Onderwerp: recepten uit rood boekje
Heej,
Ik heb laatst een rood, klein boekje gekocht waar ongeveer honderd recepten instaan. Nu wil ik er wat met jullie delen. D'r staan foto's bij waar het water me echt van in de mond loopt, heerlijk, maar ik heb ze zelf ook nog niet geprobeerd hoor!
Chocolade-toffeetaart
175 g zachte boter + extra om in te vetten
175 g lichtbruine basterdsuiker
3 eieren, losgeklopt
3 el donkere glucosestroop
40 g gemalen amandelen
175 g zelfrijzend bakmeel
snufje zout
40 g cacao
glazuur
225 g pure chocolade, in stukjes
55 g rietsuiker
225 g boter, in stukjes
5 el gecondenseerde melk
1/2 tl vanille-extract
Verwarm de oven voor op 180 graden celcius. Vet twee ronde bakvormen van 20 cm doorsnee in en bekleed de bodems met bakpapier. Doe voor het glazuur de chocolade, suiker, boter, melk en het vanille-extract in een pan met dikke bodem. Verhit langzaam al roerend tot het mengsel is gesmolten. Giet het in een kom en laat afkoelen. Laat afgedekt circa 1 uur in de koelkast afkoelen, of tot het een smeerbare massa is.
Klop de boter en suiker in ee nkom tot een licht en luchtig mengsel. Klop geleidelijk de eieren erdoor. Roer de stroop en amandelen erdoor. Zeef het bakmee, zout en de cacao boven een andere kom en spatel dit door het botermengsel. Voeg eventueel wat water toe tot er een smeuige pasta ontstaat. Schep het beslag in de bakvormen en bak de taarten 30-35 minuten in de voorverwarmde oven, of to ze stevig aanvoelen en de sateprikker er schoon uitkomt.
Laat de taarten 5 minuten rusten in de vormen, stort ze dan op een rooster en laat ze volledig afkoelen. Bestrijk 1 taart met de helft van het glazuur en leg de andere taart erop. Bestrijk de bovenkant en randen van de taart met de rest van het glazuur.
Caribische kokostaart
280 g zachte boter+extra om in te vetten
175 g lichtbruine basterdsuiker
3 eieren
175 g zelfrijzend bakmeel
1,1/2 tl bakpoeder
1/2 tl versgeraspte nootmuskaat
55 g gedroogde kokosrasp
5 el dikke kokosmelk
280 g poedersuiker
5 el ananasjam
gedroogde kokosrasp, geroosterd, decoratie
Verwarm de oven voor op 180 graden celcius. Vet twee ronde bakblikken van 20 cm in en bekleed ze met bakpapier. Doe 175 g van de boter in een kom, samen met de suiker en de eieren, en zeef het bakmeel, bakpoeder en de nootmuskaat erboven. Klop alles tot een soepel beslag en roer daarna de kokosrasp en 2 el van de kokosmelk erdoor.
Schep het beslag in de taartvormen en strijk de bovenkant glad. Bak de taarten 25 minuten in de voorverwarmde oven, tot ze goudbruin zijn en stevig aanvoelen. Laat de taarten 5 min rusten in de vormen, stort ze daarna op een rooster, verwijder het bakpapier en laat ze volledig afkoelen.
Zeef voor het glazuur de poedersuiker boven een kom. Doe de rest van de boter en de kokosroom erbij en klop tot een glad mengsel. Smeer de ananasjam op een van de taarten en verdeel daar een kleine helft van het glazuur over. Leg de andere taart erbovenop. Bestrijk de taart met de rest van het glazuur en strooi de geroosterde kokosrasp erover.
pinda-karamelmuffins
voor 12 stuks
250 g bloem
4 tl bakpoeder
85 g fijne kristalsuiker
6 el pindakaas met kleine stukjes noot
1 groot ei, losgeklopt
4 el boter, gesmolten
175 ml melk
150 g vanillekaramels, in stukjes gesneden
3 el grof gehakte, ongezouten pinda's
Verwarm de oven voor op 200 graden. Bekleed een muffinvorm met 12 hoge papieren vormpjes. Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom. Meng de suiker er door. Voeg de pindakaas toe en roer totdat het mengsel op broodkruim lijkt.
Klop het ei met de boter en melk goed los in een aparte kom en roer het geheel dan kort door het bloem-pindakaasmenges. Schep de stukjes karamel er luchtig doorheen. Verdeel het beslag over de papieren vormpjes.
Strooi de gehakte pindas erover en bak de muffins 20-25 minuten, tot ze gerezen zijn en stevig aanvoelen. Haal ze uit de oven en laat ze 2 minuten afkoelen. Zet ze dan op een rooster en laat ze volledig afkoelen.
Ik zal nog wel meer recepten toevoegen, maar voor nu heb ik lamme vingers Enneh, wel laten weten of het smaakte als je het geprobeerd hebt he!?
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!