1 Laatst bewerkt door Carin (03-07-2008 22:30)

Onderwerp: Vullen Topsy Turvy

Volgende week wil ik een Topsy Turvy gaan maken, ik wil me hierbij zelfs gaan wagen aan 4 hoog :D.
Hij moet voor 33 personen worden, en ik houd graag een stukje over voor de volgende dag (als ik niets overhoud voor de volgende dag, dan heb ik voor mijn gevoel geen taart gegeten :lol: maar dit is dus gewoon mijn tic, zit echt tussen m'n oren :D, ik ontbeet vroeger de dag na mijn verjaardag met 2 punten appeltaart van de avond ervoor :lol:).

Ik vraag me het volgende af:
- het is de bedoeling dat ik 'm binnen stapel en dan naar buiten draag, alwaar we 'm gaan eten... durven we dat aan :s. Buiten in elkaar zetten is geen optie :nooo (echt onmogelijk)
- zo'n schevert kun je zeker for all security beter slechts 1 keer vullen :D???
- en dan ook een eenvoudige vulling gebruiken? Geen zware vulling?

Wie heeft antwoorden of andere tips voor mij?

Ik heb al bedacht dat ik een lange houten stok (ja een dunne hoor) door het geheel ga steken. Zou dat afdoende zijn?
Natuurlijk ga ik wel alle taarten onderling ook stutten.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Vullen Topsy Turvy

Dunne laagjes vulling gebruiken??

Enne...de ondersten wat steviger qua structuur maken (as in cake =D of wat cacao door je biscuitmix doen, dan wordt  het ook al steviger!)

Maarre....ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee (heb

Je hart fluitsert, luister goed!

3

Mijn 5 hoge tupsy was van gewoon biscuitdeeg en gevuld met citroenkwarktaartvulling (met dijkje, ik weet jij bent daar niet van ;)) en een laagje jam!
Hou je er wel rekening mee dat het gewone stutten met deuvels niet gaat omdat je na de eerste taart geen recht vlak meer hebt om ze op te laten steunen? (Ik heb daar wel eens ineens een nachtmerrie over gekregen in de nachten voor die grote 5 hoge tupsy :() Je moet als je dit toch wil de ingewikkeldere manier met het uithollen van de taarten gaan gebruiken.
Ik doe nooit een stok er helemaal doorheen en doe ook niet echt speciale dingen om de lagen aan elkaar te plakken oid, de 'natuurlijke kleef' is wel genoeg ;) !
Mijn 5 hoge is 5 hoog vervoerd in de auto bij man op schoot, weliswaar maar 10 minuutjes, maar overleefde het prima. Dus zo'n klein wandelingetje naar de tuin moet kunnen, wij zeggen dan thuis : " zachtjes bibberen :lol: "

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Hey Carin, onwijs leuk zeg!! En ja de tip is denk ik voornamelijk dunne laagjes vulling gebruiken (en meer keer vullen eventueel) of een cake-soort die lekker is.
Voor het deuvelen, in mijn Whimsical Bakehouse-bijbel (ben helemaal weg ervan ;) ) doen ze het dus gewoon wel en dan de stokjes gewoon op de hoogte van de steve taart afsnijden, dus je krijgt verschillende hoogtes, waar de volgende taart dan weer op rust. Volgens mij doet Colette Peters het ook gewoon zo, die snijdt overigens de taarten bij, in het Whimsical bakehouse boek vullen ze de taarten gewoon scheeft (dus rechte taarten maar scheve/hogere vulling aan 1 kant) maar ze gebruiken daar wel stevigere taartsoort denk dat dat voor de biscuit niet haalbaar is.
Lange stok doe ik wel altijd met hoge taarten (3 hoog of hoger die vervoerd moet worden), als ik maar een metertje verder moet hoeft het niet hoor, alles plakt toch ,) :-D
Sukses!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

Ik denk dat ik blond ben :D

Waarom zou ik niet kunnen stutten? Elke taart heeft gewoon een rechte bodem... toch :s... dus komt er onder elke taart een kartonnetje en dan kan ik dus in elke taart 3 deuvels steken. Lijkt mij dan :D
Ik wil de taarten eigenlijk ook van boven naar beneden scheef maken, maar ik twijfel of ik dat wel mooi gesneden (en bekleed... en dan met dit weer...) zal krijgen :s, dus misschien zijn rechte zijkanten beter.

Maarrr
*ik ben echt blond hoor :lol:*
Als je de onderste taart schuin naar zeg... rechts laat lopen
en je zet de 2e taart er op, dan loopt die ds schuin naar links
is dan de top niet best wel weer een beetje recht geworden :D
om de 3e taart erop te zetten :D

zie je nou wel dat ik blond ben :lol:

Ik begin een beetje bang te worden dat ik dit project misschien ietswat onderschat :D

Groetjes, Carin

6

Je moet ze dus zo onzettend scheef maken dat ie bovenop ook nog weer scheef staat

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Ik wilde maandag gaan beginnen met bakken-vullen-bekleden-vriezen. Dan vrijdag afmaken. Stapelen dus. Of zaterdag pas.
Maar als ik er zo eens over doordenk weet ik niet of dit wel zo'n geschikt project is :s. Maar als het lukt zou het wel onwijs gaaf zijn :Y. Áls het lukt :+

Groetjes, Carin

8

Carin schreef:

Ik wilde maandag gaan beginnen met bakken-vullen-bekleden-vriezen. Dan vrijdag afmaken. Stapelen dus. Of zaterdag pas.
Maar als ik er zo eens over doordenk weet ik niet of dit wel zo'n geschikt project is :s. Maar als het lukt zou het wel onwijs gaaf zijn :Y. Áls het lukt :+

Maar voor ons zouden het ook ontzettend leuke foto's zijn als het niet lukt.. ;) :D
Sorry, ik ben een trut...

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
nieuwsgierig naar mijn taartjes? : www.keetie.com

9

Ik vind- denk- beredeneer dus dat het niet zo slim is om deuveltjes op een hellend vlak te laten steunen... Heb 2 ingestorte projecten gehad en 2x het idee gehad dat het kwam omdat het vlak waar de deuvels op steunde niet goed stevig en recht was...
Dacht dat er ook een sprookje was van iets of iemand die zijn huisje op een scheve berg bouwde? Liep niet goed af ;) !
Van boven naar beneden scheef, taps gesneden dus, schijnt volgens ene beroemde Wendy :lol: inderdaad lastiger te bekleden zijn...

Maare, 1x moet de eerste keer zijn toch, en het is voor eigen gebruik... GA ERVOOR!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

Nou ja... voor eigen gebruik... wel grotendeels... maar toch niet helemaal. Het is voor onze straat bbq, en dan wil ik niet voor de hele straat voor l*l staan omdat m'n taart mislukt is :s. Bovendien vieren we dat deze dit jaar voor de 5e keer gehouden wordt.

E

Groetjes, Carin

11

Een voordeel voor jou, de vooruitzichten van het weer zijn niet zo best ( lees regen en een graad of 18...).
Verder kan ik je niet helpen, heb zelf nog maar 3 taarten gemaakt :P

12

Oei... slecht weer voorspeld? Ik heb nog niet gekeken...

Maar dan gaat de hele bbq niet door :nooo
En ik zou morgen beginnen met de eerste boodschappen :s, moet ik die nu wel of niet gaan doen :s

De kapsels staan overigens nu, op dit moment, in de oven. Het zijn er drie :)

Groetjes, Carin

13 Laatst bewerkt door Carin (07-07-2008 20:54)

Ik heb dus 3 kapsels gebakken. En 3 taarten scheef gemaakt. Wel grappig hoor, normaliter doe je er alles aan, ook bijsnijden soms enzo, om je taarten recht te krijgen/houden :D
Ze staan gevuld, bekleed en gedecoreerd in de vriezer. Ben heel benieuwd. Ik bedenk me nu dat ik ben vergeten gaatjes in de kartonnetjes te maken om er een lange pen doorheen te schuiven zaterdag :grr:.
Het wordt een kleurrijk geheel, tegen mijn taartprincipes in :lol:
Foto volgt zondag! (of in het geval van druk druk druk maandag)

Groetjes, Carin

14

Staat ie nou al in de parade of heb ik hem gemist??
Ben wel erg benieuwd of het gelukt is.....

Ik geef je een taartje mijn taartje
Ik geef je een taart elke dag