1

Onderwerp: Dijkjes spuiten?

Even een vraagje over de dijkjes spuiten. Ik heb een workshop gevuld en daar
hoefden we geen dijkje te spuiten en vulden we gewoon met jam (vloeibaar) en
werd er bekleed met fondant.
Nu lees ik steeds dat mensen dat wel doen, maar waarom als het niet hoeft?
Wij hebben toen botercreme gesmeerd en dan een paar cm uit de rand en daaromver gewoon jam. Nu heb ik dat ook zo gedaan bij de paar taartjes die ik thuis heb gemaakt en dat gaat prima.

2

Re: Dijkjes spuiten?

Bij jam doe ik het ook niet altijd. Je zou zelfs nog met gezeegfde jam af kunnen smeren. Het dijkje is vooral bedoeld als je met "natte" vullingen werkt waardoor het marsepein of fondant gaat smelten.

Maar hou mij niet vast aan deze bevinding. Zo is het hoe ik het begrepen heb.

3

Ik spuit nooit dijkjes, zelfs niet als ik de taart met slagroom vul, of kwark, of iets anders "vloeibaars". Het gaat altijd goed!

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

4

Als ik er aan denk spuit ik wel eens een dijkje, maar meestal doe ik zonder. Ging trouwens wel een keer mis bij de kersenvlaaivulling :S
Bij jam spuit ik sowieso nooit een dijkje.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5 Laatst bewerkt door Carin (04-05-2008 22:25)

O...
Bij kersen- (of andere) vlaaivulling doe ik ook geen dijkjes. Gaat toch goed. Heb nog nooit smeltende marsepein gehad.
Het is wel belangrijk dat je de vulling niet tot helemaal tegen de rand smeert, maar een paar milimeter er vanaf. Jam kun je overigens wel tot tegen de rand smeren. Als je met andere vullingen een paar mm overlaat, dan zijn dijkejs overbodig. Althans... zo is mijn ervaring ;) (=zo leert mijn prive-bakker mij :shhh:)

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

opzich klinkt het ook wel logisch, de buitenkant smeer je ook weer af met boercreme dus zit de vulling dan ook opgesloten en is een dijkje misschien niet noodzakelijk

7

Dank je wel voor alle reacties! Ik was al een beetje bang dat ik het toch verkeerd of zo. Ben blij te lezen dat meer mensen het zonder doen!