1 Laatst bewerkt door Lara M. (01-08-2008 10:48)

Onderwerp: Muffins

Je kunt een standaardverhouding aanhouden, ik varieer meestal een beetje al naar gelang het receptje.

Standaardverhoudingen:

275 g bloem
100 g suiker (of meer tot 125 g)
2,5 a 3 theelepels bakpoeder
0,5 theelepel dubbelkoolzure soda (doet het heel goed erbij! heeft wel iets zuurs nodig om te rijzen, zoals karnemelk, citroensap of melk met yoghurt)
100 g boter of margarine
2,5 dl karnemelk (of melk met yoghurt dus of melk met citroensap)
2 eieren
Bv. 200g blauwe bessen of 150 g pure chocola in stukjes

Laat de boter smelten en een beetje afkoelen. Doe in een grote kom alle droge ingredienten. Giet in een maatbeker de (karne)melk, klop er de eieren doorheen en daarna de boter erbij. Giet dit mengsel bij de droge ingredienten en roer kort (niet te lang, gewoon met een houten lepel, mag best een beetje klonterig blijven). Roer er de bosbessen of chocola bij en doe in de vormpjes van papier in de muffinvorm. Bakken op 190 C zo´n 20 a 25 minuten.

MET FRAMBOZEN EN CITROEN

100 g boter of margarine
200 g bloem
2 theelepels bakpoeder
0,5 theelepel dubbelkoolzure soda
150 g fijne tafelsuiker
het sap en de fijngeraspte schil van een citroen
ongeveer 1,2 dl melk
1 groot ei
150 g frambozen (kan ook diepvries, gewoon bevroren erin)

Dezelfde werkwijze, dit maakt precies 12 muffins.

ABRIKOZEN MUNT MUFFINS

Standaard recept, je kunt ook meer suiker toevoegen hoor, moet je gewoon proberen wat je lekker vindt. Toevoegen van 125 g gedroogde (die kant en klaar gewelde) abrikozen in stukjes en verse munt blaadjes. Doe de munt blaadjes gehakt bij de natte ingredienten en op het laatst de stukjes abrikozen erbij.

Je kunt zelf altijd een beetje kijken hoe nat het deeg wordt, moet absoluut niet vloeibaar worden, als het te dun is gewoon een beetje bloem toevoegen en indien te droog gewoon een beetje melk. Kan weinig mis gaan.

BANANEN WALNOOT MUFFINS

150 g gehakte walnoten
250 g bloem
3 theelepels bakpoeder
125 g boter
150 g rietsuiker
2 eieren
1,5 theelepel vanille extrakt
3 bananen geprakt

Rooster de noten even in de oven (hoeft niet hoor ingeval van tijdgebrek) en hak ze in kleine stukjes. Doe bloem, bakpoeder en soda in een kom. Doe in een andere kom de suiker en de zachte (hoeft hier niet gesmolten, is een recept uit een amerikaans muffinboekje) boter samen en klop tot smeuig, doe een voor een de eieren erbij en vanille. Voeg de geprakte banaan toe en even doorroeren. Roer droge ingredienten erdoor en licht de noten erdoor roeren.

Ook op 190 C zo´n 20-25 minuten. Het worden er wel meer dan 12, maarja dat is niet zo erg ;-)

WORTELCAKEJES

Dit worden er wel precies 12, is wel meer werk dan muffins maar erg lekker en niet zo droog of zwaar.

100g lichte basterdsuiker
1,75 dl zonnbloemolie
2 grote eieren
225 g bloem
2 theelepels bakpoeder
0,75 theelepel dubbelkoolzure soda
1 theelepel kaneelpoeder
snuf zout
geraspte schil van 1/2 citroen
gerapste schil van 1/2 sinaasappel
150 g (ongeveer 2 middelgrote wortels geraspt)
100 g walnoten, gehakt

Klop de suiker en de olie door elkaar en voeg een voor een de eieren toe. Doe er e bloem, bakpoeder, soda, kaneel, zout en citrusschilletjes bij en spatel de geraspte wortel en de walnoten erdoor. Schep het mengsel in de papieren bakjes in de muffinvorm en bak je zo´n 20- 25 minuten op 190 C.

BANANENCAKEJES (ook supereenvoudig recept!)

Worden supersmeuig en luchtig. Ik heb ze gemaakt voor de afscheidsreceptie van mijn moeder (die is pas met de VUT gegaan), heb ze versierd met glazuur, verschillende kleurtjes en een (Peggy Porschen) margriet erop gezet, zag er superleuk uit en ook over de cakesmaak veel complimentjes. Ik moet wel toegeven dat ik nooit meer 60 van die margrieten ga maken hoor ;-) ufff

175 g bloem
2 theelepels bakpoeder
0,5 theelepel zout
125 g boter gesmolten
150 g suiker
2 grote eieren
4 kleine bananen (ongeveer 300g zonder schil) geprakt
1 theelepel vanille extrakt
Eventueel kun je nog walnoten (60 g) of rozijnen (100g ) toevoegen.

Roer de gesmolten boter en suiker door elkaar. Klop er een voor een de eieren door en vervolgens de geprakte banaan en vanille. Roer de bloem (plus bkapoeder, soda en zout al gemengd in een kom) erdoor, doe het beslag in de vormpjes en bak ze zo´n 20-25 minuutjes op 180 C (kan ook 175 maar dat doet mijn combi oven niet).

Veel eetplezier en sukses!

Groetjes,

Lara

Ps. Ik heb ook nog een supereenvoudig scones receptje, heel lekker voor de zondagochtend :-) Worden megaluchtig en kunnen niet mislukken, ik neem alleen wel altijd de helft van het recept, je krijgt wel veel scones hieruit....

SCONES

500 g bloem
1 theelepel zout
2 theelepels soda
4,5 theelepel wijnsteenzuur (kun je bij de Natuurwinkel kopen)
50 g koude boter in blokjes gesneden
25 g margarine, ook in stukjes
3 dl melk
1 ei losgeklopt om de scones glanzend te maken

Zeef bloem, zout, soda en wijnsteenzuur in een grote kom. Wrijf beide "boters" erdoor totdat het op vochtig zand lijkt. Giet in een keer alle melk erbij, meng kort, en kneed het kort tot een deeg. Rol het deeg uit tot een lap van 3 cm dik (kan ook dunner of dikker, wat je wilt). Steek er rondjes uit. Leg ze op bakpapier op de bakplaat en bestrijk met het ei. Bak ze 10-15 minuutjes tot ze gerezen en goudgeel zijn. Warm met jam en geklopte slagroom, heerlijk!
Overigens moet je de oven voorverwarmen op 220 graden Celsius, ze moeten dus op een hoge temp. gebakken worden!

Groetjes, Lara

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

2

Re: Muffins

Super, altijd handig. :)

groetjes Ria www.ricake.nl Eetbare printservice(ruim 11 jaar ervaring) workshops & verkoop benodigdheden, auteur.
mede-organisator www.taartentrends.nl @Utrecht.

3

Ze klinken heerlijk Lara.

Vooral die bananen en die wortel recepjes.
Ook ben ik heel blij met je scones recept, ik heb al heel wat recepten uitgeprobeerd maar krijg ze nooit zoals we ze in schotland of engeland hadden geproefd. Vooral in geurnsey waren ze super, lekker luchtig en hoog.
Ik ben dus nog steeds op zoek naar dat perfecte recept.
Misschien is dit hem wel. ;) :D
Ik probeer hem na de paas uit want tot die tijd heb ik nog zo veel te bakken !!!!!
Ik laat wel even horen of dit HEM was. :-)

Groetjes Wendy

4

heerlijk die scones
met room en jam

nog lekker warm

pure verwennerij

cateren is ook gebakjes maken :)

5

oeoeoehhhh!!!

Ik ga ze allemaal uitprinten en stop ze bij mijn andere recepten. Op dit moment ben ik nu ook in de 'cupcakes' :-D

groetjes | Magnolia

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

6

Hoi, Lara

Heb je bananenmuffins gebakken.
Meid ze zijn h

7

anouksonja schreef:

Hoi, Lara

Heb je bananenmuffins gebakken.
Meid ze zijn h

8

Hoi Lara,

Je bananencakejes klinken inderdaad heerlijk maar hoe kom ik aan dubbelkoolzure soda? Waar kan ik dat krijgen?

Groetjes Janny

9

Jannytje schreef:

Hoi Lara,

Je bananencakejes klinken inderdaad heerlijk maar hoe kom ik aan dubbelkoolzure soda? Waar kan ik dat krijgen?

Als ik zo vrij mag zijn even te antwoorden voor Lara ;)

Het heet zuiveringszout (vroeger maagzout) en je kan het kopen bij Etos, het zit in een groen doosje geloof ik.
Kruidvat had het niet toen ik het zocht, maar misschien een aantal andere drogisterijen wel :) ? In ieder geval had een kleine Etos het wel weer.

Mijn website: Presentaart

10

Van mij mag je antwoorden, ben allang blij.
Zal het opschrijven voor als ik weer eens bij de Etos moet zijn. Volgens mij al morgen, voor manlief nieuwe scheermesjes halen.

Groetjes Janny

11

Jannytje schreef:

Van mij mag je antwoorden, ben allang blij.
Zal het opschrijven voor als ik weer eens bij de Etos moet zijn. Volgens mij al morgen, voor manlief nieuwe scheermesjes halen.

Van mij mag ze ook antwoorden hoor ;) :-D Ben blij om te lezen dat  het al weet!

12

hoi hoi
moet je de scones ook op 180 graden bakken ???
gr marie

13

marietje-18 schreef:

hoi hoi
moet je de scones ook op 180 graden bakken ???
gr marie

Hoi Marie, nee sorry helemaal vergeten erbij te zetten, heb het nu net even gedaan, je moet ze bakken op 220 graden Celsius.
Sukses h

14

Heb het zuiveringszout inmiddels gevonden. In een winkeltje met allemaal kruiden en natuurlijke producten, een soort reformwinkel.

Groetjes Janny

Berichten [ 14 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren