1

Onderwerp: strak bekleden

ik heb een vraagje. al de taarten die ik hier zie zijn allemaal super strak bekleed. de mijne dus echt alles behalve. ze zijn wel mooi en lekker, maar zo mooi bekleed krijg ik ze echt niet. hoe doen jullie dat? ik gebruik marsepein als bekleding. ik heb kant en klaar uitgerolde (ronde vorm) maar heb ook al geprobeert om zelf uit te rollen. alles wordt gewoon niet netjes genoeg. alvast bedankt voor de reacties. moet binnenkort taart voor een ander maken en dan neem je het toch een stuk nauwer als dat het voor jezelf is.

groetjes dwirp

deze heb ik bovenop rond marsepein en dan aan de zijkant gewoon stuk uitgerold en op maat gesneden en aan de zijkant ertegen aan gemaakt en dan bovenop een rolletje om de naad te verbergen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W8QC88TW.jpg

www.frummelke.tk persoonlijke slinger, kaarten en meer.

2

Re: strak bekleden

ik smeer meestal mijn taart af met botercreme. Dan zet ik hem 10 min. in de koelkast om op te stijven en dan ga ik er met een warm palletmes overheen. Dan heb je al een heel glade bassis.  En meestal als de basis netjes glad is dan heb je al een goed begin. Dan je marsepein uitrollen.  Neem 2 x de hoogte en 1 x de breedte van je taart. Ik doe meestal nog ongeveer 3 cm groter, dan kun je de plooien makkelijk wegwerken. Met je handen aan de bovenkant beginnen te wrijven , naar beneden. En daarna strak langs de onderkant in een keer afsnijden. Daarna met een smooter (zie webshop) of met je handen alle bubbels, plooien en dergelijke die er nog zijn wegwrijven. En als het goed is heb je nu een strakke taart..... haha het lijkt zo makkelijk als ik het zo opschrijf maar mij lukt het ook niet altijd hoor. Ik hoop dat je er iets aan hebt...

Groetjes van Miranda
Voor meer taartjes: www.miertjestaartjes.mijnalbum.nl

3

Het beste kun je gewoon even een afspraak maken met iemand bij je uit de buurt om even te kijken hoe het gaat.
Misschien is er zelfs wel een workshop in je buurt...want echt, een keer gezien en je maakt veel betere, strakkere taarten
Het is namelijk niet echt moeilijk...:)

4

Ik heb ook een x die kant en klare op rol gebruikt... Vond ik echt niets. Veel te stug en scheurt snel. Ziet er erg vet uit en die van de webshop is vele malen lekkerder vind ik. Echt, probeer het zelf uit te rollen en te kleuren. Veel leuker om te doen en mooier en, niet onbelangrijk, veeeeeeeeel lekkerder!

5

voor dit weekend moet ik weer taart maken. nou ja moet niks natuurlijk, maar ga taart maken voor de buren dus ga nog eens proberen. lukt het dan nog niet misschien toch maar overwegen workshop te volgen.

groetjes dwirp

6 Laatst bewerkt door dwirp (10-05-2008 11:10)

afsmeren met botercreme scheelt al een stuk heb ik inmiddels gemerkt. wat me verder nog wel opvalt is dat dfe taarten die ik hier zie lang niet zo plakkerig kijken als de mijne. en ook de kleuren zijn veel harder. maar hoe meer kleurstof ik bij de marsepein doe hoe plakkeriger deze word en dan met poedersuiker er weer bij is de kleur weer minder hard.
en inderdaad zelf rollen werkt ook veel prettiger dan de kant en klaar uitgerolde marsepein.

Hoi,

Ik raad je aan om een workshop te gaan volgen, daar leer je een strakke vouwtechniek want er bestaat er een die niet moeilijk is te leren, maar die je wel even 1 keer gezien moet hebben, om te weten hoe het gaat!
Verder moet je op je zelf vertrouwen en als je vaker een taart maakt, word je taart ook steeds beter.

Ik wens je veel succes er mee.

Groetjes Saskia

8

het is ook een kwestie van oefenen. Mijn eerste taarten waren ook absoluut niet strak en ze worden met de taart strakker en netter...

en het kleuren heb ik ook wel last van, maar dan leg ik het even in de koelkast voor ik verder ga met kleuren. Dan vind ik het wel meevallen en heb ik niet zoveel poedersuiker nodig.

9

Welke kleurstof gebruik je??
Met kleurgel kan ik me niet voorstellen dat het plakkerig wordt....
De eerste tip heb je al gehad, botercreme.
Een tweede tip die ik onmisbaar vind om strak te bekleden is een zeiltje. Of een plastic tas. De knip je open en dan gebruik je de binnenkant (wel even schoonmaken natuurlijk) Daar leg je je marsepein op en begin je met rollen (ik doe dat met een pvc-buis) Als de marsepein dun genoeg is uitgerold steek je je handen onder het plastic en draait de hele lap inclusief het plastic om bovenop de taart. Dan voorzichtig de plastic tas eraf trekken en dan met de smoother of met je handen in de weer. En voila je hebt een vrij strakke taart.

groetjes Crystal
Mijn taarten zien? -->Crystal's creaties

10

Ik gebruik de kleurstof van Wilton, die meerdere kleine potjes in een grote verpakking... Volgens mij is dat ook gel, want het is absoluut niet vloeibaar. En bij mij is het ook altijd wel plakkerig bij het kleuren. Maar zoals al eerder is gezegd; even in de koelkast en dan is het al vele malen beter te verwerken!
En met dit warme weer is de marsepein zo wie zo plakkeriger omdat het ook nog eens sneller warm word van je handen.

11

Lynneke schreef:

Een tweede tip die ik onmisbaar vind om strak te bekleden is een zeiltje. Of een plastic tas. De knip je open en dan gebruik je de binnenkant (wel even schoonmaken natuurlijk) Daar leg je je marsepein op en begin je met rollen (ik doe dat met een pvc-buis) Als de marsepein dun genoeg is uitgerold steek je je handen onder het plastic en draait de hele lap inclusief het plastic om bovenop de taart. Dan voorzichtig de plastic tas eraf trekken en dan met de smoother of met je handen in de weer. En voila je hebt een vrij strakke taart.

Supertip!!!

Ik gebruik fondant, maar zodra ik het op mijn roller wil rollen om over mijn taart te leggen, begint het of te scheuren of je rekt het helemaal uit waardoor je een hele dunne laag over je taart krijgt waardoor je alle hobbel en bobbels ziet (ondanks vrij strak afsmeren).

Kortom, deze ga ik onthouden hihihi, bedankt

groetjes Daantje

12

die van het zeiltje had ik perongeluk al ontdekt. het wilde er niet af en toen dacht ik gooi het zeiltje er el over heen en toen lag de marsepein keurig netjes op de taart en het zeiltje liet erg makkelijk los. ik gebruik kleurstof van warschau (ofoziets) gekocht in duitsland. voor fondant werkt het super, maar marsepein is het een grote kliederbende.

hoe dik bekleden jullie de taart ongeveer? ik denk dat de mijne te dun zijn misschien. want ik krijg wel snel scheuren enzo. en vind het erg moeilijk om die te herstellen zonder nieuwse scheuren te maken.