1

Onderwerp: Volgende vraag: Afsmeren

Mijn biscuit was redelijk uit de vorm gekomen. Na alles erop te hebben gedaan moet ik hem uiteraard afsmeren (heet dat zo?) voor de fondant erover komt.
Hoe krijg je die taart zonder hobbels en bobbels afgesmeert? Er kwamen stukje cake mee (en ik deed echt wel voorzichtig) en kreeg hem niet glad gemaakt (vooral de zijkanten).
Heeft er iemand tips?

2

Re: Volgende vraag: Afsmeren

voor het afsmeren ben ik niet te zuinig met de botercreme. Eventueel kan je hem mooi glad krijgen door je mes even onder de hete kraan te houden droog slaan en snel over de botercreme vegen.

3

Ik ben ook niet zuinig geweest maar toch zag het er heel gek uit (op de workshop was het wel netjes nadat Karin het nogmaals had gedaan, omdat ik veeeel te veel gebruikt had)
De tip met het mes ga ik zeker eens uit proberen!

4

best is eerst een zogenaamde crumbcoat op je taart aanbrengen dit is gewoon een dunne laag botercreme over je gehele taart en dan even in de vriezer laten opstijven. hierna kan je de taart beter afsmeren zonder last te hebben van cakekorrels.. wat ik altijd doe is enkele laagjes botercreme en tussen elke laagje eerst even laten opstijven en bij de laatste stap gebruik ik dan ook de truc met het warme mes...

groetjes samira
mijn taartjes

5

Die vriezer tip ga ik zeker ook uitproberen zodra ik een grotere heb (past met geen mogelijkheid nog een taart in helaas)

6 Laatst bewerkt door JanetGL (01-08-2008 12:30)

Ik smeer ook wel eens af met witte chocoladepasta.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get ...

Zorg wel dat je de plakken weer goed op zijn plaats terug plaats en ga dan even met je handen over de taart strijken dat de kruimels eraf zijn van het snijden.

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

8

Goedenavond,

ik ben nieuw hier en mijn vraag is kan ik voor de icing iets anders gebruiken dan  eiwit, want ik kon dat nergens vinden hier in groningen en wil graag mijn taart decoreren.wie kan mij helpen.
alvast bedankt

9

Ik heb de tip met de sateprikkers aangehouden dus ze waren weer netjes op elkaar gestapeld. Hij smaakte er gelukkig niet minder om ;-)

10

dushi26 schreef:

Goedenavond,

ik ben nieuw hier en mijn vraag is kan ik voor de icing iets anders gebruiken dan  eiwit, want ik kon dat nergens vinden hier in groningen en wil graag mijn taart decoreren.wie kan mij helpen.
alvast bedankt

In de webshop heb je eiwitpoeder...is makkelijk om mee te werken,
maar je kan ook voor marsepein gaan, om te bekleden
of fondant of mmf (= marsmallowfondant)

11

Helaas het wordt niet beter. Ik heb even foto´s gemaakt van mijn schandalige taartje. Ik heb het er alleen nog maar opgesmeerd maar nog niet afgestreken. Dit ging ook niet want weer de complete taart kwam mee. Ik heb dus echt hulp nodig. Misschien dat jullie aan de foto kunnen zien wat ik nu fout doe.

Onderste laag gevuld met Botercreme, bovenste met Bokkepoortjesmix

De hele taart
http://i70.photobucket.com/albums/i89/margaretje/Taart/Afbeelding055.jpg

Ingezoomd, de lagen waren erg netjes op elkaar maar nu missen er gewoon complete stukken.
http://i70.photobucket.com/albums/i89/margaretje/Taart/Afbeelding057.jpg

12

Ik denk dat je botercreme niet smeerbaar is, dus te stevig...of te koud...

Laat de botercreme even buiten de koelkast staan totdat het zachter is, echt smeerbaar,
en probeer anders even je mes in warm water te houden, afdrogen en gelijk smeren...
er mag best wat opzitten, bij de tweede ronde, kan je dan het teveel er makkelijk afhalen!

Je kapsel een dag van tevoren maken en dan invriezen helpt ook goed,
dan kruimeld je kapsel niet zo...

Hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb, succes verder!

13

Ik heb de boter al de hele middag buiten de koelkast staan. Het is hier binnen 23 graden dus dat zou voldoende moeten zijn. Hij is ook heel zacht. Ik heb mijn taart niet ingevroren, wel in een zak in de koelkast gehad tot hij helemaal is afgekoeld.

Ik heb hem nu ook weer terug gezet om straks met een warm mes nogmaals proberen te strijken...

Dank je voor je anwoord Dianne.

14

Oh je moet het kapsel niet warm in een zak doen en dan in de ijskast laten afkoelen hoor!! Dan wordt het een kleffe hap.
Gewoon op een rooster helemaal laten afkoelen. Dan een nacht in de vriezer zou mooi zijn maar dat hoeft niet.

Als het fout blijft gaan is het slim on ergens een workshop te volgen. Daar leer je gewoon zoveel dat je dan thuis ook lekker aan de slag kan en er steeds meer lol in gaat krijgen.

15

Ik denk dat ik gewoon nog een workshop moet volgen. Bij de eerste heb ik zelf niks gebakken en was de taart kant en klaar. In een middagje zie je zoveel dat je vast ook wel weer veel vergeet.....

Ik heb hem idd warm in een zak gedaan, niet goed dus.... Ik had het hier gelezen maar wist niet wanneer dit moest. Het beste is dus een dag van te voren bakken en dan pas de dag daarna snijden en smeren.

16

had ik in het begin ook, maar gaat nu goed, denk gewoon nog even oefenen want als ik ging smeren nam ik ook biscuit mee maar nu gaat het goed... niet te veel gaan smeren maar in 1 keer goed veel boter erop en dan uit smeren...

17

Ik heb in het begin heel wat gehad aan dit filmpje :)

http://www.expertvillage.com/video/6811 … t-base.htm

succes

18 Laatst bewerkt door Safran (08-08-2008 07:43)

Dat is een handig filmpje! Dank je wel, dat ga ik zeker eens zo proberen

Hier nog even het resultaat. Ik wilde een puzzeltaart maken maar dat was even een stapje te moeilijk. Dus zo maar opgelost..... Het is echt geen mooie taart (maar wel lekker)

http://i70.photobucket.com/albums/i89/margaretje/Taart/Afbeelding061.jpg

19

Ik vind het nog heel goed geworden hoor!!

20

Ik heb de botercreme ook buiten de koelkast gehouden, ik geloof een uur of 8 voordat ik begon.
Heb er eerst heel veel opgesmeerd en toen met een mes strakgetrokken.
Ik vind trouwens dat je taart nog heel goed is gelukt, als ik je eerdere foto's bekijk!
Leuk ook met die pareltjes!

21

Dat is idd veel langer dan dat ik heb gedaan (2 uurtjes ongeveer). Allemaal tips die ik ga gebruiken bij mijn volgende taart (als mijn nieuwe keuken er staat uiteraard)