1

Onderwerp: Marsepeinen figuurtjes voor "de bewaar" ergens mee behandelen?

Het bruidspaar voor wie ik de taart ga maken (14 juni) heeft aangegeven dat ze de (door mij gemaakte) marsepeinen topper willen bewaren. Ik heb ze gezegd dat ze hem dan het beste onder een stolp kan zetten, maar ik vraag me nu af of je marsepeinen figuurtjes ergens mee kunt behandelen om ze houdbaarder te maken. Houdbaarder in de zin van lang mooi blijven, niet in de zin van lang eetbaar ;)

Ik dacht aan inspuiten met blanke lak (gewone niet eetbare verf dus)? Zou dat kunnen, of help ik het paartje dan alleen maar naar de [censuur]?
Weet iemand dit?

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

2

Re: Marsepeinen figuurtjes voor "de bewaar" ergens mee behandelen?

geen idee, maar misschien kun je het even proberen op een klein stukje??

toen ik nog veel schilderde (voor de taarten) had ik een periode dat ik alles onder de haarlak spoot, of met een plantenspuit onder de vernis... dus je kan het proberen op een paar stukjes...

ik weet niet of iemand het al eerder heeft gedaan :)

succes :)

3

Sowieso tylose erin gebruiken denk ik dan, maar verder zou ik het eigenlijk ook niet weten...Wellicht is er wel helemaal niets nodig.

4

evamaria schreef:

misschien kun je het even proberen op een klein stukje??

:lol: dát gaat dus niet, dat proefstukje kan geen maanden of jaren meer worden getest aangezien de bruiloft (en dus de taart) al over 3 weken is :D

Groetjes, Carin

5

ik zou het paartje van fimoklei maken dan , dat blijft altijd goed , dit omdat je al weet dat het niet opgegeten ga worden maar bewaard.

groetjes brigitta
mijn blog:  http://thehighteastamper.blogspot.com/

6

Dit lijkt me ook een leuk materiaal. Lindy Smith gebruikt dat voor haar foguurtjes. kan je kleuren met de food colors.
http://www.artistasoft.co.uk/

7

Jammer dat de bruid al klaar is :)
Ik weet ook niet of ik wel zo goed kan kleien met... klei :D. En het is eigenlijk de bedoeling dat het wel van marsepein is, ondanks dat het niet wordt opgegeten.

Groetjes, Carin

8

Ik zou niet werken met lak! Je gaat dan iets NIET-eetbaars zetten op iets wat gegeten gaat worden! Ik zou ze gewoon onder een stolp zetten en bv een mooie foto van laten maken om te bewaren ;)

9

Nathalie schreef:

Je gaat dan iets NIET-eetbaars zetten op iets wat gegeten gaat worden! )

:nooo :nooo :nooo
dat zou ik nooit doen. Ik bedoel het toppertje ná de bruiloft inspuiten!

Groetjes, Carin

10

Carin schreef:
evamaria schreef:

misschien kun je het even proberen op een klein stukje??

:lol: dát gaat dus niet, dat proefstukje kan geen maanden of jaren meer worden getest aangezien de bruiloft (en dus de taart) al over 3 weken is :D

:lol: omg ik ben weer lekker wakker :P

misschien een stom idee, maar het is heel makkelijk om over marsepeinen dingen een latex mal te maken, en daarna kun je er gips in gieten, dan hebben ze ene gipsen replika :P

ik heb het eens gedaan bij ckv, je moet ze dan wel eerst heeel royaal invetten :P
naja, en anders is denk ik de foto en de stolp de enige optie...

11

Carin schreef:
Nathalie schreef:

Je gaat dan iets NIET-eetbaars zetten op iets wat gegeten gaat worden! )

:nooo :nooo :nooo
dat zou ik nooit doen. Ik bedoel het toppertje ná de bruiloft inspuiten!

Gelukkig!! Ik had al zo iets van da's niets voor Carin! Erna zou je natuurlijk kunnen proberen maar ik denk dat je dan iets van een spray zou moeten gebruiken of zo?

12

Ik denk dat ik maar gewoon zeg dat ik het niet weet. En dan mogen ze het lekker zelf verder uitzoeken.
De stolp heb ik al als oplossing gegeven. Dus dan moeten ze dat maar doen, en als de topper gaat schimmelen... dat zien we dan wel weer :lol:

Groetjes, Carin

13

Nou ik er over nadenk :think: Bij mijn ouders staan de sneeuwman, de kerstboom en pakjes van 1,5 jaar geleden en de visser (bijna een jaar geleden) nog steeds in de kast. Er die zien er nog steeds goed uit. Zonder dat ik er iets aan gedaan had. (wel heel veel tylose ;))

Zonder stolp trouwens.

14

Goed om te weten Nathalie!
Ik heb door "mijn" bruid geentylose gedaan. Ik ging er namelijk vanuit dat ze opgegeten zouden worden :lol: maar eergister hoorde ik dus ineens dat ze het toppertje willen bewaren (dat zei ze nadat ze de bruid gezien had... die bruid die ik hier laatst showde en waarvoor ik tips vroeg... en die vond ze dus he-le-maal geweldig :o... en nu wil ze het dus bewaren :o)

Groetjes, Carin

15

Gewoon dan zo laten oud worden :lol: (heb net een glas port achter de kiezen en die voel ik nu toch wel en dus ook een beetje melig! :lol:)

16

E

Groetjes, Carin

17

18

Wij maakten vroeger figuurtjes met brooddeeg thuis en die spoot mijn moeder dan in met zo'n spuitbus blanke lak. Volgens mij is dat ook de beste optie hier. Dan sluit je alles "luchtdicht" af en kan het niet gaan schimmelen. En krijgt het ook nog een mooi glansje...Die brooddeegfiguurtjes hangen nog in de kerstboom (nou ja, worden er elk jaar weer ingehangen dan) en gaan nog steeds goed!

Groetjes, Tessa

19

Hoi Carin.

Je kunt het paartje inspuiten met cacaospray. Dat zorgt ervoor dat de marsepein als het ware "dicht" is, het gaat er een beetje van glimmen en blijft langer goed. We hebben van die spuitbussen te koop in de shop, je doet er lang mee hoor, maar ze zijn niet goedkoop :S. Dus ik weet niet of dat een oplossing is. Anders zou ik ze denk ik adviseren om het met haarlak of inderdaad die blanke lak in te sprayen na de bruiloft. Maar dan maar wel hopen dat niemand er ooit een hapje van neemt! Je zou het natuurlijk even kunnen uittesten..... Met een dummie bruid :lol:

Ik wens je wijsheid ;)
Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

20 Laatst bewerkt door Carin (27-05-2008 10:07)

Nathalie schreef:
Carin schreef:

E

Groetjes, Carin

21

Inge schreef:

Je kunt het paartje inspuiten met cacaospray.

Dat heb ik! Eigenlijk heb ik het gekocht om het op m'n taarten te spuiten als ze klaar zijn, vanwege het mooie en subtiele glansje. En het schijnt dat je marsepein wat zachter blijft. Maar ik vergeet het eigenlijk meestal te gebruiken http://smile.smilies.nl/386.gif

Groetjes, Carin

22

Nou, meteen testen dan!! :lol:

En inderdaad, je figuurtjes blijven langer zacht en dus lekkerder om te eten. Maar dat is voor dit bruidspaar dan weer niet nodig ;)

Groetjes, Inge

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

Berichten [ 22 ]

Pagina's 1

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Decoreren » Marsepeinen figuurtjes voor "de bewaar" ergens mee behandelen?