1

Onderwerp: Wat een k*tkoekjes

Pfffffff ik dacht laat ik eens makkelijk doen. Had ooit gelezen hier dat je van de appeltaartmix van C1000 ook lekkere koekjes kon bakken (en laat dat nou ook op het pak staan!). En warempel... lekker zijn ze :D

Maar het is werkelijk onverwerkbaar deeg :(. Niet uit te rollen, niet uit te steken :nooo. En tot overmaat van ramp lopen ze enorm uit zodat ze niet meer te decoreren zijn :(. Er blijft werkelijk helemaal niets van het model over :nooo

Leermomentje: gewoon bij mijn eigen recept blijven (hoewel... eigen... er is niets van mij bij :lol:... ik heb het volledig gestolen :D)
Dus morgen nieuwe bakken om te decoreren (het worden geboortekoekjes, om weg te geven) en het restand van deze lichting zelf opeten :lol:

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

Re: Wat een k*tkoekjes

goed idee, eet smakelijk!!! :D

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Bij mij lopen de zandkoekjes uit in de oven en ik gebruik het recept van het forum. Neemt niet weg dat ze lekker zijn maar helaas niet meer te versieren. het andere recept voor de koejes is ook lekker en het deeg loopt niet maar ze zijn erg hard als ze uit de oven komen.

grtz Elly

elly bedoel jij t receot van peggy porschen?? Die worden bij mij ook hard. maar daar heb ik wat op gevonden. Als ze uit de oven komen, eventjes laten afkoelen, uurtje ofzo en dan versieren. Dan worden ze niet zo hard. Voorheen liet ik er een dag overheen gaan en dan waren we inderdaad keihard!

groetjes Tirza     

5

Ja dat recept bedoel ik, ik beet er bijna mijn tanden op stuk en die zijn al vals dus dat veel tegen maar de rest heeft ze smakelijk opgegeten. Ok, de volgende keer maar versieren dan na een uurtje. Mag ik vragen waar jij ze mee versierd?

Grtz Elly

royal icing... heb verder nog nooit iets anders geprobeerd trouwens... staat nog in de planning

groetjes Tirza     

7

Je moet de boter goed met de suiker laten romig worden. Dan smelt de suiker al als het ware. Kleine korreltjessuiker nemen.
Koekjes worden hard of zacht door de suiker die vocht uit de omgeving opneemt. Zoals een suikerklontje op voch reageert en alle suiker dus.
Als je niet lang genoeg boter en suiker laat samensmelten blijven de suikerkorrels te groot en gaat het koekje veel harder worden met afkoelen doordat al die suikerkristallen terug hun harde vorm kunnen aannemen.

(koekjes volledig afgesloten in een doos worden weer te zacht omdat de condens daar rondwaart en de suikerkristallen die opnemen , wat resulteert in een zachter koekje, vandaar dat alle koekjes in de winkel in ademende verpakkingen verkocht worden . )

Dit deeg is ook echt voor decoratie bedoeld omdat ze met de icing weer met vocht te maken krijgen waardoor het koekje er wel wat tegen bestand moet zijn.

8

Thanks Karen! Nu snap ik het. In dit deeg (kan en klaar dus) ging alleen nog boter. Geen suiker, ik kon dus niets meer fluffy mixen. Mijn eigen recept (door mijzelf hoogstpersoonlijk gestolen van iemand anders :lol:) is anders: daar mix ik inderdaad suiker en boter tot licht en fluffy, en daarna de rest erbij.Die koekjes lopen nooit uit, nog geen milimeter, en ze zijn ook niet hard.
Ik decoreer ze overigens met marsepein omdat ik icing vreselijk vies vind. Soms gaat er dan nog wel wat tekening op met icing maar dat proef je niet al te erg.

Groetjes, Carin

9

Maar het is werkelijk onverwerkbaar deeg :(. Niet uit te rollen, niet uit te steken :nooo. En tot overmaat van ramp lopen ze enorm uit zodat ze niet meer te decoreren zijn :(. Er blijft werkelijk helemaal niets van het model over :nooo

Had hetzelfde probleem, ik had dit opgelost door de koekjes, direct nadat ik ze uit de overn had gehaald, nogmaals uit te steken. Doordat ze warm waren, ging dit erg gemakkelijk en de koekjes waren inderdaad erg lekker en neit hard!!!

Groeten Dorien.

10

karentje schreef:

Je moet de boter goed met de suiker laten romig worden.
Als je niet lang genoeg boter en suiker laat samensmelten blijven de suikerkorrels te groot en gaat het koekje veel harder worden met afkoelen doordat al die suikerkristallen terug hun harde vorm kunnen aannemen.

Maar wat is "goed romig laten worden"....Ik vind dat zo moeilijk.
Hoe lang mix je dan, 10 min, langer, korter???

Ik heb ook wel eens recepten met "de boter luchtig en wit kloppen" ??? nou mijn boter werd nooit wit, zelfs niet na heel lang kloppen.

Ik geef je een taartje mijn taartje
Ik geef je een taart elke dag

11

Mira Max schreef:

Maar wat is "goed romig laten worden"....Ik vind dat zo moeilijk.
Hoe lang mix je dan, 10 min, langer, korter???

Rond de 10 minuten zit je al gauw ja. Soms wel langer. Je moet het mixen tot het zeg maar "zalvig" is :D

(en ga me aub niet vragen om "zalvig" te omschrijven met woorden :lol:)

Groetjes, Carin

12

Carin schreef:

doe toch een poging ;)
Beetje zoals nivea creme?? Die uit de ouderwetse blauwe pot?
Maar dan niet zo wit toch (hoop ik :))

13

Mira Max schreef:
Carin schreef:

doe toch een poging ;)
Beetje zoals nivea creme?? Die uit de ouderwetse blauwe pot?
Maar dan niet zo wit toch (hoop ik :))

hahahahahahahahah :lol: ga helemaal stuk hier! :lol: :lol:

groetjes Tirza     

14 Laatst bewerkt door Carin (20-07-2008 21:56)

Zalvig is inderdaad een beetje als zalf of creme. Heel zacht in ieder geval en helemaal glad. Maar niet z

Groetjes, Carin

15

Ik denk zomaar dat ik dat hier een paar keer heb getipt,
dat de mix van C1000 voor appeltaart ook voor koekjes is... :o :D

En bij mij liepen ze eerst ook uit, maar nu niet meer...bakte ze eerst op hetelucht en nu op onder/bovenwarmte, misschien dat dat uitmaakt??

En als het deeg niet te verwerken is, bv: het plakt teveel, dan een beetje bloem erdoor...is het te droog, dan een beetje water erbij!
Ook werkt de tip om het een paar minuten in de koelkast te zetten goed,
dan wordt het wat 'stugger' en kan je het makkelijker uitrollen en uitsteken!

Bij mij gaat het echt goed, en heb nog geen andere recepten geprobeerd,
misschien schilt dat??

Succes in ieder geval...:lol: ;)

16

Ik heb het ruim een half uur in de koelkast gelegd, zoals ook op de verpakking stond.
Ik heb ze gebakken op hete lucht, dat wel. Maar ik vind hetelucht ook het fijnste bakken, dus dat wil ik graag zo houden.
Het deeg was niet plakkerig, en ook niet droog, eigenlijk was het in dat opzicht precies goed. Maar het was erg zacht, onverwerkbaar.

Ik heb zojuist mijn eigen deeg weer gemaakt. Ging ook al niet van een leien dakje :D maar dat was mijn eigen schuld :D. Ik had het to een bal gekneed... en toen zag ik tot mijn eigen verbazing op het aanrecht liggen... het ei en de vanillesuiker :lol:. Dus dat heb ik er uiteindelijk toch nog maar doorheen gedaan, maar wel in de verkeerde volgorde dus. Tsja, ik ging er maar vanuit dat het een functie heeft, anders hoeft het er niet in :lol: dus ik heb het er toch maar doorgedaan :D. Het deeg is verder wel goed, een mooie deegbal is het geworden, die nu in de koeling ligt. Zometeen haal ik de helft eraf want mijn dochter kan niet laqng genoeg wachten :lol: dus mag zij alvast "haar" koekjesd gaan maken. Daarna maak ik dan "mijn" koekjes.

Die C1000-appeltaart-mix-koekjes zijn overigens wel erg lekker :Y! Ze zijn namelijk al op :o (had een heel pak gemaakt gister :D)

Groetjes, Carin

17

Ja, ik vind ze ook erg veel smaak hebben!

Het ei heeft bij de koekjes van C1000 mix geen nut,
het kan ook makkelijk zonder, van andere recepten weet ik het niet...

Ik hoop dat jouw recept wel gaat lukken nu,
want dat is toch de bedoeling!!

18

Ik ben sinds kort aan het bakken en vanmiddag was ik van plan koekjes te bakken om de regen even te vergeten.
Ik heb koekmix aangeschaft  hier in de webshop om het me makkelijk te maken maar....... het blijft maar plakken. Alles netjes gedaan zoals op het pak stond maar het werd een plakkerig deeg.

Weet iemand wat ik eventueel fout heb gedaan.
Recept
500gr koekjesmix
2 eieren
175gr boter
Langzaam kneden en alles op kamertemperatuur.

Bij voorbaat dank voor de hulp
Tony

19

Dianne, bij de C1000 mix heb ik geen ei gebruikt. Maar bij mijn eigen recept moet het wel, dus heb ik 'm erin gestopt.

Tony, ik weet het niet, ik ken die koekjesmix niet. Het klinkt wel vreemd, geen suiker maar wel eieren erin. Maar dat zal vast wel kloppen. Ik heb geen idee.
Wat ik wel wete is dat koekjesdeeg altijd erg plakt, het rolt een stuk lastiger uit dan marsepein.
In de mix die ik gebruikte hoefde alleen boter (en de mix natuurlijk :D) en verder nix in de mix.
In mijn eigen recept gaat boter, suiker en ei (en bloem, bakpoeder en vanillesuiker natuurlijk, en ook nog wat amandel essence naar wens).

Groetjes, Carin

20 Laatst bewerkt door Carin (21-07-2008 18:35)

Het is overigens goed gelukt vandaag: ik heb prachtige koekjes die niet uitliepen. Ook mijn dochter heeft een zak vol koekjes gemaakt, die zijn voor eigen gebruik. We komen dus aardig om in de koekjes deze week. Hebben we net die berg van de mix op, ligt de volgende lading alweer klaar om op te eten :lol:. En van de koekjes die ikzelf vandaga bakte mogen we misschien wel mee-proeven :D want die gaan we in de vakantie geven aan onze buren op de camping, zij hebben 2 maanden geleden een beebje gekregen. Ik wilde eigenlijk een leuk taartje meenemen, met zo'n geboetseerde Wietske-baby erop, maar zij komen een week later op de camping dan wij, en om nou een taartje een week te bewaren :nooo. Vandaar dat ik koekjes bedacht heb, die blijven wel lang genoeg goed. Én nu dient zich

Groetjes, Carin

21

ik moet wel even lachen om je :lol:

Maar wel balen dat het niet mee werkte ;)

Groetjes, Manika
www.taartenvanmanika.nl

22

manika schreef:

ik moet wel even lachen om je :lol:

Jaaaaaaa hoor Maan die gaat gewoon om mij lachen :lol:

Groetjes, Carin

23

Carin schreef:

In mijn eigen recept gaat boter, suiker en ei (en bloem, bakpoeder en vanillesuiker natuurlijk, en ook nog wat amandel essence naar wens).

Is dat hetzelfde recept als van PP of een ander recept (en zo ja, is het  :shhh: of wil je de verhoudingen met ons delen of zijn die al eens gedeeld??)

24 Laatst bewerkt door Carin (21-07-2008 19:39)

Mira Max schreef:

Is dat hetzelfde recept als van PP of een ander recept (en zo ja, is het  :shhh: of wil je de verhoudingen met ons delen of zijn die al eens gedeeld??)

Het is een ander recept, niet van PP want die koekjes vind ik heel erg vies.
Ik wil dat recept wel delen hoor, het is niet van mij, ik heb het hoogstpersoonlijk gejat van Saskia (dutchdecorator) en het staat gewoon op haar site. Ze heten 'no fail sugar cookies' en ze gaan als volgt:
225 gram boter
135 gram suiker
1 ei
2 zakjes vanillesuiker
snuf zout
400 gram bloem
5 gr bakpoeder
(eventueel naar wens amandelextract)

mix boter en suiker licht en fluffy
voeg ei en vanillesuiker toe
meng de droge ingredienten
zeef deze boven de fluffy massa
kneden tot een bal
verpakken in cellofaan, 2 uur in de koeling, uitrollen, uitsteken en bakken op 175 graden +/- 10 minuten tot de randjes kleuren

Groetjes, Carin

25

:thumb: ga het proberen....wordt vervolgd.