1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (22-05-2008 07:08)

Onderwerp: tremperen

hallo dames,

gisteren bij de visite het mannenhart aangesneden en iedereen vond hem erg lekker. toch is er die ene vriend die blijft zeggen dat hij het toch iets te droog vindt. (wat ik niet erg vind want ik moet natuurlijk blijven verbeteren en hij is ook de enige) dus ik zat er aan te denken om de volgende keer, wanneer ik van te voren weet dat hij er ook van zal eten, de taart te tremperen. maar ik ben daar helemaal blank in. is er iemand die mij daarin kan helpen.
hoe doe je het, met wat kun je het doen en hoeveel gebruik je dan, wat is precies de bedoeling ervan? ik heb al veel gezocht en gegoogled maar kon er niet iets echt duidelijks over vinden.
ik hoop dat jullie hierover iets met mij willen delen. bijvoorbeeld eenvoudige recepten hiervoor of is er iets wat kant en klaar is? combinatie met vullingen? noem maar op. alles is welkom.
groetjes en alvast bedankt

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2 Laatst bewerkt door saskiahuisman (22-05-2008 07:20)

Re: tremperen

Hoi,

Ik heb even gegoogeld op recepten met tremperen en kwam op dit heerlijke recept uit:
http://www.bakkerswereld.nl/recepten en dan zoeken op gateau-dartistique

Dan vind je een heerlijke taart met: kokosamandelbeslag waar tussen een heerlijk smeltende kaneelkaramelcr

3

ik trempeer altijd met suikerwater 1 deel suiker 1 deel water en dan aan de kook brengen 
af laten koelen en dan de cake/taart besprenkelen of besproeien met een plantenspuit of iets dergelijks
ik stempeer meestal per laag 2 tot 3 keer bij een cake soms iets meer bij een biscuit soms iets minder moet niet doorweekt zijn natuurlijk

je kunt het suikerwater ook een smaakje geven door er bvb vanille ,citroen  of kersen essense aan toe te voegen een paar druppels zijn dan wel genoeg
een beetje sinasappel/citroensap of een lekkere likeur is ook erg lekker
en dan is het gewoon ff uitproberen wat jij lekkere combinatie's vind
ik vind bijvoorbeeld 1 laag lemoncurd 1 laag citroenkwark en dan besprenkelen met  suikersiroop   met citroenlikeur erg lekker
een hele lekker frisse taart
maar het ligt er aan waar je van houd
gewoon proberen dus

veel succes
groetjes no

wat is eigenlijk geen goede rede om een taart te bakken ???
mijn taartjes kijken ???  www.taartenlaantje.nl

4

Ik doe het precies hetzelfde als No

Groet, Jolanda

5

Als ik banketbakkersroom met mandarijnen laag maak in een taart gebruik ik altijd de siroop waar de mandarijnen in lag (blik).

Of anders appelsap.

De tip van de suikersiroop ga ik proberen :thumb:

Groetjes Tweety!

6

Er zijn van die minisprayflacons in de handel, bijv. bij de drogist. Zijn er ook erg handig voor.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

amaretto :P .......en bij xenos heb je koffiesiropen, hazelnoot en amandel, vinger op de opening met een klein kiertje en een beetje heen en weer met mn hand O-) druppelen zeg maar

Alles goed???? nee 3 fout

8

toen ik een weekje bij de banketbakker mee heb gelopen heb ik geleerd om het standaard te tremperen met een mengsel van glucosestroop en water. ik doe dit op alle lagen, niet al teveel want het moet ook weer niet nat worden...

Groetjes, Anne

9

Ik trempeer altijd en bijna altijd met appelsap. Ik vind dat het extra lekker smaak geeft. Dus ik doe het niet omdat de biscuit droog is, puur om de smaak.  Bij bokkepootjes vulling trempeer ik met amaretto en bij chocolade vulling meestal met creme de cacao likeur.

Winkel en webshop in Houten. Voor PME & Wilton Cursussen. www.liescakeshop.nl

10

Mijn favoriete trempeerseltjes:
- pure mangosap (geen sinaasappelsap erbij)
- champagne (niet op de onderste laag, want dat wordt te nat)
- rum
Maar ik moet er nog v

11

Ik kook trempeerlikeur van 1 deel water met 1 deel suiker, aan de kook brengen en dan een scheut Kirsch erdoor. Soms een andere likeur, maar meestal Kirsch. Ik trek alles op in spuitjes en bewaar deze in de vriezer, per taart haal ik er 1 of 2 spuitjes uit en die druppel ik dan leeg op de biscuit.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

12

nou dames, dank jullie wel voor het meedenken en de tips. ik ga het bij mijn volgende taartje eens proberen.

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

13

wat een ideeen ik ga het ook maar eens proberen, maar is het ook een tip tegen de droogte van de biscuit??

14

ellenkocky schreef:

wat een ideeen ik ga het ook maar eens proberen, maar is het ook een tip tegen de droogte van de biscuit??

Ja! Dit helpt prima. Biscuit wordt extra smeuïg. Ik doe het zelf zelden, alleen als ik denk dat de trempeersiroop/ drank een extra toevoeging aan de smaak is.

15

domme vraag , maar als je trempeert met likeur, vervliegt de alcohol dan ? of moet je deze taart dan niet aan kinderen geven ??

16

Limocello is ook ERRUG lekker! Baileys is YUMMM!
Ik temper dus ook altijd. De smaakjes van de webshop zijn ook een aanrader. Dat is een dikke stroop die je aanmaakt met water. Je doet best lang met 1 verpakking.
Gewoon met mn vinger op de fles is niets voor mij! Ben dan altijd bang dat het TE nat wordt dus ik heb een kwastje en ik sprenkel gewoon.

17

ik gebruik verschillende trempeer"siroopjes", limonadesiroop met wat water bv of bepaalde essences met wat water aangelengd, zoals ananas of rum :-),

18

Super topic dit...ga het ook eens proberen.....heb zelf niet het idee dat de kapsels te droog zijn..maar voor de smaak wil ik het zeker eens vaker gaan proberen... heb wel 1x bosvruchtjes op sap gehad van hak..en het sap wat gesprenkeld..maar ben inderdaad bang dat het te nat wordt....en zelf hou ik niet zo van natte cake;)
Maar de tips hier genoemd zijn zeker bruikbaar!!
Thanks dames

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

19

ik stijk de siroop die ik gebruik vaak met een silicone kwastje, zachtjes over de cake kwasten. dus een beetje siroop in een kommetje en dan verven maar. onderste laag nooit te nat maken, de bovenliggende lagen is niet zo erg (hoewel je het nooit TE nat moet maken), de siroop zakt naar beneden, dus als de onderste te nat is wordt het een erg kliederig geheel

20

Ik trempeer ook altijd, alle lagen met een kwastje wat siroop eroverheen "smeren". Voor een 20-24 cm kapesl gebruik ik denk ik in totaal een half kopje ofzo???

Vaak voor taarten met simpele vullingen (bv botercreme met jam) neem ik citroenlimonade van Karvan Cevitam. Met een beetje water wat verdunnen. Voor de wat luxere taarten gebruik 1:1 suikersiroop met een scheutje likeur die past bij de vulling. Wat ook heel lekker is is siroop maken en dan een kaneelstokje er een paar dagen in laten staan... Zeker in de wintertjd een aanrader. Heerlijk met speculaasbcr of lemoncurd.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

21

Kun je ook alleen de buitenkant van een biscuit taart tremperen en daarna bekleden met fondant of smelt deze dan? En kan het ook als je de taart met glazuur afsmeert?

Ik had een regenboog taart gemaakt en vond het zonde om er lagen in te snijden. Normaal snij ik de taart altijd in 2/3 lagen. Vandaar deze vraag.

22

Janssen88 schreef:

Kun je ook alleen de buitenkant van een biscuit taart tremperen en daarna bekleden met fondant of smelt deze dan? En kan het ook als je de taart met glazuur afsmeert?

Ik had een regenboog taart gemaakt en vond het zonde om er lagen in te snijden. Normaal snij ik de taart altijd in 2/3 lagen. Vandaar deze vraag.

Dat zou ik niet doen, want je biscuit wordt vochtig door het tremperen en daar smelt nu juist je marsepein of fondant van.

Dat is toch een TAART waard!

23

Carin schreef:

Ik kook trempeerlikeur van 1 deel water met 1 deel suiker, aan de kook brengen en dan een scheut Kirsch erdoor. Soms een andere likeur, maar meestal Kirsch. Ik trek alles op in spuitjes en bewaar deze in de vriezer, per taart haal ik er 1 of 2 spuitjes uit en die druppel ik dan leeg op de biscuit.

Hoe groot zijn de spuitjes die je gebruikt? 1,2,5,10 ml? Ben erg benieuwd.

24

@ppeltje schreef:

Dat zou ik niet doen, want je biscuit wordt vochtig door het tremperen en daar smelt nu juist je marsepein of fondant van.

Daar was ik al bang voor. Weet ik dat ook weer. Bedankt!

25 Laatst bewerkt door JPS (06-01-2012 20:45)

Hier doe ik het meestal met suiker water en een scheutje rum of Amaretto of citroenbrandewijn afhankelijk van de taartvulling.
Onderste laag heel weinig middelste laag iets meer. Hoeveel precies is een kwestie van smaak en proberen.

Bedenk wel dat het praktisch onmogelijk is om iets te maken dat voor iedereen perfect smaakt.  Er is bijna altijd wel een kritisch persoon bij die het te droog, nat, vet, zoet, zuur, boterig, kruimelig, melig, machtig of wat dan ook vind. Sommige mensen hebben nu eenmaal altijd wat te zeuren hoe perfect je creatie ook is.

@Sweety Pie,
Alcohol vervliegt alleen snel als je het mengsel verwarmd.
Echter is de totale hoeveelheid alcohol meestal verwaarloosbaar tenzij je de hele taart in je eentje opeet natuurlijk :lol:

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.