1

Onderwerp: Taart niet glad door de stukjes biscuit door de botercreme

Het lukt me nooit om de bovenkant van de taart af te smeren met botercreme zodat het fondant er mooi glad uitziet. Tijdens het smeren komen er altijd stukjes biscuit door de botercreme heen. En dat zie ik altijd door de fondant heen (ik gebruik ballina).

Hebben jullie een oplossing hoe ik dat het best kan doen? Of kan ik ook ergens anders mee afsmeren i.p.v. botercrem?

taart taart en nog eens.....taart!

2

Re: Taart niet glad door de stukjes biscuit door de botercreme

Ik gebruik zelf de botermix uit de webshop en smeer daar een redelijk laagje van over de taart en er komt niets doorheen..Misschien smeer je het te dun ?

3

Ik gebruik ook de mix maar alleen als plaklaagje...de bovenlaag is dan ook niet dikker dan dat je papier lijmt met een pritt stift zeg maar. De zijkanten smeer ik dicht met botercreme maar ook daar zie je de cake er doorheen.
Hoe ziet je kapselbodem er uit na het bakken ? Is die niet mooi strak dan, of snij je er een stuk af...want ik heb namelijk helemaal geen kruimels op de bodem (wat natuurlijk de bovenkant van de taart wordt)

4

Je smeert eerst de taart goed af met botercreme met behulp van een spatel. Daarna laat je de taart opstijven in de koelkast. Dan ga je met een hete spatel (onder de hete kraan houden en afdrogen) over je taart en je taart is zeker glad. Je moet niet proberen om de taart gelijk helemaal strak en dus afgesmeerd te krijgen dan krijg je idd de kruimeltjes door de creme.
Door met de hete spatel alles glad te maken haal je ook de overtollige creme er vanaf.

Hopelijk is dit duidelijk uitgelegd.:S

5

Ik zelf heb ook altijd een hele strakke taart hoor, zonder kruimels. Maar als je dat dus wel eens hebt,  dan smeer je er een tweede laag op. Dus afsmeren, in de koeling, nog eens afsmeren. dan krijg je een hele gladde taart hoor.

6

Het lijkt erop alsof je botercreme te stijf is waardoor je meer kracht moet zetten om het er op te smeren en je stukjes kapsel mee smeert.
Zorg dat je botercreme goed smeuig is. (lang mixen en boter goed zacht laten worden van te voren ) en probeer dan je kapsel heel lichtjes in te smeren zonder te veel druk te zetten.....snap je het nog :s

7

ik snap het helemaal, denk ik. Ik denk dat ik inderdaad de botercreme te stijf heb. Ik maak het altijd een dag van tevoren en laat het dan in de koelkast staan. Misschien moet ik het eerder uit de koeling halen zodat het wat dunner is. Maar zou ik het dan ook weer moeten mixen?

En ik zette de taart ook nooit terug in de koelkast. Dus dat is vast ook een goede tip. Ik ga deze tips eens proberen, hopelijk gaat het dan goed!

Bedankt! :) :)

taart taart en nog eens.....taart!

8

Dan snap ik het al, je moet de botercreme op kamertemperatuur laten komen, dan is het zacht genoeg om te gebruiken. Je hoeft het daarna niet meer te mixen, misschien wat doorroeren.
Je taart terug zetten in de koelkast is een goede tip, dan wordt je botercreme weer wat harder en kan je daarna met een warm paletmes gladstrijken.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

9

Inderdaad zorgen dat je botercreme niet te hard is.
Om dan nog extra de kruimeltjes tegen te gaan: eerst een heel dun laagje botercreme smeren zodat je de kruimels hierin fixeert. Dan nog een laagje om de taart "strak" te maken.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

10

Het zou kunnen dat je biscuit ook wat te hard gebakken is. Normaliter zou het niet echt horen te kruimelen, maar als de taart te heet gebakken is, dan kan het zijn dat het echt kruimelig wordt. Je taart "hoort" heel lichtbruin te zijn van kleur.

De botercreme inderdaad gewoon niet meer in de koelkast zetten na het mixen. Als je het wel vanuit de koelkast gaat gebruiken, dan inderdaad eerst op kamertemp. laten komen en ik zou het dan wel mixen. Door de kou en daarna de warmte kan het gaan schiften, dat komt doordat vet en water zich scheiden door de warmte. Een nadeel hiervan is dat het water dus echt vrijkomt en daardoor zou ook je fondant laagje kunnen smelten. Dus toch echt weer even met de mixer erdoorheen.

Ik hoop dat je zo verder komt! Groetjes en succes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

11

ALs ik de botercreme in de koelkast heb gehad mix ik hem inderdaad ook nog even een minuutje als ie op kamertemperatuur is.
Succes ermee

12

Ik doe altijd een paar el melk door de botercreme.. Ik doe ook altijd mn kapsel van te voren in de vriezer dat snijd makkelijker en bij mij kruimelt het ook niet zo..

Groetjes, Anne

13

Wat een supertip trouwens van die hete spatel!