1

Onderwerp: biscuit barst bovenop open

Weer een vraagje.

Ik maak volgens het recept in mijn boek de biscuittaart maar deze barst steeds open in de oven op de bovenkant. Zeg mar een soort scheuren.
Daarbij blijft hij niet mooi plat maar wordt aardig bol.

Ik lees hier overal steeds dat jullie de eieren met de suiker mixen, zo'n 10 minuten. In mijn recept moet ik de eieren met de melk mixen en apart de boter met de suiker mixen.
Gaat daar misschien iets fout?

2

Re: biscuit barst bovenop open

Volgens mij heb je een recept voor cake, niet voor biscuit (is zonder boter en melk).

Maar buiten dat.....weet ik eigenlijk niet precies waar het scheuren door komt :/
vaak een combi van recept, mix-tijd, oven en temperatuur...sorry geen tips

3

RiTi schreef:

Volgens mij heb je een recept voor cake, niet voor biscuit (is zonder boter en melk).

Maar buiten dat.....weet ik eigenlijk niet precies waar het scheuren door komt :/
vaak een combi van recept, mix-tijd, oven en temperatuur...sorry geen tips

uhm ja dat idee had ik ook toen ik de recepten vergelijk.

Ik snij nu maar de top van de cake af zodat ie alsnog plat wordt. Verder ziet er namelijk prima uit.

Vanavond voor het eerst aan de slag met ganache en mmf. :9

je kunt even kijken op www.felicitaartjes.nl daar staan geloof ik tips voor als dat met je biscuit gebeurt...  dan weet je waar je de volgende keer op moet letten of wat je nog kunt doen als je het al aan ziet komen... succes!!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

ik doe de taart over de kop! dan zit de ronde kant dus aan de onderkant. en de bodem zie je dan bovenop. die is mooi strak.

6

chantal1980 schreef:

ik doe de taart over de kop! dan zit de ronde kant dus aan de onderkant. en de bodem zie je dan bovenop. die is mooi strak.

Toevallig las ik dat gisteren op het forum ook al ergens en dat heb ik gedaan. Toen was die mooi glad.

Alleen mislukte toen mn mmf spul, w.s. teveel mms gebruikt.

7

Ja zo te lezen gebruik je een recept voor cake en die barsten gauwer open, tenminste bij mij wel.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

8

Ik heb hier ook vaak last van!

Dit zijn de tips van felicitaartjes.nl:
(kheb ze zelf nog niet kunnen uitproberen)

Dit kan komen omdat de taart te snel rijst en te snel dichtschroeit waardoor de bovenkant gaat scheuren bij het rijzen, mogelijke oplossingen;

Strijk het deeg naar de zijkanten, dus je krijgt dan een kuil in het midden.
De oven opvoeren in 3 stappen van 140 graden, 160 graden, 175 graden
De oven niet of op lage temperatuur voorverwarmen.
Een vochtige theedoek om je bakblik doen en dan de taart bakken. Hiermee krijg je een mooie gladde bovenkant. Let er wel op dat de baktijd verlengt !!!
Maak de ruimte boven je taartblik zo klein mogelijk, door nog een bakplaat vlak boven de taart te schuiven.

Groetjes!

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

9

Het cakebeslag niet te lang mixen, daar wordt de cake te stevig van.

Als je cake/taart/cupcakes in een punt bakken is de oven te heet.

VoorJeTaart.nl Winkel, Workshops & Webshop in Spijkenisse!
Nu ook de PME Professional Diploma Course! http://www.voorjetaart.nl!

10

Als een cake openbarst, is de oventemperatuur te hoog. De volgende keer de temperatuur iets verlagen en de baktijd iets verlengen. Succes!

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!