1

Onderwerp: strakke zijkanten

Ik zie veel foto's van jullie taarten en die hebben dan zo'n geweldig strakke en gladde zijkanten. Nu krijg ik bij mijn taarten altijd wel een mooie bovenkant natuurlijk, en als de marsepein er net opzit ook wel strakke zijkanten. Ook netjes hoor zonder plooien. En toch na een korte tijd zie je dan de lagen van de taart door de zijkanten schijnen. Dat vind ik lelijk. Wie heeft een tip hiervoor voor mij.

Groetjes en allemaal veel creativiteit toegewenst door DORIEN
http://www.mijnalbum.nl/album=v6vmltxe

Re: strakke zijkanten

ik heb dat ook wel eens... maar volgens mij heeft het te maken met een te dikke laag vulling... maar ik kijk even met je mee... die van mij mogen ook strakker

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Er zijn een paar dingen die je helpen te voorkomen dat je die randen ziet aan de zijkant.
Blijf met vullen een cm van de rand af. G

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

ik heb het probleem ook vaak gehad. Bij mijn laatste taart heb ik wat dunner gevuld, dat was al een groot verschil (nu vul ik erg royaal dus een beetje minder kon ook wel)

Niet royaal vullen is voor mij geen optie, dan vind ik de taart zo droog (ook al trempeer ik hem). Ik spuit w

We are human beings, not human doings.

6

Ik vind het al knap van je dat je de zijkanten zo strak krijgt.
Ik heb pas 1x een taart bekleed met marsepein en ik krijg aan de zijkanten allemaal plooitjes.Het is geen gezicht maar ik heb geen idee hoe ik die zijkanten glad krijg.
Dus als iemand ideeen heeft........Graag........

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

Ik lees even mee, heb al aardig wat taarten gemaakt ondertussen, maar die zijkanten blijven moeilijk...
Ik gebruik trouwens mmf.

Groetjes Renske

8

De marsepein krijg ik in eerste instantie inderdaad altijd wel glad om de taart. Van bovenaf naar beneden lichtjes aandrukken. Daar waar een plooitje dreigt te komen even weer oplichten en met de vlakke hand weer aansluiten. Daarna al vrij snel het overtollige marsepein eraf snijden en nogmaals fatsoeneren. Dit gaat heel goed.

Groetjes en allemaal veel creativiteit toegewenst door DORIEN
http://www.mijnalbum.nl/album=v6vmltxe

Hoi,

Ik maak ook altijd gebruik van een zgn. smoother.
Ik heb de link er naar toe ingevoegd.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ucts_id=78
Ik vind het zelf een erg handig gereedschapje, je zijkanten worden er een stuk strakker van!
Daarnaast gebruik voor de zijkanten van de taart altijd alleen boter cr

10

Hoi

Ik heb ook een smoother. De bovenkant van de zijkanten lukken wel, maar verder naar beneden barst het bij mij altijd van de plooien!
Wel jammer, want hoe strakker, hoe mooier.

Groetjes Renske

11

Op het forum zweeft ergens een filmpje rond over het bekleden van een taart. Vond ik heel duidelijk en handig toen ik net begon.
Zou alleen niet weten waar dit handige how to- tje staat...

12

Idereen bedankt voor het advies en ga het vandaag weer proberen.Het is denk ik wel handiger dat ik zo'n smooter bestel.Ik wil vandaag voor mijn oudste  een taart maken want die heeft vandaag de sleutels van z'n huisje gekregen.
Groetjes Elly

13

Ik zat eerst met hetzelfde probleem en kreeg toen de tip om het marsepein (of fondant) niet te dun uit te rollen en een zeer ruime lap te rollen. Dat werkte bij mij geweldig. Als je het met een dikkere lap eenmaal onder de knie hebt, dan kun je steeds iets dunner gaan proberen. En oefenen baart echt kunst. Succes!

14

Het is me gelukt.Ik heb inderdaad een hele dikke lap uitgerolt en toen over de hele taart gelegd.Ik kreeg wel plooitjes maar door de creme kon ik het optillen en strak naar beneden drukken.Het heeft wel even geduurd maar de aanhouder wint.
En.... de taart is heeeeeeel lekker geworden.

15

Een smoother is niet altijd een verreiste hoor!

Zou het toch nog even met je handen proberen, dan voel je ook de bobbeltjes e.d beter, en kan je het makkelijk glad strijken...

Zoals Miesja het zegt, moet het toch lukken!
Succes!