1

Onderwerp: Slagroomtruffels

Het recept van de truffels in dit topic.

Ingrediënten:
125 gram roomboter (op kamertemperatuur)
125 gram poedersuiker
75 gram slagroom
vanille (uit een stokje of een beetje vanille-aroma)
200 gram pure chocolade
100 gram cacaopoeder (ik kieper zelf gewoon een berg in een litermaat, is makkelijk doorhalen)
cocktailprikkers of houten vorkjes
bakpapier of plastic folie

Mix in een kom de boter romig en voeg de suiker, room en vanille toe. Mixen tot het er mooi wit uitziet. Doe het mengsel in een spuitzak met grote ronde opening (ik gebruik Wilton #12) en spuit er op het bakpapier langwerpige bergjes van. Zoals een truffel eruit zou zien zonder de chocolade dus. Steek in elke kale truffel een cocktailprikker of vorkje, maar niet tot op de bodem. Zet ze ongeveer 15 tot 30 minuten in de vriezer.
Het makkelijkste vind ik zelf om dit in groepjes van 10 te doen, bijv. op een plastic bordje. Als je ze er allemaal tegelijk uithaalt zijn de laatsten namelijk alweer zacht voor je met de eerste klaar bent
Smelt de chocolade au bain-marie en doe de cacaopoeder in een diep bord.
Haal de bevroren truffels voorzichtig door de gesmolten chocolade, wacht tot deze niet meer drupt en een beetje doffig wordt (zodat het echt 'natte' er net vanaf is) en haal ze door de cacaopoeder. Verwijder de prikkers en zet ze in de koelkast zodat de chocolade knapperig wordt.
Het enige dat dan nog rest is ze te verslinden, geen vervelend klusje kan ik je zeggen

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

2

Re: Slagroomtruffels

Mjammie, mjammie

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

3

Deze ga ik ook zeker proberen.....goed voor mijn truffelfan hier...

Groetjes Fatima

4

Hoi

ik ben deze truffels aan het proberen te maken (zitten nu in de diepvries :p ), maar ik had heel veel vocht dat uit het botermengsel liep. En dan bedoel ik dus echt veel vocht. Waar zou dit door kunnen komen?

5

Oei.. ik heb eerlijk gezegd geen idee! Het botermengsel hoort er romig uit te zien en stevig van structuur te zijn. Heb je wel echte roomboter gebruikt?

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

6 Laatst bewerkt door Gebakken peer (11-07-2008 12:32)

Hoi Sir Kneighf,

Eindelijk een recept gevonden! Wat had ik er zin in! Ben vandaag aan de slag gegaan en.....voor het grootste deel mislukt :(.
Sir Kneighf, wil je me helpen zodat ik het opnieuw kan proberen? Ik ben een amateur, dus heb alsjeblieft geduld.

Mix de boter romig: met de mixer neem ik aan, maar met de deeghaken of met de slagroomhaken? Want het is best een stevige massa. (Ik heb geen keukenmachine.) En hoe lang duurt dit ongeveer want romig kon ik niet goed plaatsen.
Mixen tot het er wit uitziet: dit gebeurde bij mij niet, het bleef lichtgeel.
Toen maar tot de bergjes overgegaan en die lukten prima maar bij het indopen in de chocolade ging het mis. Het duurt best eventjes voor je met eentje klaar bent en daardoor kwam er (denk ik) steeds meer boter in de chocola want de chocola werd steeds dikker waardoor het bergje de chocola niet meer pakte, van de prikker afviel en eigenlijk alles alleen nog maar smolt. Uiteindelijk alle bergjes door de chocola geroerd en laten stollen; dat moet nog eetbaar zijn (om niet alles weg te gooien).

Misschien komt het omdat het vandaag warm is in mijn keuken (25 graden). En het vergt waarschijnlijk ook enige oefening. De negen die ik min of meer heb weten te fabriceren smaken wel naar echte. Dan is er nog hoop... hoop ik. :)

Groetjes

7

heel toevallig was ik net in het bakkerij museum waar ze dus ook slagroom truffels aan het maken waren. Inderdaad alles gemixt met de mixer en daarna kleine hoopjes van gespoten. Even in de koelkast daarna schepten ze daar met een vork in de gesmolten chocolade en daarna schepte ze hem over in een bak met cacao. Ze werden er in begraven, even laten liggen en daarna er weer uit scheppen.

8

Een bakkerij museum?? Dat ga ik eens even opzoeken :)

9

de oude bakkerij in Medemblik, ze hebben ook een website.

ook leuk voor de kids en heel handig als je in de buurt woont

10

Gisteravond heb ik ook dit recept geprobeerd.
Met als resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GEP4NAUE.jpg

Ze smaken echt heeeeeeeerlijk :D

Had nog wel af problemen met de bereiding ervan..
Zo gleden ze af en toe van het stokje, en ook kleefte de chocola
niet meer goed om de bergjes als ze iets te lang uit de vriezer lagen.
Verder erg leuk om te doen ook! :)

En toen gebeurde er nog iets geks :P
Toen ik bijna klaar was was de chocola inmiddels wel erg dik..
En mn zus kwam op het idee om er alcohol bij in te doen voor een extra
lekker smaakje.
Wist ik veel dat dat dus niet werkte :P
Toen ik de amaretto erbij goot, vormde zich helemaal een bal ahahah,
heb het nog even doorgekneed, t leek wel fondant! :P

Het ligt nu op het aanrecht in vershoudfolie.. t is nu best wel hard..
Kan ik hier nog wat mee??

11

Ziet er lekker uit Marjolijn. En inderdaad als er water of alcohol bij chocolade komt, dan wordt het hard.
Wat je er mee kan doen nog...... verkruimelen in botercreme, en dan een lekkere toef spuiten op een cupcakeje?

12

Babs schreef:

Wat je er mee kan doen nog...... verkruimelen in botercreme, en dan een lekkere toef spuiten op een cupcakeje?

Dat is wel een idee ja :)
Maar denk niet dat ik het kan verkruimelen.. maar misschien met een
rasp ofzo lukt het dan wel..

13

Ja met een rasp of even hakken ofzo.

14

probleempje, bij mij blijft het botermengsel geel, en ik heb zeker 5 minuten gemixt. Moet het dan nog gewoon langer?

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

15

0marianne0 schreef:

probleempje, bij mij blijft het botermengsel geel, en ik heb zeker 5 minuten gemixt. Moet het dan nog gewoon langer?

Bij mij bleef het ook gewoon geel :S
Maar de smaak was er niet minder om! :)

16

Ik las hier eens dat botercr

17

ik had nog even gemixt en daarna gewoon in de vriezer. Bij ons waren ze in no time op, echt heerlijk, deze ga ik vaker maken! :D

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

18

Jammie.... die ga ik zeker eens maken onze oudste zoon Mark is dol op truffels :Y

Bedankt Marlies.

19

ik heb ze nog een keer gemaakt :P en nu heb ik er een beetje saroma poeder banaan door gedaan. Het is niet zo lekker als het origineel, maar toch lekker, en zoet! of ik had er nog minder poedersuiker door moeten doen :P

Groetjes Marianne

20

ik heb ze ook net gemaakt
ze zijn heerlijk ik ga ze alleen denk ik niet nog eens maken
ik haalde ze steeds 1 voor 1 uit de vriezer maar de chocolade wilde niet echt om het botermengsel heen blijven zitten
heeft iemand een tip?

het leven is een groot feest,je moet alleen zelf de slingers ophangen            /

21

ik heb ze dus ook pas geleden gemaakt (foto staat bij cupcakes enzo) en iedereen vind ze heerlijk
heb om een paar, ipv cacao kokos gedaan en dat was lekker!!!
ik heb geen tip Sweety, ik deed het per 8 uit de diepvries en ging goed, misschien was je choco te dun??

groetjes José

22

hoi esoj

de chocola was eerder nog wat aan de dikke kant maar kreeg hem niet dunner
weet niet of het aan het merk van de chocola kan liggen

het leven is een groot feest,je moet alleen zelf de slingers ophangen            /

23

hmm, nee dan weet ik het niet, ik heb 3kwart van de chocola gesmolten, en daarna de rest van de chocola toegevoegd, was niet heel dik, maar ook niet dun

groetjes José

24

zo heb ik het ook gedaan
ik zal de volgende keer dan maar eens een ander merk chocolade gebruiken
wieweet helpt dat wel

25

Verschillende merken blijven inderdaad dunner of dikker. Misschien was het te warm zodat je boter teveel ging smelten?

If life gives you lemons, make lemoncurd.