1

Onderwerp: Schilderen

Is het ook mogelijk om een marsepeinen beklede taart deels te beschilderen en wat kun je daar het beste voor gebruiken, misschien zwaar verdunde icing?

Leek me wel een ideetje, het boetseren en zo heb ik nog niet onder de knie, wil het wel gaan/blijven oefenen, maar zat hier ineens aan te denken.

Maar ja, voor ik dat aan durf, ben ik even benieuwd naar de effecten van het beschilderen van marsepein, wat doet het vocht verder met het marsepein?

Ik heb nog een paar daagjes, ben druk op zoek naar ideetjes voor mijn moeder haar moederdagtaart (waar ze lekker nog niks van af weet omdat ze niet wil dat we verder iets bijzonders doen of geven).

Ideetjes zijn verder dus ook nog welkom, ga eind van de middag naar de webshop om materiaal uit te zoeken en ingredi

groetjes Daantje

2

Re: Schilderen

Schilderen met kleurstof, verdund met heldere alcoholhoudende drank (wodka, rum, jenever) kan, hoe hoger het alcoholpercentage hoe beter, dan vervliegt het snel en wordt alles niet te nat. Om die reden lijkt schilderen met verdunde icing me ook geen goed idee, denk dat de marsepein er erg papperig van wordt.
Met schilderen kun je hele fraaie taarten maken hoor! Kijk hier maar eens, echt wauauauauw: http://www.jollybebakery.com/painted.html

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Superidee en wat een waanzinnig mooi beschilderde taarten, al zijn ze niet echt in mijn stijl die toch wat...minder zo is...

Maar welke kleurstoffen kan ik dan het beste gebruiken met de alcohol?
Want de enige kleurstoffen die ik nu in huis heb, zijn de kleurstoffen die wij veel in indische recepten gebruiken en dan ben ik beperkt in mijn kleurtjes, bovendien kan ik ze wel als kleurstof voor icing gebruiken, maar niet voor schilderen denk ik, omdat het wel (zwaar) verdund moet worden...

groetjes Daantje

4

Ik heb kleurstoffen van Wilton en van SK (zie de webshop) en die zijn ook heel intensief hoor! Inderdaad een tippie met een cocktailprikkertje verdunnen in je alcohol.

Drank met een hoog alcoholpercentage (je hebt zelfs voedselgeschikte alcohol van, ik geloof boven de 90%) vervliegt snel, zeker als je het dun uitgesmeerd hebt en dus wordt de basislaag niet te nat en proef je ook niks van de alcohol!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5

Dat verven gaat prima! Ik heb dat al vaker gedaan om niet te veel kleurstof op de taart te krijgen. Bv mijn koeientaart is de laatste die ik geverfd heb.

6

Je hebt toch ook brush embrodery. Nog nooit gedaan, weet ook niet of ik het goed schrijf. Maar dat ziet er ook wel grappig uit, en is ook een soort verven toch?

7

kan je voor schilderen dan alle soorten kleurstof gebruiken, Debbie Brown raadt bijvoorbeeld vooral poeders aan voor het schilderen?

If I show you the roses, will you follow?

8

kiwi schreef:

Je hebt toch ook brush embrodery. Nog nooit gedaan, weet ook niet of ik het goed schrijf. Maar dat ziet er ook wel grappig uit, en is ook een soort verven toch?

Dat is met icing. Je spuit een randje met icing en met een kwastje trek je die naar binnen toe. Zoals hier: http://www.sugarcraft.com/catalog/misc/ … shembr.htm

Ik schilder met kleurstofpasta, die verdun ik met 95% alcohol (eetbare!)
Debbie Brown gebruikt de kleurpoeders, die ze dan mengt met alcohol. Het komt op hetzelfde neer.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com