1

Onderwerp: Wie heeft tips?

Na het bakken, bekleden, decoreren en stress-aanvallen :) heb ik eigenlijk een brandende vraag:

Bij mijn taarten is eigenlijk altijd wel te zien waar de laagjes vulling zitten. Er komt dan een soort van "bobbel" aan de zijkant. Ik heb de taarten volgens mij wel goed afgesmeerd, de marsepein niet te dun uitgerold, dijkje botercreme gespoten, vulling ong. 1 cm van de rand af, maar er gaat toch op de een of andere manier iets mis... Ik vind dit niet mooi en zie dat ook niet bij de taarten die jullie maken!

"Begin de dag met een dansje..."

Re: Wie heeft tips?

Heb je de laagen goed terug gelegt en met een smoother er langs gaan

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

3

Wel een smoother gebruikt maar niet de lagen gemarkeerd en op exact dezelfde manier teruggeplaatst. Maar zou 't 'm daarin kunnen zitten? De hele taart goed afgesmeerd verder...

4

Ik heb dit probleem dus ook steeds.En vaak zie ik de mooiste strakke taarten voorbij komen,alsof het dummies zijn........de moed zakt me dan wel eens in de schoenen.Ik heb zelf het vermoeden dat ik teveel vulling doe ofzo.Het puilt zeg maar naar buiten waar de vulling zit.En ik markeer de lagen en ga ook met een smoother er langs.
Pffff weet niet waar het hem in zit!

Groetjes Angelique

Hoe dik of dun rol je de fondant/marsepein uit?? Mijn ervaring is als je het echt tot 3 mm uitrolt dan het dan sneller gaat "bubbelen" een beetje dikker en dan heb je er minder last van

misschien helpt het
S6

Groeten @nnette, http://taartjebakker.mijnalbums.nl/
Bakt graag van alles zolang ik het zelf mag mixen!!

6

Angelique, vervelend probleem he, maar ik ben stiekem blij dat ik niet de enige ben, hihi! :D

Annette, dankjewel voor je antwoord. Maar de laag marsepein wordt dan wel erg dik, zeker wanneer er ook nog een puzzel oid op komt... Op zich niet vervelend :p

7

ik vul de taart en laat deze eerst een paar uur (of een nachtje) "zetten" in de koelkast dan pas afsmeren en bekleden...

groetjes samira
mijn taartjes

8

Renaatje schreef:

Angelique, vervelend probleem he, maar ik ben stiekem blij dat ik niet de enige ben, hihi! :D

Annette, dankjewel voor je antwoord. Maar de laag marsepein wordt dan wel erg dik, zeker wanneer er ook nog een puzzel oid op komt... Op zich niet vervelend :p

:think: Ik hoop ooit het mysterie op te lossen :lol: Ik denk dat ik eens ga experimenteren met minder vulling en toch maar een dikkere laag fondant.Doe normaal al niet te zuinig anders scheurt me de fondant en laat hem dus al wat dikker.Inderdaad wat Sammie zegt misschien ook eens goed laten opstijven in de koelkast voordat de taart bekleed wordt?
En Renaatje ben inderdaad ook blij dat ik niet de enige ben :lol: :D denk dat meerdere mensen dat hebben hoor.Alleen die melden zich niet hahahahaha.
Ach .....ooit komen we er wel!

Groetjes Angelique

9

ik had ergens gelezen dat je niet gelijk je taart moet afwerken als ie gevuld is.Je moet hem laten rusten Tot dat de taart ''uitgezakt'' is.Door de zwaartekracht zakken de zijkanten altijd iets.

10

Ik gebruik zelf het botercreme recept wat ik hier op de site heb gevonden
250 gr. roomboter, 250 gr. margarine en 500 gr. poedersuiker. Als je hiermee
de taart afsmeert en die daarna in de koelkast zet, word ze dus hard(er)

Ik vul en smeer de taarten af, en laat ze daarna zeker een uur of 2 in de koelkast staan voor ik ze ga bekleden. Voor het bekleden nog even met een warm palet mes de botercreme gladstrijken (oneffenheden eruit bovenop en op de zijkanten) zodat de taart vanzichzelf mooi strak is. Daarna plaats ik de taarten nog voor ca. 10 tot 15 min. in de koelkast, in die tussentijd kneed ik de fondant en rol deze uit. Als ik de taart dan uit de koelkast haal en ga bekleden heb ik bijna nooit last dat ze gaat bobbelen aan de zijkant (tenzij ik m'n fondant te dun heb uitgerold)

Misschien heb je er wat aan...

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

11

Dank je Kallista voor je tip! En alle anderen overigens ook natuurlijk.
Dat "zetten" van de taart klinkt wel erg logisch, zeker met wat (letterlijk) zwaardere en flexibele vullingen. Maar toch... (heb je ze weer met die "maar") als een taart uit de diepvries komt en hij is daarna volledig ontdooit, je gaat nog een x met pallet-mes erlangs, dan heb je toch hetzelfde effect als 2 uur stijven in de koelkast? Ik bedoel, als ie dan nog niet gezet is...
Oh, ik voel me nog zo'n groentje op taart-gebied.