1

Onderwerp: gebruik van springvorm waarin je appeltaart bakt?

Hoi hoi,

is het mogelijk om de springvorm waarin je appeltaart bakt ook gebruiken voor een kapsel? en wordt je taart dan niet wat laag, misschien twee bakken en op elkaar stapelen?

Lotjepuk

2

Re: gebruik van springvorm waarin je appeltaart bakt?

Ik gebruik deze vorm altijd..

3

Hoi Sarina,

Wow, bedankt voor je snelle reactie. helemaal goed. ik heb tot nu toe alleen zo'n verstelbare springvorm gebruikt. maar wordt tie wel hoog genoeg? of maak je er twee en die op elkaar?

ps: ik zie dat je uit Almkerk komt. ik kom uit gorinchem, volgens mij is Almkerk in de buurt? ;)

4

De hoogte wordt eigenlijk alleen bepaald door de hoeveelhijd deeg die je gebruikt en de luchtighijd van het deeg. De vorm heeft daar weinig mee te maken.

Ook het toegevoegde water helpt overigens het deeg met stijgen daar het stoombelletjes in het deeg geeft tijdens het bakken. Pas wel op dat je niet te veel water gebruikt daar de taart daardoor minder snel "gaar" wordt.

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

Je kan de rand verhogen met bakpapier. Plak gewoon met boter een rand bakpapier tegen de binnenkant van de springvorm, deze rand maak je hoger dan de rand van de springvorm. Eventueel meer deeg erin doen en hij wordt zo hoog als je hem hebben wilt.

groeten Sylvia

6

Rene1971 schreef:

De hoogte wordt eigenlijk alleen bepaald door de hoeveelhijd deeg die je gebruikt en de luchtighijd van het deeg. De vorm heeft daar weinig mee te maken.

Ook het toegevoegde water helpt overigens het deeg met stijgen daar het stoombelletjes in het deeg geeft tijdens het bakken. Pas wel op dat je niet te veel water gebruikt daar de taart daardoor minder snel "gaar" wordt.

Hallo Rene.

je hebt het over water. maar als je zelf de biscuit maakt dan hoef je er geen water bij de doen?

7

feesttaartje schreef:

Je kan de rand verhogen met bakpapier. Plak gewoon met boter een rand bakpapier tegen de binnenkant van de springvorm, deze rand maak je hoger dan de rand van de springvorm. Eventueel meer deeg erin doen en hij wordt zo hoog als je hem hebben wilt.

He feesttaartje,

dat is inderdaad ook een goeie. maar wat is meestal een beetje de standaardhoogte?

8

Ja klopt, Ik woon eigenlijk aan de dijk in Uppel, ken je dat? Ik woon zo'n 6 km vanaf Gorinchem. Gezellig weer een medebakster in de buurt!

Ik gebruik eigenlijk altijd spingvormen. Als je hogere taarten wilt kun je wat bakpapier in de rand doen. Ik doe dat meestal niet. Ik vind de hoogte wel mooi zo. Je vult de taart ook nog met twee lagen en daardoor wordt hij ook wat hoger. je kan inderdaad ook twee kapsels op elkaar stapelen.

Suc-6!

9

Haha hier nog een medebakster uit omgeving Gorinchem :P Ik doe het eigenlijk ook altijd in een springvorm en ze komen tijden het bakken soms wel wat boven de rand uit en dan vind ik ze eigenlijk altijd wel hoog genoeg en ik heb nog geen klachten gehad wat dat betreft ;)

Ondanks het jaren van bakken nog veel te leren ;)

10

Leuk! ik had jou nog niet eerder gespot ha ha.. Kunnen we misschien gezamenlijk een keer wat doen, gaan jullie naar taart en trends in okteber? Ik las er pas iets over maar ik weet niet met wie ik dan moet gaan want ik ken verder niemand in mijn omgeving die ook helemaal verslaafd is aan deze taarten maken hi hi.

11 Laatst bewerkt door Rene1971 (24-06-2008 15:00)

Lotjepuk schreef:

Hallo Rene.

je hebt het over water. maar als je zelf de biscuit maakt dan hoef je er geen water bij de doen?

Het hoeft inderdaad niet, maar kan wel. :)

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

12

Ik gebruik ook altijd een springvorm (ooit als ik genoeg heb gespaard wil ik 'de' bakvormen aanschaffen). Maar ik gebruik ook altijd maar 1 kapsel uit mijn springvorm en als je die vult dan wordt hij mooi hoog hoor :Y Kijk maar eens in mijn album. Ik heb nooit 2 kapsels op elkaar gebruikt!

Ik houd de hoeveelheden aan die op deze site staan: www.felicitaartjes.nl

13

Miriam schreef:

Haha hier nog een medebakster uit omgeving Gorinchem :P Ik doe het eigenlijk ook altijd in een springvorm en ze komen tijden het bakken soms wel wat boven de rand uit en dan vind ik ze eigenlijk altijd wel hoog genoeg en ik heb nog geen klachten gehad wat dat betreft ;)

hoi miriam,

inderdaad medebakster uit de buurt ;). maar bedankt voor de tip!!

14

sarina schreef:

Ja klopt, Ik woon eigenlijk aan de dijk in Uppel, ken je dat? Ik woon zo'n 6 km vanaf Gorinchem. Gezellig weer een medebakster in de buurt!

Ik gebruik eigenlijk altijd spingvormen. Als je hogere taarten wilt kun je wat bakpapier in de rand doen. Ik doe dat meestal niet. Ik vind de hoogte wel mooi zo. Je vult de taart ook nog met twee lagen en daardoor wordt hij ook wat hoger. je kan inderdaad ook twee kapsels op elkaar stapelen.

Suc-6!

Hoi Serina,

Dijk in Uppel? zegt me niks. maar goed ik ben import. woon pas 1 jaar in gorinchem, voorheen woonde ik in Rotterdam.
Ben ook sinds kort veslaafd geraakt aan taart bakken. en het is echt ziekelijk. ik droom alleen maar over taarten ;-). Te erg voor woorden.
en het ergste is, je wil hebbe hebbe hebbe en maken maken maken.
mijn man zegt net: wat ben je aan het typen? zeker weer die taarten'' :lol:

wordt er in oktober iets georganiseerd dan? lijkt me leuk om heen te gaan.