1

Onderwerp: Cupcakes met torentjes

Kan iemand mij de gouden tip geven om mooie rechte cupcakes te bakken?
Steeds als ik ze bak, komt er in het midden een soort bult in het deeg. Ik moet ze dan afsnijden om ze recht te maken. Bij anderen zijn ze zo mooi glad tot aan de bovenkant toe.
Hoe doen jullie dat?

Re: Cupcakes met torentjes

minder beslag erin doen en na het bakken een  snijplank of iets anders recht en zwaars erop leggen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Niet minder beslag erin doen!!!!!
Nadat ze uit de oven komen DIRECT een (zware) snijplank erop leggen :Y

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

ow... :o

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Ik wil wel een plank of iets dergelijks na het bakken op de cupcakes doen, maar ik ben misschien een beetje dom, maar dan verkreuken toch de cupcakes?
Bovendien ontstaan de torentjes al tijdens het bakken :-(

6

Als je echt torentjes krijgt, en het ziet er een beetje gescheurd uit bovenop, dan staat je temperatuur te hoog. Dan gaat het gewoon te snel.
Ik zelf houd het recept van hier op de site aan, en vul de bakjes voor twee derde.
Ik zet de cupcakes in de oven en zet hem op 180 graden. Verwarm niet voor omdat mijn hetelucht oven vrij snel op temp is.
Gaat perfect.

7

En je legt als je ze uit de oven haalt gewoon even een snijplank op je muffinvorm, en dan is de bovenkant mooi plat

8

Ik gebruik momenteel een madeira cake recept voor de cupcakes, heel erg lekker maar........ in de oven bakken ze zo mooi gelijk met de rand of iets hoger dan het papiertje maar zodra ze 5 minuten uit de oven staan zakken ze in. En nog geen klein beetje ook, lijkt net een krater.
Hoe zou dit komen? Ohja, ik bak 20 minuten op 200°c.

grtz Elly

9

ik las net ergens dat iemand op het formum 30 beslag in een cupcake vormpje deed van de xenos en dat ze daardoor mooi recht bleven en tot aan het randje kwamen.

Groetjes Inge

mok schreef:

Ik gebruik momenteel een madeira cake recept voor de cupcakes, heel erg lekker maar........ in de oven bakken ze zo mooi gelijk met de rand of iets hoger dan het papiertje maar zodra ze 5 minuten uit de oven staan zakken ze in. En nog geen klein beetje ook, lijkt net een krater.

grtz Elly

Ik denk dat je ze dan iets langer moet bakken. Als ik ze te kort bak zakken ze ook in.

11

mok schreef:

grtz Elly

En ze niet "verschrikken".  Niet ineens uit de oven halen, maar eerst even deurtje op een kier zetten, en nog een paar minuutjes laten staan.  Werkt bij mij altijd.
Succes!

12

morgen eens proberen, morgen is het weer bakweer, yeahyeahyeah!

grtz Elly