1

Onderwerp: Blanda bolvraag

Wil met de Blandabolletjes van Ikea aan de slag want ik heb gelezen dat julle daar zo enthousiast over zijn. :)
Heb gisteren geprobeerd om kleine halve bolletjes te bakken in speciale tefal anti-aanbak bakvorm (bolvormig), biscuit in gedaan en ... ze bleven allemaal aan de vorm plakken, ook al had ik die extra met bloem bestrooid. Grote knoeiboel dus. Wil het nu proberen in een glazen Blanda-vorm met biscuit of moscovisch gebak (in boek van Debbie Brown wordt dat aangeraden). Nu is mijn vraag: moet ik de vorm beboteren en bestuiven met bloem of beboteren en er dan bakpapier in (proberen) leggen - dat doe ik met een springvorm en dat lukt redelijk, maar zie me dat eerlijk gezegd nog niet zo vlot doen met een bolvormige vorm. Weten jullie raad?

2

Re: Blanda bolvraag

Je kunt 2 repen bakpapier in een kruis in de bolletjes leggen (wel beboteren en met bloem bestuiven). Til je je kapsel er zo uit!

Succes

Zoals iemand zei (weet niet meer wie, dacht Lune) een inlegkruisje...:D:D:D

4

:lol: :lol: :lol:

Maar het werkt wel, zo'n inlegkruisje.

5 Laatst bewerkt door 0marianne0 (06-05-2008 21:42)

Nou, dan moet ik dat ook maar eens gaan proberen (als ik n bolletje maak!) :D

Groetjes Marianne
Creativity is inventing, experimenting, growing, taking risks, breaking rules, making mistakes, and... having fun!

6

Menen jullie dit nou serieus?

Ik wil strax met een bolletje bezig, dus zit al tips te zoeken, maar deze....ik dacht zelf meer aan gewoon invetten eigenlijk....

groetjes Daantje

7

ik spuit ze in met een spuitbus invetspray en dit werkt goed ze laten heel makkelijk los

8

Met de bakspray van Baukje vallen ze er bij mij z

9

Heb er toevallig vanmiddag eentje gebakken in de glazen blanda vorm 20 cm. En inderdaad een bakpapieren inlegkruisje erin, toen met bakspray bespoten en voila! Een prachtig rond boltaartje. Het viel me wel op dat het wat langer duurde voor ie gaar was, ik heb 'm wel 40 tot 45 minuten in de oven gehad. Maar misschien komt dat doordat glas de warmte minder goed geleid.....sprak zij technisch.

Groetjes, Tessa

10

Mijn bolletje zat er ook langer in als mijn 20x20, ik denk ook omdat een rondje dieper is, bij mij gevuld tot ongeveer 7 cm hoogte, de vierkante is gevuld tot ongeveer 5 cm, dat zal misschien iets verschil maken...

groetjes Daantje

11

Ik heb laatst ook voor het eerst in zo'n ikea bol gebakken en ik zat ook een beetje te twijfelen hoe ik dat moest doen, maar ik heb m ook ingespoten met de bakspray van Baukje (of Dr Oetker) en dat ging prima!

12

Hier geen inlegkruisjes, maar ging prima, ook niet met bakspray, maar gewoon zoals ik het altijd al deed.
Beetje boter in een kopje in de magnetron tot het vloeibaar is, in de vorm gooien, ronddraaien en het restant er weer uit gooien in een kopje.
De rest kun je later wel weer gebruiken voor vlees bakken of zo ;)

groetjes Daantje

13

ik vind ze ideaal. ze gleden bij mij zo uit de glazen vormpjes

14

Ik heb van 't weekend voor het eerst ikea bolletjes gemaakt, 12cm. Dat ging prima met baukje bakspray!