1

Onderwerp: Mijn eerste taart maken..... tips

Hallo allemaal,
Ik wil graag mijn eerste taart gaan maken.

Klopt het als ik het zo doe:
- bodem maken
- Doorsnijden met taartsnijder
- eerst een laagje met dijkje botercreme
- dan vullen niet hogen dan de botercreme.
- tweede laag hetzelfde
- dan de buitenkant insmeren met botercreme (moet dat echt of kan ik er meteen fondant overheen doen)
- buitenkant maken met fondant of marsepijn

Ik lees ook soms dat je de cake moet bedruppelen met iets? Voor de smaak?
Klopt het dat fondant uit droogt? Moet je dan zorgen dat je het snel bedekt met iets?

Alvast bedankt!

Groetjes Elske

Groetjes Elske

2

Re: Mijn eerste taart maken..... tips

Bijna helemaal goed :)
Het dijkje is bijna nooit nodig, tenzij je echt flink vloeibare vullingen gebruikt.
En je moet echt afsmeren aan de buitenkant, met botercreme dus, anders valt je fondant er weer af :+

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

3

He Carin,
Bedankt.
Maar hoef ik dan helemaal geen botercreme tussen de lagen te smeren?
Groetjes Elske

Groetjes Elske

4

Jawel, maar gewoon als vulling :9. Als je die van de mix gebruikt (van de shop) die is heerlijk!!!!! Samen met iets anders lekkers, bijvoorbeeld jam in een smaak die je lekker vind. Of wat gewaagder, bokkepootjes bijvoorbeeld.
Maar voor een eerste taart zou ik beginnen met jam, creme en mandarijntjes uit een blikje. Zo kun je het eerst allemaal een keertje oefenen zonder ingewikkelde (en vaak ook wat tijdrovende) vullingen. Dan houd je de meeste tijd over voor het bekleden (wat nog weleens kan tegenvallen bij zo'n eerste lap :s) en decoreren.

Veel succes!!!! Je mag je vragen natuurlijk altijd posten. Ook met de zoefunctie kun je heel veel info vinden.

Groetjes, Carin

5

Ik doe wel altijd een dijkje bij een cremevulling (als je botercreme gebruikt als vulling dan hoeft het natuurlijk weer niet, snap je 't nog...?), niet altijd bij het jamlaagje (dan wel een dikke cm uit de rand blijven met de jam).
Afsmeren met botercreme moet inderdaad om een plaklaagje te krijgen, maar het mag eventueel ook met lichtgekleurde jam of evt. (witte) chocopasta, maar met deze 2 laatste kun je je taart niet zo mooi glad plamuren... ;) !
Besprenkelen met sap, suikersiroop of likeur kan maar hoeft niet, een wat te droog uitgevallen biscuit wordt er wel wat smeuiger door.

Succes he!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

Klopt het wel dat de fondant uit kan drogen?

Groetjes

Groetjes Elske

7

Uiteindelijk droogt alles uit, dus fondant ook. Ik weet het niet, ik gebruik het alleen om strikken enzo te maken en dan is het juist de bedoeling dat het uithardt :+

Groetjes, Carin