1

Onderwerp: luchtbellen

ik heb voor het eerst een taart gemaakt van een mix van fondant en marsepein (50%/50%). nou viond ik het erg prettig werken en het strak bekleden lukte me ook een stuk beter als met alleen marsepein. maar na een uurtje of 3 zat er een enorme luchtbel aan de zijkant van de taart. hoe kan dat en hoe voorkom ik het? nu heb ik er een snee ingemaakt om de lucht eruit te laten, maar je blijft het wel zien.

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

2

Re: luchtbellen

Het kan komen door het kneden, dan komt er wel eens lucht tussen.
Je kunt het beste met een naald een klein gaatje in de luchtbel prikken en dan glas strijken, zie je er niks meer van.

3

Ik heb soms ook wel eens luchtbelletjes in de marsepein, die prik ik lek met een superfijne naald, daarna nog een keer uitrollen. Maar hoe het nou na het bekleden kan komen weet ik ook niet. Mischien had je de marsepein en de fondant niet goed genoeg door elkaar gekneed???

4

ik had een boltaartje gemaakt en de luchtbel die er in kwam na uren was ongeveer ter grote van de helft van het boltaartje. dus allen met een speld een gaat prikken was niet genoeg, vandaar de snee. helaas was de taart al helemaal klaar dus kon ik ook niet meer echt goed modelleren. ik had de marsepein en de fondant gisteren al gekneed en gekleurd en vanmorgen (in de hoop dat de kleur wat beter in zou trekken) nog eens goed gekneed. maar misschien toch niet genoeg.

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.