1

Onderwerp: cake wil niet rijzen

Ik dacht een nieuwe hobbie gevonden te hebben maar als ik nog niet een taart kan baken waar moet het dan heen.

Maar ik heb een cake gebakken in een deep round pan 25cm.
Daar heb ik 330 gram mix voor biscuit in gedaan + 5 eieren en 33ml water. En heb 10 min op de hoogste stand geklopt en 2 min op de laagste stand.
In de oven op 170 graden 40 min. Ik kan mijn oven niet op 175 zetten. ik heb een hetelucht oven.
Maar de taart is mooi bruin en gaar maar ik vindt hem zo plat de helft van de round pan is gevuld. En in het midden staat hij bol.
Wat doe ik fout?
Of moet ik de taart anders bakken omdat het via een hetelucht oven gaat?

Mvg Claudia

Mvg Claudia
Ik begin mijn dieet altijd op dezefde dag. Morgen!!!

Re: cake wil niet rijzen

Heb je de vorm op het rooster of de bakplaat gezet? De bakplaat houdt nl. warmte tegen heb ikzelf gemerk. Ik heb ook een heteluchtoven en bak eigenlijk op 160 graden. Dan 'schroeit' de bovenkant langzamer dicht en kan de taart langer rijzen. Ik ben ook nog maar pas bezig, maar al doende leert men toch? Er zijn ook meerdere topics hierover geweest. Kijk anders even via de zoekfunctie.

Groetjes Miranda

ik doe hem op een rooster. En hoe lang doe je hem dan erin op 160 graden?

Mvg Claudia

Mvg Claudia

Dat ligt aan de grote van je vorm. Hier bij recepten (aan de linkerkant en dan bij bakken) staat een recept voor biscuit(biscuit 2). Dat gebruik ik meestal. Bij 2 eieren (is voor een kleine vorm) doe ik ongeveer een half uur. Hoe meer eieren, hoe langer het moet.

Groetjes Miranda

5 Laatst bewerkt door Rene1971 (13-06-2008 17:23)

Dat een cake in het midden opbolt is gebruikelijk in meer of mindere mate, er is echter een simpele oplossing, je dient namelijk de luchtvochtighijd in de oven te verhogen...

De makkelijkste manier is om een oude theedoek in water te drenken en dan goed uit te wringen. Deze theedoek doe je rond de vorm en bak je mee met je taart.

Hierdoor zou de bobbel in het midden aanzienelijk minder moeten zijn.

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

jippie na 3 taarten te hebben gebakken is het eindelijk gelukt.
ik heb hem op 160 graden gedaan en 35 min minuten en had een hele mooie en hooge taart.

bedankt allemaal voor jullie reacties:)

Mvg Claudia