmetisch gebruik. Zou ik dit, een paar theelepels, erdoor heen kunnen mengen of hebben jullie andere tips? Ik dacht misschien een klein beetje plantaardig vet?

2

Re: glycerine in zelfgemaakt fondant?

nee die kan je niet eten hoor , je moet de eetbare hebben ( hebben ze hier in de webshop)

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

Misschien wat crisco, wordt het wat soepeler van?

Groetjes Renske

Bedankt voor het meedenken!
Helaas geen tijd meer om glycerine in de webshop te kopen.
Mijn fondant was goed uit te rollen maar daarna niet meer op te pakken om over de taart te draperen. Het brokkelde af!
Beetje geprobeerd te mengen met plantaardig vet: geen beter effect.
Geprobeerd te mengen met zakje glazuur van Baukje (zit glycerine in ), niet het effect waar ik op hoopte.
Heb het fondant beetje bij beetje laten smelten in magnetron en op de taart gegoten. Resultaat; een dikke hobbelige glazuurlaag. (en verbrande vingers)
Toen hieroverheen de teletubbies geplakt die ik al gespoten had met icing. Door de hobbelige ondergrond het een en ander gebroken :(
Schoorvoetend ging ik de taart brengen (gelukkig goede vriendin)
Maar wat waren ze blij: De eerst 'echte' taart voor hun dochter, koemelk vrij. In hun omgeving wilde er geen banketbakker aan beginnen. Gelukkig was de binnenkant erg lekker en mooi 3 lagen cake waarvan de middelste met cacoa. Hoewel ik niet tevreden ben en doodmoe van het zwoegen was iedereen er zeer over te spreken.
Vanavond erg goed de keuken dweilen want het plakt wel nog een beetje...

5

Daarom is marshmallow fondant ideaal: de basis is het zelfde maar in marsmallows zit standaard dus glycerine, blijft het redelijk veerkrachtig door.

I love Crisco <3

6

Bij de AH is er ook gewoon plakjes glycerine bij de bakspullen!

7

Plakjes glycerine? :S Glycerine is naar mijn weten vloeibaar ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

ik heb glycerine bij de apotheek gekocht,was ook  voor cosmetisch,maar heb  gevraagd of het voor de fondant gebruikt kon worden en het kon geen kwaad een paar druppels.

succes!!!