1

Onderwerp: aardbeienmousse

Vandaag wilde ik de aardbieenmousse van deze site proberen. Bij het recept staat dat de uitgeknepen gelatineblaadjes bij de gepureerde aarbeien moet. Je moet toch eerst de gelatine in heet water oplossen? Of moet je deze samen met de aardbeien verwarmen tot het is opgelost?
Koude gelatineblaadjes bij de puree werkt niet. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen?

groeten Sylvia

2

Re: aardbeienmousse

ja, je moet ze samen met de jam verwarmen, dan lost het heel snel op

succes, ingrid

3

Eesrt in koud water laten weken (5-10 minuten, kijk op verpakking) dan uitknijpen en oplossen in warme vloeistof die max 40 graden is (handwarm dus), zeker niet kokend ofzo , dan verliest gelatine alle kracht. Deze vloeistof nog even laten afkoelen en dan pas bij de slagroom doen
Als je met verse aardbeien werkt (die gepureerd en gezeefd zijn) kan je een beetje van deze vloeistof opwarmen of de gelatine zo in een pannetje smelten, duurt maar paar seconden, dan onder aardbeienmassa doen en die beetje bij beetje onder de slagroom spatelen. Niet te veel in

4

Ik doe het toch echt in net gekookt water, want ik merk als het water niet goed heet is (wat ook op de verpakking van de gelatine staat) de gelatine niet goed oplost. Het hoeft echt maar 'n heel klein beetje water te zijn, ik doe meestal 'n bodempje in 'n theekopje, die dan onder het prutje dat goed doorroeren en dan de slagroom erdoor heen. Nog nooit mislukt.

5

ik heb de poedergelatine gebruikt(moet ook gaan met gelatineblaadjes)
ik heb de sap van het limoen lichtjes opgewarmt en het daarin laten smelten, beter kan dat niet gaan
en is heel erg goed gelukt :-))