1

Onderwerp: Dummie bekleden hoe?

Ik wil straks een dummie gaan maken. Maar hoe zorg ik er voor dat de fondant op het piepschuim blijft plakken?

2

Re: Dummie bekleden hoe?

De dummy sprayen met een klein beetje water, of even onder de kraan houden en dan goed uitschudden.
Mij is het overigens nog steeds niet gelukt een dummy te bekleden zonder dat het fondant scheurt, dus als er mensen zijn met nog meer tips, lees ik even mee...

3

Dummy bol bekleden, dan scheurt het niet. Logisch, want die heeft ook geen hoeken ;)

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

met vloeibare icing insmeren (gezien van Wendy ;) )en bij een vierkante de hoeken beetje schuren (gehoord van Kaatje......tip kwam bij mij te laat :S) dat het niet al te puntig is bij de hoeken.

Alles goed???? nee 3 fout

5

6

Ik hoop dat het gelukt is? Ik wilde nog zeggen, dat een heel klein beetje water met een kwastje aanbrengen al genoeg is om het te laten plakken. En het is handig je dummy met wat eetbare lijm (poedersuiker met water werkt ook uitstekend) op met onderbord vast te plakken, dat is prettig in verband met het smootheren. Eerst had ik dat niet gedaan en omdat piepschuim niks weegt, schoof hij zo van het onderbord af na mij eerste enthousiaste smootheractie :D

Owja, het schuren van de scherpe hoeken is echt een aanrader hoor, dan scheurt je fondant veel minder snel.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Bedankt Jozien. Ben nog niet los gegaan want pffff warm.
Mun dummies die ik vandaag thuis heb gekregen zitten paar deuken in. Is dat ook op te lossen. Met icing bv? Of zie je daar uiteindelijk nix meer van als je ze bekleed hebt?
En kan je ze weer hergebruiken of zijn ze puur voor 1 malig?

8

Ik vind het ook te warm voor taartzaken ....:D

Bij mijn dummy heb ik de deukjes opgevuld met wat fondant, gezien bij Maisy Parrish, die doet dat ook bij haar taarten :) Volgens mij zou je hem wel weer kunnen hergebruiken, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.

Groetjes, Jozien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

Als je hem zat bent dan pulk je de fondant laag er gewoon vanaf en kun je je dummy zonder problemen weer opnieuw gebruiken.

Soms als ik er niet uit kom met een taart, dan maak ik eerst een proefje op een dummy wat ik er pas weer afhaal als ik de dummy weer nodig heb. Werkt prima.

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl

10

Nooit met water besprenkelen want ddor het water scheurt de fondant juist, maar zoals reeds vermeld is met royal icing insmeren.........

deysi schreef:

De dummy sprayen met een klein beetje water, of even onder de kraan houden en dan goed uitschudden.
Mij is het overigens nog steeds niet gelukt een dummy te bekleden zonder dat het fondant scheurt, dus als er mensen zijn met nog meer tips, lees ik even mee...

Vele en lieve groetjes Nicole

11

nicole th schreef:

Nooit met water besprenkelen want ddor het water scheurt de fondant juist, maar zoals reeds vermeld is met royal icing insmeren.........

deysi schreef:

Nou ik doe het altijd met water en mijn fondant is echt nog nooit gescheurd :nooo

"Ik maak nou eenmaal graag strikken" 
Groetjes, KARIN  www.taartvankarin.nl