1

Onderwerp: De middeleeuwse goudgele koningscake

Dit is hem

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KPGKEP6A.jpg

En hier het recept.

-Een halve theelepel saffraandraadjes of anderhalve theelepel saffraanpoeder.  (Ik  heb gewoon 1 theelepeltje gele kleurstof gebruikt van wilton. Aangezien de saffraan geen smaak afgeeft.)
- snufje zout
-bij gebruik van saffraandraadjes of poeder 4 eetlepels water
-450 gr zelfrijzend bakmeel
-225 gram boter
-50 gram sukkade(heb ik niet gedaan) Hiervoor in de plaats heb ik gedroogde abrikozen gedaan. Het hele zakje van 200 gram.
-175 gram rozijnen(blank en bruin)
-175 gram suiker
-225 gram krenten
-2 eieren
-125 cl melk(ik had meer nodig, lees verderop)
-bakblik van cira 23 cm
-bakpapier

Bereidingswijze
1 Doe de saffraandraadjes in het koude water met een beetje zout. Laat dit een hele nacht weken. Met saffraanpoeder hoeft dit niet; dit is klaar voor gebruik. (Dit is ook het geval met de kleurstof)
2 Vet het bakblik in met boter en bekleed het met bakpapier, zodat het papier boven de rand van het blik uitkomt.
3 Zet de oven alvast op 150 graden(hetelucht 130)
4 Doe het zelfrijzend bakmeel in een mengkom.
5 Doe de boter erbij en dan met twee messen de boter in het meel tot kleine stukjes snijden totdat het deeg korrelig wordt.
6 Was de rozijnen en de krenten onder de kraan.
7 Snijd de helft van de abrikozen in kleine stukjes.
8 Voeg de abrikozen, de rozijnen, de krenten en de suiker toe aan het meel
9 Meng het hele zaakje goed door elkaar.
10 Voeg de eieren toe en het gekleurde saffraanwater, poeder of de kleurstof. Opnieuw goed mengen
11 Voeg beetje bij beetje de melk toe totdat er een glad en stevig beslag ontstaat. Om te kijken of het beslag goed is kun je er een lepel instoppen en als je die uit het beslag haal en het beslag blijft aan de lepel plakken, zit er te weinig melk in. Voeg dan nog wat melk toe zodat het beslag wel een beetje van je lepel afglijdt.
12 Leg de overige abrikozen op het bakpapier in je bakblik.
13 Giet het beslag in de bakvorm.
14 Bak de cake anderhalf a 2 uur onder het midden van de oven. De cake is klaar als je erin prikt en je vork/satepen schoon eruit komt.
15 Haal de cake uit de oven en laat hem 10 minuten in het blik afkoelen. Daarna kan je hem omkeren op een rooster om hem verder af te laten koelen.

Veel plezier met maken en geniet van de overheerlijke smaak

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.