1

Onderwerp: HELP te veel beslag???

Mijn  eerste taart staat in de oven, maar het beslag komt er helemaal overheen, hoe kan dit.

Ik heb een vorm van 18 cm. 200 gram mix, 3 eieren en 20 ml water. Hij moet nog 12 minuten in de oven, maar het wordt een grote muffin waar een heleboel afdruipt.
Het beslag kwam tot bovenin de vorm, dat leek me al erg veel. Tot waar hoort het te komen?

groetjes Hanneke

2 Laatst bewerkt door MarielleM1978 (20-06-2008 12:10)

Re: HELP te veel beslag???

Of je teveel beslag hebt weet ik zo even niet. Ik gebruik een recept uit een boek. Bij 15 cm gebruik ik het recept met 2 eieren en bij 20 cm het recept met 4 eieren, dit komt altijd precies mooi uit.

Wat je de volgende keer kunt doen is de vorm dun bestrijken met boter en er dan stroken bakpapier tegenaan plakken, die er ruim bovenuit steken. Zo kan je taartje lekker hoog rijzen, zonder er overheen te druipen.

Groetjes,
Mari

3 Laatst bewerkt door Glitter (20-06-2008 12:17)

ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw vorm is..

maar voor de 20 rond die 7 hoog is gebruik ik 200 gram mix 3 eieren en 20 ml water en dan natuurlijk de temp per 10 minuten laten oplopen.

4

Vullen met het beslag tot 2/3 van je vorm!

5

Glitter schreef:

ik weet natuurlijk niet hoe hoog jouw vorm is..

maar voor de 20 rond die 7 hoog is gebruik ik 200 gram mix 3 eieren en 20 ml water en dan natuurlijk de temp per 10 minuten laten oplopen.

zorgt het per 10 graden laten oplopen er voor dat hij niet te hoog wordt? Of wordt hij dan beter gaar?

Hij is net uit de oven(die ik een flinke schoonmaakbeurt moet geven) en hij is best goed gelukt. De ronde kap lag er los op, die heb ik er afgehaald. Als ik het met botercreme gladstrijk dan hoop ik dat het straks toch nog een mooi taartje wordt.

Hanneke

6

Ik snij m'n taart altijd recht (bovenkant er dus af als die niet helemaal recht is.)
dan draai ik de taart om. Ik gebruik over het algemeen dus de bodem van de taart als bovenkant..

Per 10 minuten zorgt ervoor dat de biscuit goed gaard, en niet half gaar of met soort kauwgom achtig laagje uit je oven komt. Als dit gebeurd dat je bodem een beetje kauwgom achtig aan doet, is tie dus niet goed gaar.

Gebruik zelf ook altijd bakpapier in m'n vorm om deze te verhogen. Gooi dan gewoon al het beslag erin, dan hoef ik niet bang te zijn dat deze overloopt, en je krijgt een mooie hoge taart.

Stap binnen in een wereld vol taart
http://www.taartwereld.nl  |  http://taartwereld.blogspot.com/

7

Bedankt voor de tips. Volgende keer inderdaad maar eens proberen om bakpapier in de vorm te dien.
De taart is af, maar absoluut niet goed gelukt. Het kapsel was gelukkig wel gaar, maar hij ziet er niet uit. Ik heb mijn dochter er maar met strooiers er op laten knoeien.
Vanavond kijken of hij wel lekker is. Hij is gevulde met mascarpone en frambozenjam en afgesmeerd met botercreme.
Ik heb hem bekleed met fondant, maar dat vind ik absoluut niet lekker. De volgende bestelling wordt marsepein!

groetjes Hanneke

8

het hoeft toch niet meteen perfect te zijn? Van elke taart leer je toch weer?
Als deze taart lekker is.. ( en dat is vast zo) dan is je missie geslaagd!

9

Je hebt gelijk Glitter. Het ziet er best makkelijk uit als je op dit forum kijkt. Alleen het decoreren lijkt me echt moeilijk. Vandaar dat ik wilde beginnen met alleen een klein taartje met wit mmf bekleed. Maar het bleef steeds plakken na het uitrollen en ik kreeg het niet mooi gladgestreken. Volgende week ga ik weer oefenen. Mijn visite moet maar vooral op de smaak letten:-)

Hanneke