1

Onderwerp: Deuk in de cupcakes

Ik heb vandaag voor het eerst in tijden weer eens cupcakes gebakken maar nu bleken ze ineens in het midden in te zakken na het bakken. Ze waren prachtig recht of bol en bij het afkoelen kregen ze bijna allemaal een fikse deuk zoals je op de foto kunt zien in het midden. Wat doe ik verkeerd? Ik heb ze lang genoeg gebakken (ze smaken prima) en bij het prikken met de satestok kwam die er droog uit...
http://www.junglefrog.com/coppermine/albums/userpics//cake-bakkenweb.jpg

Simones Kitchen/Junglefrog Images
Workshops fotografie en styling voor foodbloggers

2 Laatst bewerkt door tipseytaartje (01-06-2008 22:12)

Re: Deuk in de cupcakes

dat heb ik ook wel eens, ook soms bij mn cake. ben ook wel benieuwd waar dat aan ligt. ik kijk met je mee naar de antwoorden...

ik snij het trouwens gewoon van de bovenkant af... niemand die wat ziet :shhh:

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik zou ze ietsje langer in de oven doen zodat de binnenkant steviger wordt en niet inzakt. En niet direct uit de oven halen als ze klaar zijn, maar wel de oven uitzetten en de deur openen.
Wat voor oven heb je trouwens? Hetelucht?

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

4

Ja het is een hetelucht oven.Maakt dat uit in de inzak gevoeligheid?

Simones Kitchen/Junglefrog Images
Workshops fotografie en styling voor foodbloggers

5

Hoi Simone,

Meestal is het euvel dat je te lang of te hard de mix geklopt hebt. Dan is het nl. teveel lucht wat je in je beslag slaat waardoor de boel inzakt. Dus goed opletten hoe je moet mixen en hoe lang. Ik zet zelf altijd een timer en mix nooit (meer :+) te lang....

Succes! Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

6

Echt waar? Dat zou ik nou nooit verzonnen hebben; ik dacht dat de meeste problemen altijd veroorzaakt werden door TE KORT mixen?? Zucht..... weer een onzekerheid erbij..... ;)

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

7

kokkie schreef:

Echt waar? Dat zou ik nou nooit verzonnen hebben; ik dacht dat de meeste problemen altijd veroorzaakt werden door TE KORT mixen?? Zucht..... weer een onzekerheid erbij..... ;)

Te lang mixen is voor cake inderdaad funest ;)

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

8

Maar wel goed voor biscuit, dan?

Groetjes Wendy

9

toch?

Groetjes Wendy

10

alsjeblieft?

Groetjes Wendy

11

SimoneB schreef:

Ja het is een hetelucht oven.Maakt dat uit in de inzak gevoeligheid?

Dat weet ik niet, maar houd er wel rekening mee dat een heteluchtoven over het algemeen een graad of 20 heter is dan een conventionele oven. Ik stel mijn eigen heteluchtoven altijd 15-20 lager dan de aangegeven temperatuur, dit natuurlijk tenzij de heteluchttemperatuur al vermeld is.
Ik kan het je trouwens aanraden voor een paar euro een oventhermometer aan te schaffen, omdat de werkelijke temperatuur flink kan verschillen met wat op de knopjes staat.

12

kokkie schreef:

alsjeblieft?

Jij bent de geduldigheid zelve, h

13

Patience is my middle name.... O-)

Groetjes Wendy

14

Maar serieus, bedankt voor je geruststellende antwoord... En die oventhermometer; daar zat ik idd al even aan te denken; heb vooral met mijn Boretti-oven nogal eens teleurstellende cq verrassende resultaten...

Groetjes Wendy

15

Dan zou ik er vooral een kopen, zelf heb ik er eentje die nog geen 4 euro kostte, dus daar hoef je het niet om te laten. Mijn oven bleek aanzienlijk heter te zijn dan eigenlijk zou moeten, als je dat weet is het makkelijk op te lossen ;)

16 Laatst bewerkt door karentje (02-06-2008 14:54)

Ik mix mijn cake nochtans juist extra lang en hard(10 min en meer op de hoogste stand)en zo krijg ik de zachtste en luchtigste cake.
Cupcakejes bak ik dan zo een 19 min op 170 graden, doe je een paar minuutjes minder is er inderdaad inzakking.
De taarten van cake bak ik op slechts 150 graden. Dat duurt veel langer maar geeft een goed zacht resultaat.
En je hebt veel minder beslag nodig. Ik vul mijn bakvormen nu maar tot de helft in plaats van 2/3 . De gist zit langer in de warmte en het gistingsproces kan dan veel langer werken. Ze komen dus heel hoog en zijn heel vlak.

Van overmixen dus geen last, integendeel.

17

hmmm..... Dus: oventhermometer kopen en gewoon weer eens ouderwets gaan experimenteren! Jullie horen het wel.....

Groetjes Wendy